ادعایی درباره موقعیت کنونی آدریان دریای یک


تخلیه محموله نفتکش ایرانی در سوریه - در صورت صحت این خبر - پاسخی درخور و شایسته به قانون شکنی آمریکا و نقض حقوق ایران در تجارت و دریانوردی است.

ادعایی درباره موقعیت کنونی آدریان دریای یک

جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا شب گذشته در پیامی توئیتری ادعا کرد: "نفتکش ایرانی آدریان دریای 1 نزدیک آبهای سوریه است".
به گزارش شبکه سی ان ان، یک مقام آمریکایی دیگر نیز امروز با اشاره به اینکه "یک نفتکش ایرانی نزدیک سوریه شناسایی شده است" افزود: "این همان نفتکشی است که برای مدت بیش از یک ماه در جبل الطارق توقیف شده بود".
جمهوری اسلامی ایران هنوز به این خبر و ادعا‌ واکنشی نشان نداده است.
این مقام آمریکایی با بیان اینکه "ایران اعلام کرده بود که این نفتکش به سوریه نمی رود" نتیجه گرفت: "به نظر می رسد مشاهده این نفتکش، نفی کننده همه گفته هایی است که ایران در طول این مدت بیان کرده است".
این در حالی است که پس رفع توقیف این نفتکش در جبل الطارق، جمهوری اسلامی ایران سعی کرد محموله این نفت کش را در برخی بنادر اروپایی و ترکیه تخلیه کند ولی با کارشکنی مستمر آمریکا روبرو شد. علاوه بر این آمریکا و رسانه‌های جهان با رصد لحظه به لحظه مسیر حرکت نفتکش آدریان دریای 1 و اطلاع رسانی درباره اقدامات آمریکا برای جلوگیری از تخلیه محموله آن در بنادربرخی کشورها سعی می‌کردند ابعاد تحریم‌های نفتی آمریکا بر ضد ایران را بیش از پیش نمایان و از پیامد‌های روانی آن برای تضعیف اقتدار سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کنند.
در این شرایط تخلیه محموله این نفتکش در سوریه - در صورت صحت این خبر - پاسخی درخور و شایسته به زورگویی و قانون شکنی آمریکا و نقض حقوق ایران در تجارت و دریانوردی است.
انتشار خبر تخلیه محموله نفتکش ایرانی در سوریه - گذشته از اینکه صحت دارد یا ندارد - ظاهرا یک پیامد دیگر نیز داشته است و آن تحکیم اقتدار جمهوری اسلامی ایران و متقابلا شکست هیمنه و اقتدار بین المللی آمریکا بوده است. ظاهرا برای مهار کردن این پیامد ادعاهایی درباره "توافق محرمانه ایران و آمریکا درباره نفتکش آدریان دریای 1" در برخی رسانه‌های منطقه‌ای منتشر شده است.
روزنامه الرأی چاپ کویت امروز از توافق محرمانه ایران و آمریکا درباره نفتکش غول پیکر آدریان دریای-1 خبر داد. بر اساس این ادعا ایران پس از این توافق توانست محموله آن را وارد بندر طرطوس سوریه نماید.
این روزنامه حتی ادعا کرد "در طول مذاکرات که با حضور طرف ثالثی برگزار شد، چندین فروند پهپاد اسرائیلی از نوع هیرون بر فراز نفتکش ایرانی پرواز می کردند تا اینکه خبر توافق اعلام شد و در نتیجه همه پهپادها ناپدید شدند و نفتکش ایرانی توانست عازم بندر طرطوس سوریه شود و محموله خود را به نفتکش های کوچکتر منتقل نماید."
به نظر میرسد نشر اخباری از این دست هدفی جز حفظ اقتدار منطقه‌ای آمریکا - پس از ناکامی‌های پی در پی در برابر جمهوری اسلامی ایران - ندارد.
نفتکش آدریان دریای 1 حامل دو میلیون و یکصد هزار بشکه نفت خام ایران بوده است.
پس از توقیف این نفتکش در جبل الطارق جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش انگلیسی را تنگه هرمز توقیف کرد. ادامه توقیف نفتکش انگلیسی سبب شد مقامات جبل الطارق پانزدهم اوت نفتکش ایرانی را آزاد کنند. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند نفتکش ایرانی سامانه رهگیری اش را روز دوم سپتامبر (پنج روز پیش) خاموش کرده است. اثری از این نفتکش نبود تا اینکه جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا شب گذشته پیامی توئیتری منتشر کرد و ادعا کرد: که این نفتکش نزدیک آبهای سوریه است.

--------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی
­

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه