فریب بانک مرکزی با 10 فقره خیانت/رونمایی از متهم فراری


فریب بانک مرکزی با 10 فقره خیانت/رونمایی از متهم فراری

جلسه محاکمه محمدرضا خانی و 6 نفر دیگر از متهمان پرونده بانک سرمایه برگزار شد.

فریب بانک مرکزی با 10 فقره خیانت/رونمایی از متهم فراری
ادامه محاکمه محمدرضا خانی و ۶ نفر دیگر از متهمان پرونده بانک سرمایه به صورت علنی در شعبه سوم ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

متهمان محمدرضا خانی (مدیرعامل و عضو هیأت مدیره وقت بانک سرمایه)، خیراله بیرانوند (مدیرعامل و عضو هیأت مدیره وقت بانک سرمایه)، علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل و عضو هیأت مدیره وقت بانک سرمایه)، پرویز احمدی (سرپرست بانک و رئیس هیأت مدیره وقت بانک سرمایه)، بهمن خادم (عضو هیأت مدیره وقت بانک سرمایه)، مهرداد باقری (عضو هیأت مدیره وقت بانک سرمایه)، یاسر ضیایی شیرکلائی (قائم مقام وقت بانک سرمایه) به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت محاکمه می‌شوند.

اتهام محمدرضا خانی اخلال در نظام اقتصادی از طریق مشارکت در ۱۳ فقره خیانت در امانت به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال، تحصیل منفعت از طریق دریافت فرش‌های نفیس از عظیم‌زاده به مبلغ ۳ میلیارد ریال، دریافت ۶۴۰ هزار یورو از داریوش امانی، یک میلیارد ریال از قاسم خلیلی جهت خرید خودرو بی ام و و ۲ میلیارد و هزار و ۶۰۰ میلیون ریال از شرکت سایه‌گستر اعلام شده است.

در ابتدای جلسه متهم احمدی یکی از متهمان این پرونده در جایگاه حاضر شد و گفت: وزیر آموزش و پرورش به نیت خدمت به معلمان بنده را انتخاب کرد و بنده حدود ۶ ماه در بانک سرمایه نبودم و از این مدت سه ماه هم سرپرست موقت بودم.

متهم افزود: در تصمیمات اجرایی دخالتی نداشتم و در اولین نشست آقای جهانبانی و هدایتی صورتجلسه شد. بنده ۲۴ مورد در جهت جلوگیری از تخلف در بانک اقدام کردم که اخراج کلهر و قطع پای غندالی از بانک از جمله آن‌ها است.

وی با بیان اینکه ۲۲ مورد نیز اقدامات تحولی انجام شده گفت: یکی از بدهکاران بانک سرمایه گفته بود آقای نعیمایی قبلاً روحانی و رئیس انجمن موسیقی ایران بود و از بدهکاران بانک هم بوده که به محض ورود به بانک اطلاع دادم که نعیمایی می‌خواهد به بانک بیاید باید در جریان باشم و تا بدهی‌هایش را به بانک نداده اینجا نیاید. البته الان هم در زندان اوین است.

احمدی افزود: زمان کوتاهی داشتم تا سیستم‌ها و تشکیلات را در بانک کشف کنم و این در حالی بود که امضای بنده هم تأثیر چندانی نداشت.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد اعتبارات در بانک‌ها تا سطح کمیته اعتبارات داده می‌شود و تعداد کمی به هیأت مدیره ارجاع می‌شود.

در این لحظه قهرمانی نماینده دادستان تهران با حضور در جایگاه نسبت به اظهارات متهم خادم که روز گذشته صحبت کرده بود، گفت: در سال ۹۵ هیأت مدیره مصوبه‌ای تحت عنوان موافقت اصولی داشته و از طریق آن مبالغی به شرکت پایدار قشم ریخته و در مصوبه‌ای دیگر ۸۰۰ میلیارد به ریخته‌گران داده می‌شود.

قهرمانی تصریح کرد: برای بنده به عنوان مدعی‌العموم دشوار است که بپذیرم خادم از اینکه وجوه به پایدار قشم منتقل شود و در آنجا حیف شود بی‌اطلاع بوده، چون وی در شرکت سایه‌گستر منفعت داشته هر چند هنوز مستندات آن را ندیدم.

نماینده دادستان گفت: اظهارات آقای احمدی در رابطه با حواشی بانک درست است و تیم متشکل از بخشایش و کاظمی وقتی با ممنوعیت در ارائه تسهیلات مواجه می‌شوند قانون را دور می‌زنند و راه دیگری انتخاب می‌کنند.

قهرمانی ادامه داد: با صدور ضمانت‌نامه به نوعی بانک مرکزی را فریب می‌دهند و اعلام می‌کنند وقتی ضمانت‌نامه صادر کردیم ۱۰ درصد آن را وصول می‌کنیم اگر چه سیستم نقدی بانک افزایش می‌یابد، اما ضمانت‌نامه‌ها در بستر قانونی صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه گفته شده غندالی در برخی جلسات دستور صدور برخی ضمانت‌نامه‌ها را می‌داده است گفت: بر چه اساس این‌ها اجرا می‌شده است.

اگر برای صندوق ذخیره فرهنگیان هم بوده چرا گزارش اعتباری نداشته است سؤال من این است که شما چطور آن‌ها را امضا کردید؟

متهم احمدی در ادامه دفاعیات خود گفت: در مورد نحوه مصرف تسهیلات من نمی‌توانم کنترل کنم وقتی شرکت دولتی طرف حساب باشد نمی‌شود فکر کرد که شرکت دولتی مشکل‌دار است.

در این هنگام قاضی مسعودی مقام در واکنش به سخنان متهم گفت: پول‌ها و گوشت‌ها برده شده رضوی هم هیچ پرداختی نداشته است آن وقت شما این طور می‌گویید.

نماینده دادستان هم در واکنش به سخنان قاضی گفت: روی هر ملک رضوی که دست می‌گذاریم می‌بینیم در رهن بانک‌های دیگر است.

احمدی پاسخ داد: یک روز آقای سیف به من زنگ زد و من ماجرا را برای ایشان تعریف کردم او هم وقتی اوضاع بانک را شنید گفت: پای غندالی را از بانک سرمایه قطع کن.

متهم افزود: نیت من خدمت به معلمان بود حتی ۴۰۰ میلیون تومان از معوقات و طلب معلمان را به زور پرداخت کردیم نزد نوبخت و حتی بانک مرکزی رفتیم آن‌ها گفتند نمی‌توانیم پرداخت کنیم در نهایت نزد همتی بانک ملی رفتم و در نهایت بخشی از معوقات پرداخت شد.

قاضی پرسید: یعنی وقتی پول بانک به شرکت دولتی می‌رود بانک ضرر نمی‌کند؟

متهم پاسخ داد: راحت‌تر می‌توانند پس بگیرند.

قاضی از وکیل متهم پرویز احمدی خواست در جایگاه حاضر شده و آخرین دفاعیات خود را بگوید.

وکیل متهم حیدرآبادی، متهم متواری پرونده بانک سرمایه گفت: موکلم باتوجه به اقداماتی که در بانک سرمایه داشته است نه شایسته تقدیر و نه توهین است. دختر موکلم مبتلا به یک بیماری حاد می‌شودو شورای پزشکی یکی از بیمارستان‌ها با اعزام بیمار به خارج از کشور موافقت می‌کند. و، چون یک کلینیک در بیمارستانی در بارسلونا روی این بیماری کار می‌کند به همین دلیل آن‌ها به آنجا مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: موکلم در اسپانیا درگیر بیماری فرزندش است حتی نماینده حقوقی بیمارستان آنجا نامه‌ای به موکل داده مبنی بر اینکه ۴۴ هزار و ۷۸۰ یورو به بیمارستان بدهکار هستید که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. با توجه به وضعیت حساب‌های موکلم در ایران درخواست دارم اقدامی صورت گیرد که بتواند هزینه بیمارستان فرزندش را پرداخت کند.

وکیل این متهم متواری گفت: معذوریت‌هایی که بر اساس این دادگاه پلیس اینترپل به اعمال می‌کند گفته شده که فقط باید در بارسلونا بماند این در حالی است که ممکن است موکلم برای پیگیری کار‌های درمانی فرزندش مجبور به خروج از این شهر باشد تقاضا دارم این مسئولیت‌ها و محدودیت‌ها برداشته شود تا وی بتواند کار‌های درمانی فرزندش را انجام دهد.

قاضی مسعودی مقام نیز در واکنش به این سخنان گفت: زحمت بکشند خودشان تشریف بیاورند و همسرشان ادامه درمان دخترشان را پیگیری کند.

وکیل ادامه داد: پرداخت حقوق بدون مصوبه برای موکل بنده نبوده است، اگرچه در کیفرخواست این طور لحاظ شده، اما طبق مصوبه‌ای برای موکل، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از ابتدای ۹۴ مصوب می‌شود و با توجه به اینکه بانک خصوصی بوده است موضوع حقوق‌های نجومی مطرح نیست.

رسول قهرمانی در ارتباط با این متهم متواری نیز گفت: زمانی که بخشایش در سال ۹۱ مدیرعامل بانک سرمایه بود که فساد فعلی بانک منعقد می‌شود و بخش اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهد پس از آن سعی می‌شود تا زمینه‌های فساد برچیده شود و در مرحله بعد درخشنده روی کار می‌آید درخشنده متوجه داستان می‌شود همکاری نمی‌کند تا وقتی که غندالی کودتا می‌کند و درخشنده را کنار زده و به صورت غیرقانونی خودش سرپرستی بانک سرمایه می‌شود. غندالی چهار ماه سرپرست بانک سرمایه بوده و بانک مرکزی هم در این دوران ایراداتی را می‌گیرد و پس از آن سلب صلاحیت وی را اعلام می‌کند.

قهرمانی ادامه داد: با توجه به اینکه این افراد به شبکه فساد وصل بودند در بیرانوند این نقاط ضعف را شناسایی می‌کنند و نهایتاً تصمیم می‌گیرند که بیرانوند را روی کار بیارند و سو استفاده کنند و در نهایت بیرانوند هم با این تیم همکاری نمی‌کند، سپس بحث می‌شود که چه کسی بیاید که از داستان مطلع نباشد در نهایت پست قائم مقامی را تعریف و ضیایی را روی کار می‌آورند ضیایی هم دچار اختلافاتی با تیم می‌شود حالا باید فرد جدیدی بیاید چه کسی بهتر از حیدرآبادی پور؟

نماینده دادستان ادامه داد: حیدرآبادی قبل از آنکه به بانک سرمایه بیاید مدیرعامل یکی از شرکت‌های تأمین اجتماعی به نام آتیه صبا بوده است که یکی از اعضای هیئت مدیره آن شرکت، بخشایش (از مدیران بانک سرمایه) بوده است این شرکت چه اقداماتی داشته است؟ اولین جرقه‌های ضمانت نامه‌های بانکی در آتیه صبا بوده است به عنوان ضمانت خواه ورود می‌کند و حیدر آبادی به عنوان مدیرعامل از شعبه سینما آزادی بانک سرمایه ضمانتنامه می‌گیرد.

وی با طرح این سوال که حیدرآبادی ضمانتنامه‌ها را به چه کسی می‌داده و با چه کسی قرارداد کارگزاری بسته است ادامه داد: وی با محمد امامی قرارداد می‌بندد این‌ها ضمانتنامه‌ها را می‌گرفتند و کار را تحویل محمد امامی می‌دادند لازم به ذکر است آتیه صبا همچنان بدهی دارد بنابراین اولین ضمانتنامه‌ها توسط شرکت مطلوب حیدرآبادی بوده و از طرفی با محمد امامی ارتباطاتی داشته است.

وی ادامه داد: حیدرآبادی که روی کار می‌آید ملک‌هایی هم داشته که اکنون توسط وکیل حقوقی خود در حال جابجا شدن بود در نهایت بازپرس آن را متوقف کرد البته در مورد منشأ این املاک صحبت‌هایی مطرح است. در رابطه با اینکه حیدرآبادی با چه کسانی و چه افرادی در ارتباط بوده اطلاعات بیشتری داریم که به وقتش می‌گویم.

قهرمانی با بیان اینکه حیدر آبادی هم بر سر تضاد منافع با تیم به مشکل بر می‌خورد گفت: پس از آن حیدر آبادی شروع به افشاگری‌های جهت داری می‌کند و در حالی که سوت زن نبوده شروع به سوت زنی می‌کند و یک سری فساد‌ها را اعلام می‌کند البته که اعلام این فساد‌ها برای مقابله با فساد نبوده بلکه برای مقابله با خانی مدیر عامل بانک سرمایه بوده است.

وی در رابطه با خروج متهم از کشور گفت: در نهایت ایشان از کشور می‌رود البته ما از طریق اشخاص به ایشان پیغام دادیم و ایشان باید می‌آمدند و پاسخ می‌دادند و در نهایت شاید با توجه به وضعیتی که فرزندشان دارند اجازه خروج از کشور داده می‌شود.

نماینده دادستان گفت: حیدرآبادی مهره گماشته شده از سوی متهمان و در ارتباط با متهمان بوده است.

وکیل متهم حیدرآبادی خطاب به نماینده دادستان گفت: آیا از قبل این همکاری‌ها عایدی نصیب حیدرآبادی‌پور شده است که نماینده دادستان پاسخ داد ملک‌هایی داشته که به آن اشاره شد.

در نهایت قاضی مسعودی مقام ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه آخرین دفاع یاسر ضیایی باقی مانده، جلسه بعدی بعد از ظهر روز شنبه (۲۳ شهریور) ساعت ۱۳:۳۰ برگزار خواهد شد.

وی افزود: صبح شنبه نیز جلسه دادرسی به پرونده پتروشیمی برگزار می‌شود.

قاضی مسعودی مقام گفت: صبح روز دوشنبه (۲۵ شهریور) نیز دادگاه رسیدگی به پرونده خانم نعمت زاده برگزار خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت