پیام قیام اباعبدالله(ع) در امر به معروف، به معنای وحدت بود


پیام قیام اباعبدالله(ع) در امر به معروف، به معنای وحدت بود

گروه شهرستان‌ها ــ امام جمعه شهرستان خواف گفت: پیام قیام اباعبدالله الحسین در امر به معروف یعنی وحدت، وحدت هم به معنای امر به معروف است.

پیام قیام اباعبدالله(ع) در امر به معروف، به معنای وحدت بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید ذبیح‌الله شمسیان امام جمعه خواف، شامگاه گذشته 17 شهریورماه در همایش «فلسفه وجودی قیام، فلسفه‌ وجودی قیام اباعبدالله الحسین(ع)» که با حضور علمای شیعه و سنی شهرستان خواف در سالن کنفرانس فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: پیامبر(ص) تلاش زیادی کرد تا توانست صدای توحید و اسلام را به گوش جهانیان برساند، افراد زیادی را مجذوب اسلام کند و در صف مسلمانان قرار بگیرند، اما بعد از پیامبر(ص) مخالفت‌ها، ایرادات و اختلافات دامن‌گیر جوامع اسلامی آغاز شد.

وی ادامه داد: در در آن زمان برخی به نام اسلام، تکیه بر جایگاه اسلام زدند اما رعایت مسائل اسلامی را خصوصا در زمان سیدالشهدا(ع) نمی‌کردند و کسی که به عنوان خلیفه‌ مسلمین آمد و حکومت اسلامی را ترویج می‌کرد، فردی بود که در جامعه خیلی پذیرفته شده نبود و از آن زمان تاکنون، علما و بزرگان فرق اسلامی نسبت به حرکت‌هایی که یزید بن معاویه انجام می‌داد و حکومت اسلامی آن دوره، اعتراض و ایراد دارند.

امام جمعه شهرستان خواف تصریح کرد: آنچه که پیامبر اسلام برای آن به نبوت رسید و به انجام رساند، امر به معروف و نهی عن از منکر است و یکی از فلسفه‌های قیام اباعبدالله(ع) هم امر به معروف و نهی از منکر است و وقتی که امر به معروف احیا شد جوامع اسلامی نیز به عطر امر به معروف و نهی از منکر معطر گردید.

شمسیان گفت: یکی دیگر از مسائلی که پیامبر(ص) به دستور خدا برای آن تلاش کرد، مسئله‌ اتحاد، وفاق و وحدت بود، «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا» اعتصام به حبل‌الله که همه‌ باید به این ریسمان الهی چنگ بزنند، در اینجا منظور از «جمیعاً» همه‌ فرقه‌های اسلامی و همه‌ مسلمانان است و فرقه‌ای دون فرقه‌ای نیست. هم شیعه، هم سنی و سایر فرق همه و همه باید این وحدت و انسجام را در جامعه حفظ کنند.

وی افزود: پیام قیام اباعبدالله(ع) در امر به معروف یعنی وحدت، وحدت هم یعنی امر به معروف و تفرقه، جدایی و پراکندگی همان منکراست که از آن نهی شده و دستور به وحدت و انسجام است، اما دشمن نمی‌خواهد این وحدت بوجود آید، در حال حاضر در جهان حدود 7 میلیارد نفر در روی زمین زندگی می‌کنند، یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر از این جمعیت مسلمان هستند، اما آیا این تعداد باهم وحدت دارند؟ اما باید گفت وحدت وجود ندارد، اگر این جمعیت بزرگ با هم باشند آیا دنیا می‌توانست به اسلام زور بگوید؟ آیا استکبار بوجود می‌آمد؟ آیا استکبار می‌توانست دنیا را دو قطبی یا تک قطبی‌ کند؟

محبت اهل‌بیت جز مشترکات ماست
در ادامه مولانا حبیب الرحمان مطهری مدیر حوزه علمیه احناف خواف نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: ایام محرم مصادف است با سالروز شهادت صبت رسول‌الله و سید شباب اهل‌الجنة حضرت امام حسین(ع) که در این ایام بخاطر آن جنایات و ظلمی که بر اهل بیت و شهدای کربلا وارد آمد، قلب‌ها را می‌سوزاند، اشک‌ها ریخته می‌شود و دل هر مسلمانی که این واقعیات را که بخواند و بیاد آورد، به درد می‌آورد.

وی ادامه داد: همان طور که رسول‌الله(ص) و قرآن جزو مشترکات ماست، محبت اهل‌بیت هم به همین صورت است و اهل‌سنت نیز همان طور که رسول‌الله و اصحاب بزرگوار را دوست دارند، اهل‌بیت رسول الله را هم از اصحاب رسول‌الله شاید بیشتر دوست بدارند، همچنان که هر مؤمن و مسلمان موظف است خانواده، فرزندان و اولاد خود را بر محبت اهل‌بیت تربیت کند.

مطهری افزود: شاید شائبه وجود داشته باشد که اگر اهل‌سنت ادعای محبت به اهل بیت را دارد، چرا آن مراسمی که عموما برگزار می‌شود، توسط اهل سنت دنبال نمی‌شود، باید گفت این موضوع به یک مسئله فقهی، فقه و فقهای ما مربوط می‌شود که می‌فرمایند، تعزیه‌داری به این صورت است که شما ذکر خیرشان را بکنید و برآن‌ها درود بفرستید.

فلسفه‌ قیام امام حسین(ع)؛ احیای فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر
مدیر حوزه علمیه احناف خواف فلسفه‌ قیام امام حسین(ع) را احیای فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: امام حسین(ع) قصد داشت ظلم را از بین ببرد، عدالت را برقرار کنند و یزید که بر خلافت نشست، نابرابری‌ها، ظلم‌ها و ستم‌هایی بر امام حسین(ع) وارد شد، اما آن حضرت سکوت را برای خود جایز ندانست و در مقابل این فرد فاسق، نالایق و ناشایسته‌ قیام کرد، همانطور که در خطبه‌هایی که ایشان ایراد فرمود، فلسفه‌ قیام خود را هم بیان کرد و خدای متعال کسانی که این ظلم را بر حضرت امام حسین(ع)، خانواده‌ ایشان و اهل‌بیت وارد کردند را به سزای عمل ننگین آن‌ها رساند و چیزی نگذشت که ذلیل و خوار شدند و به هلاکت رسیدند، اما نام امام حسین(ع) زنده بر سر زبان‌ها است.

وی گفت: قیام امام حسین(ع) درس شجاعت و آزادگی به همگان آموخت و یادآور شد که انسان باید در مقابل ظلم، ستم، نابرابری و ناعقلان، قیام کرد.

حجت‌الاسلام غلام محمد بررودی سدهی، مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق (ص) نیز در این همایش گفت: قیام امام حسین(ع) هم در حال حاضر فراگیر شده و اگر آن زمان سیدالشهداء(ع) را به شهادت رساندند، اجساد مقدس را زیر سم ستوران قرار دادند و گفتند دیگر کارشان تمام شد و دیگر حرفی از امام زده نخواهد شد، اما در حال حاضر می‌بینیم که در جامعه‌ اسلامی تمام مسلمین چطور به صحنه می‌آیند، چطور عرض ارادت خودشان را به امام حسین(ع) نشان می‌دهند و چطور ابراز محبت می‌کنند.

وی افزود: اجتماع علمای شیعه و اهل‌سنت در اینجا یک نمونه از این اجتماع است که علمای اهل تشیع و تسنن در یک منطقه‌ تلفیقی، مرزی، محروم و بسیار حساس، دور هم جمع می‌شوند، همه به صبت نبی مکرم و ذریه‌ رسول خدا ابراز محبت می‌کنند. این بسیار کار ارزشمند و بزرگی است و باید در صحنه‌ عمل در زندگی‌‌مان این اهداف را به معنای واقعی کلمه در صحنه‌ عمل هم بروز و ظهور دهیم.

در ادامه حسین سنجرانی فرماندار شهرستان خواف طی سخنانی بیان کرد: دهه اول محرم عزاداری فرزند نبی مکرم اسلام است که مورد اتفاق همه‌ آزادی‌خواهان جهان و انسان‌های آزاده در سراسر دنیا به خصوص مورد اتفاق همه مسلمانان جهان است. دیدگاه بسیار ارزشمند علمای فرهیخته‌ اهل‌سنت و مردم مسلمان شهرستان خواف نسبت به فلسفه‌ وجودی قیام اباعبدالله الحسین(ع)، ظرفیت بی‌نظیر و بی‌بدیلی در بحث تقریب، اخوّت، برادری و وحدت است و علمای اهل سنت در این خصوص سالیان سال کار و سرمایه‌گذاری کردند.

سنجرانی افزود: مقام معظم رهبری در بحث رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در همه‌ زمینه‌ها به ویژه نسبت به فرق اسلامی توصیه‌های اکیدی دارند و رسالت ما بر انجام بهتر این مباحث خطیر است.

امام حسین(ع) به عالم بشریت تعلق دارد
مولوی عبدالله موحدی، یکی از مدرسان حوزه علمیه احناف خواف نیز در ادامه این همایش طی سخنانی عنوان کرد: از زمان واقعه‌ کربلا تاکنون، واقعه‌های بسیار تلخ، دلخراش و سخت بوجود آمده که اگر همه را در کنار هم بگذاریم، واقعه‌ کربلا در سختی و مصیبت بر همه ارجحیت ‌دارد. همچنین باید گفت امام حسین(ع) امام حسین(ع) نه تنها به اسلام بلکه به عالم بشریت تعلق دارد.

وی افزود: در کتب مناقب آمده که امام حسین (ع) از کودکی، یک کودک شجاع و با شهامت بود، اما در وقتش هم تواضع داشت، مانند پدر بزرگوار خود، حضرت علی(ع) که هم اسدالله و هم به گفته برخی از علما، مصداق آیه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» است. در مقابل کفار، پر شهامت و در مقابل مسلمین نیز بسیار با رأفت و مهربان بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت