قاچاق روزانه 7 میلیون لیترسوخت به همسایگان شرقی و غربی


حوادث رکنا: رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است روزانه هفت میلیون لیتر سوخت از کشور به همسایگان غربی و شرقی قاچاق می‌شود و در این بین احیای کارت سوخت می‌تواند تا حدی این موضوع را کنترل کند.

به گزارش رکنا، «حمیدرضا صالحی» با اشاره به اینکه استفاده از کارت سوخت نحوه مصرف بنزین و گازوییل را مشخص می‌کند،‌ گفت:‌ با این حال مهمترین عامل و ابزار کنترل مصرف و کاهش قاچاق، ‌مساله قیمت و واقعی شدن آن است.

وی اضافه کرد: ‌برای جلوگیری از قاچاق، نباید فاصله قیمت در داخل و خارج مرزها زیاد باشد و واقعی‌شدن قیمت‌ها همانگونه که در بازار ارز موثر بود و باعث کاهش قاچاق واردات شد، ‌در مورد سوخت نیز می‌تواند کارآمد باشد.

صالحی افزود: درباره واقعی‌شدن قیمت حامل‌های انرژی نیازمند حرکت‌های اصولی و هدفمند هستیم تا به سمت کاهش قاچاق و بهینه‌شدن مصرف انرژی در داخل کشور کمک کند.

وی با اشاره به مصرف روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تاکید کرد:‌ با توجه به جمعیت و سرانه خودرو در کشور، میزان مصرف بنزین باید به ۶۰ تا ۶۵ میلیون برسد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نیمی از خانوارها در کشور خودرو شخصی ندارند ،‌گفت: ‌با فروش ارزان بنزین، نیمی از جمعیت را از دریافت یارانه حامل‌های انرژی محروم می‌کنیم زیرا این یارانه تنها به ماشین‌دارها می‌رسد که به معنای بی‌عدالتی و از دست رفتن منابع کشور است.

به گفته صالحی،‌ سالانه ۴۵ میلیارد دلار منابع کشور در قالب یارانه نفت ، گاز و برق پرداخت می‌شود که نشان می‌دهد ایران رتبه اول را در این زمینه در جهان داراست.

وی تاکید کرد:‌ بنابراین روی هزینه کرد منابع خود کنترل نداریم و شاهد از بین رفتن آنها هستیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دو نرخی شدن هر کالایی فسادآفرین است،‌ گفت:‌ به جای سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین باید با شیب منطقی به دنبال واقعی‌کردن قیمت‌ها باشیم.

به گفته وی، چنانچه برنامه سوم توسعه ادامه پیدا می‌کرد، قیمت بنزین به قیمت‌های جهانی نزدیک می ‌شد و اکنون شاهد این اختلاف فاحش بین ایران و همسایگان نبودیم اما از برنامه‌های توسعه‌ای عقب افتادیم و این باعث شد تا قیمت بنزین چند سال ثابت بماند.

صالحی جهت فلش برای حرکت به واقعی‌شدن قیمت حامل‌های انرژی را مهم دانست و افزود: به طور مثال زمانی که قیمت گازوئیل برای ترانزیت افزایش پیدا می‌کند اما قیمت‌ها در داخل ثابت می‌ماند به افزایش قاچاق دامن زده می‌شود.

وی گفت: باید در حامل‌های انرژی مانند بنزین و یا گازوئیل با شیب بیشتر و در مواردی مانند برق با شیب ملایم‌تر به سمت افزایش قیمت‌ها برویم.

صالحی با انتقاد از برخی افراد که واقعی‌شدن قیمت حامل‌های انرژی را باعث فشار مضاعف به اقشار ضعیف جامعه می‌دانند،‌ گفت: دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی مشخص،‌ درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌ های انرژی را دوباره به جیب مردم باز گرداند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403