مهمترین مساله برای نویسندگان آثار دینی حمایت و چاپ آثارشان است


مهمترین مساله برای نویسندگان آثار دینی حمایت و چاپ آثارشان است

مجید ملامحمدی، نویسنده آثار مذهبی برای کودکان و نوجوانان می‌گوید: نویسندگان آثار دینی تشنه نوشتن قصه‌های اهل بیت هستند اما مهمترین مساله برای آ‌ن‌ها حمایت و چاپ آثارشان است.

مهمترین مساله برای نویسندگان آثار دینی حمایت و چاپ آثارشان است مهمترین مساله برای نویسندگان آثار دینی حمایت و چاپ آثارشان است
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عظمت واقعه کربلا در سال 61 هجری شمسی به قدری زیاد است که باوجود گذشت سال‌های بسیار از این واقعه تاریخی، پرداختن به جزئیات آن از نگاه نویسندگان و مورخان همچنان ادامه دارد و تلاش می‌شود چرایی و چگونگی این واقعه تاریخی و همچنین ایستادگی و رشادت امام حسین (ع) و یارانش در دشت کربلا بر کسی پوشیده نماند و همه ازجمله کودکان و نوجوانان بتوانند اطلاعات جامع و کاملی از این واقعه کسب کنند و درس‌هایی از آن فراگیرند.

مجید ملامحمدی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان است که در این زمینه آثاری مانند «قصه‌های کربلا» و رمان «داستان یک مرد» را برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است. او درباره چگونگی نوشتن «قصه‌های کربلا» و پرداختن به این واقعه تاریخی که چند سال پیش از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده، می‌گوید: من به واسطه اینکه سردبیر مجله پوپک هستم با بچه‌ها ارتباط زیادی دارم، همچنین رفت‌وآمد زیادی هم به مدارس دارم و پیرو صحبت‌هایی که با بچه‌ها دارم تا حد زیادی نسبت به خواسته‌ها و نیازهای‌شان‌ آگاهی دارم. از سویی با توجه به اینکه ازجمله نویسندگان دینی حوزه کودک و نوجوان هستم و تعداد نویسندگان حرفه‌ای این حوزه هم زیاد نیست، همیشه سعی می‌کنم اثری که برای بچه‌ها می‌نویسم بی‌کیفیت، بازاری، تکراری و پیش‌پا افتاده نباشد و اثری بنویسم که پیام‌های تاثیرگذاری داشته باشد به همین دلیل همیشه از بچه‌ها نظراتشان را می‌پرسم.
مهمترین مساله برای نویسندگان آثار دینی حمایت و چاپ آثارشان است

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین می‌افزاید: هرچند که کارهای خوبی از سوی نویسندگان این حوزه مانند مصطفی رحماندوست، فریبا کلهر، جعفر ابراهیمی شاهد، سوسن طاقدیس، افسانه موسوی گرمارودی، محمود پوروهاب و ناصر نادری نوشته شده است، حتی در سفرهایی که به کشورهای مسلمان و عربی داشته‌ام و کارهای دینی را دیده‌ام، باید بگویم آثار دینی کودک و نوجوان کشور ما خیلی غنی است و کار‌های خوبی نوشته شده هرچند از نظر ترجمه ضعیف عمل کرده‌ایم و آثارمان را به خارج از مرزها نرسانده‌ایم درحالیکه خواهان زیادی دارد. اما بر اساس صحبت‌هایی که با کودکان و نوجوانان داشتم، احساس کردم کارهای کمی نوشته شده و هنوز جای کار بیشتر وجود دارد چون ما مخاطبان کودک و نوجوان 20 میلیونی داریم که باید برای‌شان اثر تولید کنیم.

او درباره مجموعه «قصه‌های کربلا» توضیح می‌دهد: دهه محرم بود و ذهنم خیلی به این موضوع مشغول بود و تصمیم گرفتم قصه‌هایی از کربلا که تا به‌حال گفته نشده را برای بچه‌ها بنویسم. البته بعضی ‌از قصه‌ها، تکرارشان هم همیشه شیرین است مانند قصه حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت قاسم پسر امام حسن(ع) و بچه‌های حضرت زینب (س) که با نگاه جدید و زاویه دید و قلم جدیدی در این کتاب بیان کردم و در کنار آن‌ها قصه‌هایی را که اصلا در کتاب‌های کودک و نوجوان بیان نشده بود، آوردم. مانند ماجرای مردی که همراه امام حسین (ع) در قیام کربلا شرکت کرد اما قبل از واقعه عاشورا ترسید و یواشکی فرار کرد. یا ماجرای مردی که امام حسین (ع) به او گفتند با ما به کربلا بیا. اما او گفت ابتدا باید وسایلی که تهیه کرده‌ام را به خانواده‌ام برسانم بعد خودم را به کربلا می‌رسانم اما وقتی برگشت خیلی دیر شده بود و امام حسین شهید شده بود و خیلی حسرت خورد. و درنهایت این 12 قصه‌ در کتاب «قصه‌های کربلا» منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت.
مهمترین مساله برای نویسندگان آثار دینی حمایت و چاپ آثارشان است

