خبرنگار وال استریت ژورنال: روند نصب زنجیره سانتریفیوژ نسل 2 ایران آغاز شده است


خبرنگار وال استریت ژورنال: روند نصب زنجیره سانتریفیوژ نسل 2 ایران آغاز شده است

خبرنگار «وال استریت ژورنال» در توئیتی از اقدام ایران در نصب زنجیره 164 دستگاهی سانتریفیوژ‌های نسل دوم خبر داد.

خبرنگار وال استریت ژورنال: روند نصب زنجیره سانتریفیوژ نسل 2 ایران آغاز شده است
به گزارش فانوس، «لارنس نورمن»، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در توئیتی اعلام کرد روند نصب زنجیره متشکل از ۱۶۴ سانتریفیوژ نسل دوم در ایران آغاز شده است.

او در توئیت خود نوشت: «به من گفته شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دولت‌های عضو (برجام) اعلام کرده است که ایران کار نصب [زنجیره] ۱۶۴ دستگاه IR۲m را آغاز کرده است.»

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، پیشتر در سخنرانی خود درباره اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام گفته بود راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم، به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او گفت: «در دو ماه آینده و قبل از پایان گام سوم سه کار مهم دیگر داریم که ارزش بسیار بالایی دارد، یکی راه‌اندازی و گازدهی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۴ و راه‌اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۲m و همچنین گازدهی به زنجیره میانی سانتریفیوژ IR۵s.»

سانتریفیوژ‌های IR۲m اولین بار در سال ۲۰۱۳ در تأسیسات غنی‌سازی ایران نصب شد و تا پیش از حصول توافق هسته‌ای، ۱۰۴۴ دستگاه از این مدل در سایت نطنز وجود داشت. بر اساس توافق هسته‌ای، ایران پذیرفت استفاده از این سانتریفیوژ‌ها را که قدرت غنی‌سازی آن‌ها تا پنج برابر بیشتر از سانتریفیوژ‌های نسل نخست است، تا سال ۲۰۲۵ میلادی به تعویق بیاندازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...