اقامه قرآنی عزای شب عاشورا در سراسر کشور به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد


اقامه قرآنی عزای شب عاشورا در سراسر کشور  به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

مساجد کشور به همت کانون‌های فرهنگی هنری در شب عاشورای حسینی مجری طرح سراسری «تلاوت قرآن کریم» می‌شوند تا با توجه همزمان به قرآن و عترت(ع)، شور و شعور در مجالس حسینی جلوه‌ای پررنگ بیابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از بدو تاسیس تا امروز که بیش از 14 قرن از حیات نخستین مورد آنها می گذرد، همواره محل تجمعات مردمی به ویژه در مناسبت های دینی مذهبی بوده اند.

محرم حسینی از مهمترین این مناسبت ها است که همواره مساجد را به مهمترین و پر رفت و آمدترین مکان های حضور عموم محبان حضرت سیدالشهداء(ع) تبدیل کرده است لذا این فرصتی مغتنم برای اجرای برنامه هایی است که شاید در دیگر ایام سال فضایی چنین مهیا برای عملی کردن شان فراهم نباشد.

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با 25 هزار کانون فعال در اقصی نقاط کشور به منظور استفاده از این فرصت و نیز به منظور عینیت بخشیدن به حدیث ثقلین رسول اکرم(ص) و تجلی همراهی قرآن و عترت(ع) برای نخستین بار اقدام به اجرای طرح سراسری «تلاوت قرآن کریم» کرده است.

بدین ترتیب که امشب (دوشنبه، 18 شهریور) بعد از نماز مغرب و عشاء و به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور، کرسی های تلاوت آیات قرآن کریم به صورت جزءخوانی، حزب خوانی و یا قرائت سوره هایی مثل سوره مبارکه فجر که در روایات از امام حسین(ع) به عنوان شان نزول آن تعبیر شده است، برپا می شود تا شب عاشورای حسینی که از آن در لسان اولیاء و بزرگان به «قدر ثانی» تعبیر می شود، با توسل به آیات نورانی وحی برای سید و سالار شهیدان(ع) اقامه عزا شود.

اقامه قرآنی عزای شب عاشورا در سراسر کشور  به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» با اعلام اجرای طرح سراسری «تلاوت قرآن کریم» در شب عاشورای حسینی به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد در 25 هزار مسجد کشور، اظهار کرد: امام حسین (ع) با هدف احیای قرآن و معارف دینی قیامت کردند و در شب عاشورا نیز از لشکریان دشمن برای راز و نیاز، عبادت خدا و قرائت قرآن مهلت خواستند بنابراین پاسداشت قرآن و احیای آن در شب عاشورا اهمیت بسیار دارد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تصریح کرد: براساس دستورالعمل پیش‌بینی شده در این کرسی‌های تلاوت که بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود، یا سوره مبارکه «فجر» به صورت مجلسی تلاوت می شود و یا به صورت قرائت ترتیل یک جزء از قرآن تلاوت و به سوره فجر ختم می شود.

اقامه قرآنی عزای شب عاشورا در سراسر کشور  به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

وی اعلام کرد: پس از اجرا ۱۴ مدیرمسئول و ۱۴ قاری برتر این طرح انتخاب و معرفی می شوند و از میان تمام افراد شرکت کننده نیز به قید قرعه، افرادی عازم سفر عتبات عالیات خواهند شد.

همچنین، «سعید سعادتی» نیز درباره اهداف اجرای این طرح، اظهار کرد: افزایش سطح شناخت و معرفت آحاد مختلف جامعه نسبت به معارف وحی و اهل بیت(ع) به ویژه فلسفه عاشورای حسینی که مهمترین هدف آن عمل به قرآن و حاکمیت قرآن در جامعه است، فرصتی را ایجاد کرد تا تعدادی از کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به صورت خودجوش طرح سراسری تلاوت قرآن کریم در شب عاشورا را تدوین و عرضه کنند.

اقامه قرآنی عزای شب عاشورا در سراسر کشور  به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: عمل به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت های قرآنی نیز از اهداف مهمی است که در اجرای این طرح به همت کانون های مساجد کشور دنبال می شود.

وی از همراهی شبکه قرآن و معارف سیما با اجرای این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: جلسه برخی مساجد منتخب مجری این طرح از شبکه قرآن و معارف شیما روی آنتن می رود.

بنابر آنچه بیان شد اجرای طرح سراسری «تلاوت قرآن کریم» در مساجد قبل از آغاز عزاداری های شب عاشورای حسینی علاوه بر تلطیف و افزایش معنویت فضای سوگواری ها، بر همراهی شور و شعور در مجالس حسینی در بستر مهیای مساجد می افزاید.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید