روضه امام حسین(ع) از بسترهای مهم محاسبه نفس است


روضه امام حسین(ع) از بسترهای مهم محاسبه نفس است

یک استاد حوزه علمیه گفت: از راه‌های محاسبه نفس قرائت قرآن، توبه، تفکر و حضور در روضه‌های امام حسین(ع) است، این روضه‌ها خوبی‌های پنهان درون شما را بیرون کشیده و نشان می‌دهد که می‌توانید انسان خوبی باشید.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» به مناسبت ایام محرم در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخت و درباره محاسبه نفس گفت: در روایات ائمه معصومین(ع) آمده که خداوند فرموده درون انسان دو تا است و یکی نیست و یک نفس جدای از وجود خود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با استناد به آیات قرآن و روایات مبنی بر اینکه نفس انسان دشمن‌ترین دشمنان او است، تصریح کرد: طبق آیات و روایات انسان همواره باید به محاسبه نفس خود مشغول باشد، در روایتی از اهل‌بیت(ع) آمده هر کس هر روز محاسبه نفس نداشته باشد از ما اهل‌بیت(ع)‌ نیست؛ آنان حتی شیوه گفتگو با نفس را هم مشخص کردند.

وی افزود: در اداره آگاهی با یک مجرم به گونه‌ای صحبت می‌کنند که او به زوایای پنهای نیت درونی خود اعتراف کند و در واقع او را تخلیه اطلاعاتی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز کرد: از امیرمومنان امام علی(ع) درباره محاسبه نفس سوال شد، حضرت(ع) فرمودند: وقتی شب شد شخص به نفس خود مراجعه کرده و از او درباره حمد و یاد الهی، خدمت به برادران دینی، پرهیز از گناهان و انجام واجبات الهی سوال کند که امروز را چگونه گذرانده است خود را موعظه کند و بداند که آن روز دیگر برنمی‌گردد.

وی با بیان اینکه انسان در محاسبه مداوم با نفس به این خواهد رسید که فقط خدا را می خواهد، ابراز کرد: اگر انسان خوبی‌های درون خود را شناسایی نکرده و آن را استخراج نکند و نپروراند فاسد شده و از بین می‌رود. بنابراین باید هر روز با خود سخن بگویید خوبی و بدی درون خود را بیرون بکشید.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: هر کس محاسبه نفس کند سود کرده است، وقتی خوبی و بدی‌ها را استخراج کنید می‌توانید خوبی‌ها را پرورش داده و بدی‌ها را نابود کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به روایت دیگری از اهل‌بیت(ع) بیان کرد: محاسبه نفس درون انسان را اصلاح می‌کند زیراانسان از عیوب خود مطلع شده و درصدد رفع آنها برمی‌آید.

وی درباره راه‌های محاسبه نفس تاکید کرد: از راه‌های محاسبه نفس مطالعه قرآن است زیرا انسان خوبی‌ و بدی‌های روایت شده در آن را با خود مقایسه می‌کند. همچنین توبه و تفکر، روضه‌های امام حسین(ع) نیز از جمله راه‌های محاسبه نفس است.

پناهیان تاکید کرد: امام رضا(ع) فرمودند: تفکر آینه‌ای است که بدی و خوبی شما را به شما نشان می‌دهد. روضه‌های امام حسین(ع) خوبی‌های پنهان درون شما را بیرون کشیده و به شما نشان می‌دهد که می‌توانید انسان خوبی باشید.

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: ابلیس همواره در گوش انسان این وسوسه را زمزمه می‌کند که تو هیچ خوبی ای نداری تا او را از خوب بودن و خوب شدن ناامید کند، اگر محاسبه نفس دقیق انجام شود انسان وسوسه‌های شیطان را خواهد شناخت.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 / فیلم