اجرای طرح سراسری «تلاوت قرآن کریم» به همت کانون‌های مساجد در شب عاشورا


اجرای طرح سراسری «تلاوت قرآن کریم» به همت کانون‌های مساجد در شب عاشورا

سعادتی با بیان‌اینکه همراهی قرآن و عترت(ع) در برنامه‌ریزی برای مناسبت‌های مذهبی باید لحاظ شود، گفت: در این راستا طرح «سراسری تلاوت قرآن کریم» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در شب عاشورا اجرا می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: در طلیعه ماه مبارک رمضان سال جاری مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی کشور بر تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت های قرآنی تاکید کردند. از بدو این توصیه، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در لبیک به این مطالبه رهبری طرح های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده و مجری آنها در سطح کشور شده است.

از ابتکارات این ستاد در این راستا، اجرای طرح «سراسری تلاوت قرآن کریم» در شب عاشورای حسینی است که در بررسی کیفیت آن با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفت وگو کرده ایم و در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

طرح سراسری «سراسری تلاوت قرآن کریم» در شب عاشورای حسینی با چه اهداف و فلسفه ای تدوین شده و به اجرا درمی آید؟

با توجه به سفارش پیامبر اعظم(ص) بر همراهی ثقلین و توام بودن قرآن و عترت(ع) تا روز قیامت، ضرورت دارد که در هر موضع و مناسبتی به ویژه ایام محرم حسینی زمینه این همراهی و ملزومات تحقق آن فراهم شود.

باید توجه داشت زمینه سازی برای این همراهی باعث رواج معنویت توام با عقلانیت در فضای جامعه و توجه به ثقل اکبر و ثقل اصغر در کنار هم می شود. چراکه به تعبیر روایات، ائمه علیهم السلام خود قرآن ناطق و تفسیر گویای قرآن هستند.

از این رو، افزایش سطح شناخت و معرفت آحاد مختلف جامعه نسبت به معارف وحی و اهل بیت(ع) به ویژه فلسفه عاشورای حسینی که مهمترین هدف آن عمل به قرآن و حاکمیت قرآن در جامعه است، فرصتی را ایجاد کرد تا تعدادی از کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به صورت خودجوش طرح سراسری تلاوت قرآن کریم در شب عاشورا را تدوین و برای اجرا عرضه کنند.

عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت های قرآنی نیز از اهداف مهمی است که در اجرای این طرح به همت کانون های مساجد کشور دنبال می شود.

این طرح شامل چه جزئیاتی است و با چه کیفیتی اجرا می شود؟

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور درصدد است از طریق اجرای این طرح در کنار برگزاری آئین های عزادارای در مصائب حضرت سیدالشهداء(ع)، قرآن را محور سوگواری ها قرار دهد، در این راستا در بازه زمانی قبل از اذان مغرب و عشاء تا پس از نماز این موعد روز دوشنبه، ۱۸ شهریور ماه، مساجد داوطلب و منتخب در سطح کشور به همت و همراهی کانون های فرهنگی هنری خود، مجری طرح سراسری تلاوت قرآن کریم می شوند. تا جلسات عزاداری مساجد مزین به عطر و بوی قرآن شود همانطور که خیمه امام حسین(ع) و اصحاب شان در شب عاشورا معطر به شمیم قرآن و مناجات بود.

آیا سوره هایی خاص در اجرای طرح مد نظر است یا مساجد به اختیار خود آیات و سور طرح را انتخاب می کنند؟

این طرح شامل حزب‌خوانی، جزءخوانی و یا تلاوت سوره هایی همچون سوره مبارکه «فجر» که در روایات شان نزول آنها وجود مقدس سیدالشهداء(ع) معرفی شده است، می شود.

از ائمه جماعات، اهالی و کانون های مساجد برای برگزاری این طرح در شب عاشورا، دعوت می شود تا در سطحی گسترده و با استقبالی پرشور شب عاشورای حسینی در مساجد رنگ و بوی قرآنی بگیرد.

اجرای طرح سراسری «تلاوت قرآن کریم» به همت کانون‌های مساجد در شب عاشورا

چه نهادها و دستگاه هایی با ستاد هماهنگی کانون های مساجد در اجرای این طرح همکاری می کنند؟

شبکه قرآن و معارف سیما در اجرای این طرح که برای نخستین بار به صورت منسجم برگزار می شود، با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همکاری می کند. پخش تیزر و معرفی طرح و پخش تلاوت ها در برخی چند مسجد شاخص از جنبه های این همکاری است.

مشوق های حضور کانون های مساجد در این طرح چیست؟

به منظور تشویق هر چه بیشتر فعالان کانونی به اجرا و مشارکت در این طرح، به 14 کانون و 14 قاری شرکت کننده در آن به قید قرعه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اعطاء می شود.

اسامی منتخبان طرح به قید قرعه، یکشنبه، 24 شهریور ماه اعلام می شود.

کانون های مسجدی علاقمند به اجرای این طرح چگونه نسبت به میزبانی اقدام کنند؟

کانون های داوطلب می توانند با مراجمعه به پورتال «بچه های مسجد» به نشانی https://bachehayemasjed.ir و سپس پروفایل شخصی کانون نسبت به ثبت تقاضا و مشارکت خود اقدام کنند.

شایان ذکر است که مشارکت در این طرح در امتیاز کانون ها تاثیرگذار است و از کانون ها و استان های برتر به صورت ویژه تقدیر می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق