به گزارش ایرن به نقل از "روسیا الیوم"، "یوری بوریسف" به شبکه اول تلویزیون روسیه گفت: پیش پرداخت خرید اس ۴۰۰ توسط هند پرداخت شده است و این سامانه براساس جدول زمانبندی و ظرف ۱۸ یا ۱۹ ماه به دهلی نو تحویل داده می شود.

"ولادیمیر دروگف" معاون سازمان همکاری های نظامی و فناوری روسیه پیشتر گزارش داد که مسکو امیدوار است، تا پیش از پایان سال جاری میلادی، مبالغی از هند دریافت کند تا روند صادرات اس ۴۰۰ در سال ۲۰۲۰ آغاز شود.

سازمان همکاری های نظامی و فناوری روسیه آگوست (مردادماه) گذشته در گفت و گو با خبرگزاری "ریا نووستی" روسیه اعلام کرد، مسکو و دهلی نو مسائل مالی مربوط به قرارداد فروش سامانه اس ۴۰۰ را حل کرده اند.

روسیه و هند اوایل اکتبر (مهر/ آبان ۹۷) قرداد خرید سامانه دفاع موشکی "اس ۴۰۰ " را به ارزش ۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار امضا کردند.

با توجه به این که آمریکا، هند را شریک کلیدی اش در جنوب آسیا می داند، قراردادهای نظامی دهلی نو و مسکو، انتقاد مقام های کاخ سفید را برانگیخته است، بطوری که واشنگتن تحریم هندی ها به خاطر خرید این سامانه دفاعی از روس ها را محتمل دانسته است.

این درحالی است که مسؤولان دولت هند بارها اعلام کرده اند، تحمیل محدودیت های یکجانبه (از سوی آمریکا) علیه کشورشان، یک موضوع غیر قانونی است.

علاوه بر هند، روسیه قرار است، این سامانه دفاع موشکی را به عربستان، قطر و چین نیز بفروشد.