ادامه انفعال اروپا، تهران را وادار به برداشتن گام چهارم می کند


رکنا: دیپلمات اسبق کشورمان گفت:اروپا باید هرچه سریعتر به تعهدات خود عمل کند، در غیر این صورت تهران گام چهارم را برمی دارد.

پس از فراز و نشیب های فراوان بین ایران و اروپا همچنین پشت سر گذاشتن رایزنی‌هایی در پاریس‌ که به نظر می رسد نتیجه‌ مطلوبی به دنبال نداشت، کشورمان تصمیم گرفت تا گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای را چارچوب برجام اجرایی کند. تهران پیش از برداشتن این گام ها فرصت هایی را در اختیار اروپا قرار داد ولی آنها نتوانستند به نحو مطلوبی از آن بهره ببرند.

سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه و سفیر پیشین ایران در ایتالیا در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تصمیم ایران مبنی بر اجرایی کردن گام سوم و اهمیت تحقیق و توسعه برای کشورمان اظهار کرد، موضوع تحقیق و توسعه برای صنعت هسته ای ما زیربنای پیشرفت و جهش محسوب می شود و به همین دلیل در پیشبرد برنامه هسته‌ای صلح آمیز کشورمان هم از اهمیت حیاتی و کلیدی برخوردار است.

حسینی پیشرفت در زمینه تحقیق و توسعه را جز حقوق مشروع کشورمان دانست و گفت: باتوجه به پایبندی ایران در قبال برجام نگرانی طرف‌های اروپایی و آمریکایی را غیرموجه و بدون پشتوانه می دانم، زیرا هیچ منطقی پشت آن وجود ندارد. عمل به تعهدات یازده گانه موضوعی است که طرف های اروپایی باید دغدغه آنرا داشته باشند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا بابیان اینکه اروپا باید هرچه سریعتر درجهت عمل به تعهداتش چاره ای بیاندیشد، خاطرنشان کرد: ادامه انفعال و بدعهدی‌های اروپا به زودی ایران را وادار به برداشتن گام چهارم خواهد کرد.

او در خصوص گام سوم ایران خاطر نشان کرد: طبیعی است که تهران نمی‌تواند وضعیت نامتعادل کنونی را بپذیرد؛ چراکه امروز ما به صورت کامل نسبت به تعهداتمان پایبند بودیم ولی درمقابل طرف‌های اروپایی کمترین میزان پایبندی را داشته و به بهانه‌های مختلف از آن طفره رفته اند. قطعا اگر رویکرد ناموفق کنونی خود را ادامه دهد، این گام‌ها غیر قابل بازگشت خواهند بود.

دیپلمات اسبق کشورمان در خصوص سیاست های ضد ایرانی ایالات متحده و بر نپذیرفتن تحویل ١٥میلیار دلار خط اعتباری به ایران افزود: آمریکا با اختصاص این خط اعتباری موافقت نکرد زیرا می خواهند این اقدام تا حدی فشار‌ها بر ملت ایران را حتی برای زمان محدودی کاهش دهد و این بر خلاف مقصداصلی و ضد انسانی آمریکا در انجام تروریسم اقتصادی علیه ایران است.

او ادامه داد: هدف اصلی آمریکا پس از بدعهدی‌ها و خروج از برجام، وارد کردن فشار به ایران و گردن نهادن به مطالبات غیرقانونی و قلدرمآبانه واشنگتن است که باتوجه به ذلت بار بودن این خواسته‌، ملت ایران هرگز به آن تن نخواهد داد. تظاهر آمریکا برای مذاکره و یا دیدار با مقامات کشورمان نیز اقدامی فریبکارانه است که اساسا با رفتار خصمانه و شیطنت آمیز آنها علیه مردم ایران همخوانی ندارد.

بیشتر بخوانید:اروپا به وعده‌هایش عمل نکرده است/ برجام جاده یکطرفه نیست

حسینی درباره ریاست جدید اینستکس و رویکرد آن در قبال ایران نیز تصریح کرد: مشکل طرح( پیش مقدمه مالی) اینستکس، انفعال و بی انگیزگی طرف اروپایی است، همان که موجب شده تا شاهد هیچ اثر مثبتی از بابت اینستکس در جهت تامین حقوق و منافع ایران نباشیم. از این رو بعید است بارفتن یک رئیس و آمدن رئیس جدید شاهد یک تغییر اساسی در رویکرد اروپائیان باشیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در بخش دیگری از این گفت و گو باشاره به سفر «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: نمی توان در این زمینه گمانه زنی کرد. زیرا اینگونه سفرها به صورت دوره ای و در چارچوب وظایف آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود و بهتر است فراتر از آن نرود. احتمالا بخشی از ماموریت اصلی فروتا در این سفر، تهیه گزارشی از تازه ترین اقداماتی است که ایران جهت کاهش تعهدات خود در ذیل برجام انجام داده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا