امامعلی رحمان: همکاری ها را با کشورهای منطقه توسعه می‌دهیم


امامعلی رحمان:  همکاری ها را با کشورهای منطقه توسعه می‌دهیم

راغون- ایرنا- رئیس جمهوری تاجیکستان در آیین افتتاح دومین توربین نیروگاه آبی راغون ، گفت: تاجیکستان همکاری های خود را با کشورهای همسایه و منطقه توسعه می دهد.

رئیس جمهوری تاجیکستان در آیین رسمی بهره برداری از دومین توربین نیروگاه آبی راغون گفت: با کشورهای همسایه و منطقه همکاری‌های خود را توسعه می دهیم و تاجیکستان در صدد توسعه همه جانبه همکاری ها است.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، "امامعلی رحمان" امروز -دوشنبه- در جمع نمایندگان برخی کشورها، مدیران شرکت های مهندسی و صدها کارگر فعال در نیروگاه بزرگ و ملی راغون افزود: با کشورهای همسایه و منطقه در مسیر توسعه و ساخت کشورمان همکاری داریم و تلاش و همت دولت تاجیکستان بر افزایش این همکاری استوار است
وی ادامه داد: شرکت های خارجی فعال در این نیروگاه همراه متخصصان تاجیکستانی نقش مهم و اساسی دارند و تلاش آنها قابل قدردانی است.
رئیس جمهوری تاجیکستان با بیان به کارگیری تمامی امکانات و تجهیزات خود را برای تکمیل این نیروگاه، اظهار داشت: نخواهیم گذاشت روند ساخت نیروگاه راغون متوقف شود.
امامعلی رحمان یادآورشد با ساخت و تکمیل این نیروگاه مردم تاجیکستان و همسایگان از تولید برق و درآمدهای حاصل از آن بهره مند خواهند شد.
وی با تبریک بیست و هشتمین سالگرد استقلال تاجیکستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به بیان گوشه هایی از مشکلات مردم این کشور در سالهای ۱۹۹۰ میلادی و کمبود برق اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد تاجکستان به ویژه در زمستان برق نداشت اما با تلاش و همت دولت و متخصصان تاجیک امروز کمبود برق نداریم و در آینده نزدیک صادر کننده برق می شویم.
رئیس جمهوری تاجیکستان نیروگاه راغون را نشان از تلاش همت و سربلندی ملت تاجیک عنوان کرد و گفت: هرچند شوروی ساخت این نیروگاه را رها کرد اما دست از توسعه و پیشرفت کشورمان برنخواهیم داشت و گام به کام به سوی آینده ای روشن حرکت خواهیم کرد.
امامعلی رحمان نیروگاه راغون را نشان عزم بلند، اراده و شرافت ملت تاجیک دانست و گفت: مردم تاجیکستان در آینده روزهای روشن و قابل ستایشی را خواهند داشت.
وی با بیان اینکه در آینده می توانیم سازنده نیروگاه باشیم، خاطرنشان کرد: از همکاری و تلاش شرکت های فعال در این نیروگاه قدردانی کرد.
در پروژه بزرگ نیروگاه راغون پنج شرکت بزرگ ایرانی فعالیت دارند که در زمینه های ساخت و تونل سازی و ساختمان فعال هستند.
نیروگاه برق آبی راغون از سلسه نیروگاه های رودخانه "وخش" است که در ۱۱۰ کیلومتری شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار دارد. پروژه احداث راغون در دوران اتحادیه جماهیر شوروی آغاز شد تا اینکه در یک دهه گذشته دولت تاجیکستان تلاش کرد تا از طریق بسیج عمومی و فروش سهام آن به مردم تاجیکستان و نیز استفاده از منابع مالی خارجی از جمله بانک جهانی این پروژه بزرگ و ملی را به سرانجام رساند.
یک شرکت ایتالیایی به عنوان پیمانکار اصلی پروژه را برعهده دارد و در جریان پیشبرد اجرایی آن شرکت های پیمانکاری و مشاوره ای ایرانی، روس، اوکراینی، چینی و تاجیک فعالیت می کنند که نقش شرکت های ایرانی بسیار چشمگیرتر از سایرین است.
در روند احداث این پروژه شرکت های ایرانی مشارکت موثر و جدی دارند و بسیاری از بخش های مهم این پروژه به کمک توانمندی بالای مهندسان و تکنسین های ایرانی این شرکت ها در حال انجام است. سطح بالای کیفیت کار شرکت های ایرانی و مشارکت برادرانه آنها بارها مورد تمجید مقامات عالی جمهوری تاجیکستان قرار گرفته و این حضور فعالانه عاملی در جهت تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان است.
برای نیروگاه راغون، ۶ توربین در نظر گرفته شده که هر کدام ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد. این نیروگاه در رودخانه وخش در ۱۱۰ کیلومتری شرق دوشنبه در حال ساخت است که با ارتفاع ۳۳۵ متر، بلندترین سد خاکی در آسیای میانه محسوب می شود.
نخستین فاز نیروگاه راغون و توربین نخست آن توسط امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در شانزدهم نوامبر سال ۲۰۱۸ افتتاح شد.
پیش بینی می شود با تکمیل شدن این نیروگاه سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار برق تولیدی آن به فروش برسد. برای تامین هزینه های نیروگاه راغون در اوایل سال ۲۰۱۷ بانک ملی تاجیکستان ۵۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه به بورس های بین المللی فروخت. هزینه کل سد و نیروگاه حدود ۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا