اخیرا در یادداشتی به فاکتورهای لازم در ساخت آثار مناسبتی پرداختیم و در گفت وگو با کارشناسان رسانه این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و البته در این مدت به چند نمونه از آثار موفق تولید شده برای مناسبت محرم اشاره داشتیم.

اگرچه رسانه ملی و سینما علاقه مند بودند در باب قصه محرم و به خصوص عاشورا اقداماتی شگرف داشته باشند اما بی تردید ساخت هر اثر دراماتیک در حوزه عاشورا و قیام حسین بن علی (ع) به مقدمات و راهکارهایی احتیاج دارد که در حوصله هر تهیه کننده و کارگردان و حتی نویسنده ای نیست. حتی مدیران تلویزیون هم در این شرایط علاقه مند نیستند که بودجه ای با این حجم هزینه شود تا سریالی با این مضمون ساخته شود و در سینما هم که تکلیف معلوم است.شرایط اقتصادی و ماجراهای گیشه خیلی این فرصت ریسک را به تهیه کنندگان و سرمایه گذاران نمی دهد که به این سمت و سو بروند.

در حقیقت ساخت یک سریال مناسبتی نه تنها به سواد و فهم مفصل نیاز دارد که در بحث تولید نیز اگر شرایط مهیا نباشد این پتانسیل وجود دارد که حتی یک کار تاریخی در چارچوب تاریخ اسلام تاثیری برعکس داشته باشد.

بی گمان باید گفت داود میرباقری برای ساخت سریال های تاریخی_مذهبی یک موهبت برای رسانه ملی به شمار می آید. او ادبیات و لحن این دست آثار کلاسیک را می شناسد، توانمندی این را دارد که از قضاوت های کوچه بازاری فاصله بگیرد و اگر قرار است فیلتر خودش را بر روی اثرش بنشاند این اتفاق تاریخ را سر و ته نمی کند.

داود میرباقری با «معصومیت از دست رفته» نشان داد برای روایت تاریخی الزامی به انعکاس همه واقعیت نیست و می شود با ترفندهایی سبک و سیاقی متفاوت را در انعکاس اتفاقات تاریخی برگزید تا هم به جذابیت قصه کمک کند و هم دست تیم سازنده برای گره های دراماتیک باز باشد.

میرباقری در این سریال به سراغ جذابیت های یک اثر نمایشی از جمله عشق و حتی خیانت رفت تا تماشاگر را برای رساندن حرف و پیام سریال تا جایی که نیاز است به خودش نزدیک کند. او بسیار هوشمندانه عشق شوذب را دستمایه قرار داد که بین دو عشق مردد مانده و قرار است در این شرایط موقعیتی متفاوت را در یک قصه تاریخی کلاسیک آن هم از جنس تاریخ اسلام تحویل مخاطب دهد.

محمدرضا شریفی نیا در این سریال انتخاب بازیگر کرد اما در آن دوره به دلیلی ممنوع الکاری از تیتراژ حذف شد. بازی متفاوت امین تارخ و نمایش پیچیدگی های یک کاراکتر تاریخی و نمایش موقعیت های یک شخصیت که واقعا در تبحر اوست نقش شوذب را در کارنامه تارخ ماندگار کرد.

نمی توان با وجود داود میرباقری از دیگر بازی های این سریال به راحتی گذشت. فریبا کوثری، لادن مستوفی و حتی امین زندگانی ایفاگر نقش هایی متفاوت در این سریال بودند. به نظر می آید سریال «معصومیت از دست رفته» به رغم اینکه در روایت قصه ای مرتبط با تاریخ زاویه دار است اما در رساند حرفش از معرفی ظلم و ستم و فساد بنی امیه کوتاه نیامده است.