ملامحمدی در ادامه به کتاب «داستان یک مرد» که با تصویرگری وحید خاتمی از سوی انتشارات انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی در 120 صفحه روانه بازار شده اشاره می‌کند و می‌گوید: کتاب دیگر من در این زمینه رمان مذهبی روایتی از قصه حضور حبیب بن مظاهر در کربلا برای نوجوانان است. حبیب بن مظاهر بن رئاب بن اشتر اسدی، از مردان شجاع و از بزرگان قبیله بنی اسد بود. این قبیله که از تیره‌ها و شاخه‌های مختلفی تشکیل می‌شد در یاری علی (ع) در جنگ‌ها و امام حسین (ع) در کربلا نقش زیادی داشت. حبیب بن مظاهر در آغاز نوجوانی در مدینه بوده و از اصحاب پیامبر (ص) به شمار می‌آمده است. حبیب حافظ کل قرآن بود و در اصل از اهالی یمن به حساب می‌آمد.

او با بیان اینکه این کتاب 10 سال پیش از سوی به‌نشر منتشر شد و چند سال بعد با ویراست جدید منتشر شده توضیح می‌دهد: ماجرای کربلا و عاشورا و شهادت امام حسین (ع) سرشار از سوژه‌هایی است که می‌توان روی آن‌ها کار کرد و من خیلی دوست دارم داستان‌ها و رمان‌هایی درباره آن‌ها بنویسم ولی این‌کار مستلزم حمایت ناشران است. اگر این اتفاق بیفتد ما نویسندگان هم می‌نویسیم چون تشنه نوشتن قصه‌های اهل بیت هستیم.

ملامحمدی می‌افزاید: حبیب بن مظاهر یکی از این افراد است که واقعا ماجراهای قشنگی دارد و من خیلی دوست داشتم رمانی درباره او بنویسم. البته من فقط به بخشی از زندگی حبیب پرداختم که در کوفه است و می‌خواهد پنهانی خودش را به امام حسین (ع) برساند که در کربلا جلوی راهش به کوفه را گرفته‌اند.
مهمترین مساله برای نویسندگان آثار دینی حمایت و چاپ آثارشان است

این نویسنده می‌افزاید: در این رمان تلاش کردم با استفاده از منابع و اسناد تاریخی مانند سوگنامه آل محمد(ص)، منهاج الدموع، ماهیت قیام مختار، جلد 9 معارف و معاریف، جلد 3 الوقایع و الحوادث، بحارالانوار، زندگی پر افتخار کمیل و حبیب بن مظاهر، نفس المهموم، زندگانی امام حسین (ع)، اعیان الشیعه، لهوف، فُرسان الهیجا، روضه الشهدا، معالی السبطین، منتخب التواریخ، مقتل الحسین مقرم، ناسخ التواریخ امام حسین(ع)، مقتل الحسین (ع)، ارشاد، مناقب آل ابی طالب (ع) ج 2، قصه کربلا، مقتل ابی مِخنف، منتهی الامال، فرهنگ فارسی و فرهنگ عاشورا نقش برجسته حضور حبیب مظاهر در دعوت از امام حسین (ره) و همراهی مسلم بن عقیل فرستاده حضرت، و همراهی ایشان در واقعه کربلا را برای مخاطب تشریح کنم. او مُسن‌ترین سردار جبهه کربلا بوده که بارها از سوی امام حسین (ره) مورد توجه قرار گرفته و حضرت طی یک نامه ایشان را به یاری دعوت می‌کند.

ملامحمدی در ادامه به مشکلاتی اشاره می‌کند که نویسندگان آثار مذهبی با آن روبه‌رو هستند و می‌افزاید: مهم‌ترین مساله حمایت و چاپ آثار فاخر و حرفه‌ای است. کارهای ساده و پیش‌پا افتاده چون صفحات کمی دارند راحت چاپ می‌شوند و درآمدزایی می‌کنند، اما رمان‌های فاخر و برجسته ممکن است درآمدهای فوری برای ناشر نداشته باشد و تا زمانی که اثر جا بیافتد مدتی طول بکشد. براین اساس برای نویسندگان آثار دینی مهمترین مساله حمایت است.

این نویسنده در ادامه می‌گوید: البته موضوع دیگر مستند بودن آثار و مراجعه به اسناد و منابع معتبر شیعی برای استخراج مطالب است که نویسنده شخصا نمی‌تواند همه این شرایط را برای خودش فراهم کند چراکه بعضی‌ها به منابع معتبر شیعی دسترسی ندارند یا آن‌ها را نمی‌شناسند یا به زبان عربی تسلط ندارند و می‌طلبد مراکز فرهنگی و مراکزی که حامی تولید این‌گونه آثار می‌شوند منابع و مستندات معتبر را در اختیار نویسندگان قرار دهند تا نویسنده با خیال راحت به داستان‌نویسی و بازآفرینی هنری بپردازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس