دومین توربین نیروگاه برق آبی راغون تاجیکستان راه اندازی شد


دومین توربین نیروگاه برق آبی  راغون  تاجیکستان راه اندازی شد

دوشنبه- ایرنا- دومین توربین نیروگاه برق آبی «راغون» همزمان با بیست و هشتمین سالگرد استقلال تاجیکستان با حضور امامعلی رحمان رئیس جمهوری این کشور و جمعی از مقام های سیاسی و سفرای خارجی راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، همزمان با بیست و هشتمین سالگرد استقلال تاجیکستان و در حضور مقام ها، نمایندگان و سفرای دیگر کشورها و حدود ۲۰۰ خبرنگار، تصویربردار و روزنامه نگار از بیش از ۱۵ کشور از جمله روسیه، هندوستان، پاکستان، مالزی، اوکراین، اندونزی. ازبکستان، قزاقستان، اوکراینی قرقیزستان، چین و ایران و سازمان های منطقه ای و بین‌المللی خبری، رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان با زدن کلید توربین دستور راه اندازی و تولید برق دومین توربین این نیروگاه را صادر کرد.
نیروگاه برق آبی راغون از سلسه نیروگاه های رودخانه "وخش" است که در ۱۱۰ کیلومتری شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار دارد. پروژه احداث راغون در دوران اتحادیه جماهیر شوروی آغاز شد تا اینکه در یک دهه گذشته دولت تاجیکستان تلاش کرد تا از طریق بسیج عمومی و فروش سهام آن به مردم تاجیکستان و نیز استفاده از منابع مالی خارجی از جمله بانک جهانی این پروژه بزرگ و ملی را به سرانجام رساند.

یک شرکت ایتالیایی به عنوان پیمانکار اصلی پروژه را برعهده دارد و در جریان پیشبرد اجرایی آن شرکت های پیمانکاری و مشاوره ای ایرانی، روس، اوکراینی، چینی و تاجیک فعالیت می کنند که نقش شرکت های ایرانی بسیار چشمگیرتر از سایرین است.
در روند احداث این پروژه شرکت های ایرانی مشارکت موثر و جدی دارند و بسیاری از بخش های مهم این پروژه به کمک توانمندی بالای مهندسان و تکنسین های ایرانی این شرکت ها در حال انجام است. سطح بالای کیفیت کار شرکت های ایرانی و مشارکت برادرانه آنها بارها مورد تمجید مقامات عالی جمهوری تاجیکستان قرار گرفته و این حضور فعالانه عاملی در جهت تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان است.

برای نیروگاه راغون، ۶ توربین در نظر گرفته شده که هر کدام ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد. این نیروگاه در رودخانه وخش در ۱۱۰ کیلومتری شرق دوشنبه در حال ساخت است که با ارتفاع ۳۳۵ متر، بلندترین سد خاکی در آسیای میانه محسوب می شود.
نخستین فاز نیروگاه راغون و توربین نخست آن توسط امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در شانزدهم نوامبر سال ۲۰۱۸ افتتاح شد.
پیش بینی می شود با تکمیل شدن این نیروگاه سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار برق تولیدی آن به فروش برسد. برای تامین هزینه های نیروگاه راغون در اوایل سال ۲۰۱۷ بانک ملی تاجیکستان ۵۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه به بورس های بین المللی فروخت. هزینه کل سد و نیروگاه حدود ۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال