دیدار معاون فرهنگی خانه کتاب با بدرالزمان قریب


دیدار معاون فرهنگی خانه کتاب با بدرالزمان قریب

معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب صبح امروز به دیدار بدرالزمان قریب زبان‌شناس و سغدی‌پژوه برجسته و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی رفت و از زحمات و تلاش‌های وی تقدیر و تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، «سیدسعید میرمحمدصادق»، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب صبح امروز (یک شنبه ۱۷شهریور ماه) با حضور در منزل این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت، از زحمات و تلاش‌های وی در عرصه فرهنگ تقدیر کرد.



در این دیدار معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب تلاش های بی وقفه و پژوهش های فرهنگی ارزشمند این نویسنده را شایسته قدردانی و بهره برداری دانست.

«بدرالزمان قریب» نیز در این دیدار به معرفی برخی از فعالیت های پژوهشی اش پرداخت و گفت: کتاب«فرهنگ سغدی» حاصل تلاش چندین ساله من است و زنده یاد مرتضی ممیز کار طراحی جلد آن را به صورت حرفه ای انجام دادند.

در پایان این دیدار به رسم تقدیر از سال ها فعالیت بدرالزمان قریب در حوزه زبان‌ ایران باستان، لوح تقدیری که از سوی نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب آمده شده بود به دست معاون فرهنگی این موسسه به این زبان شناس اهدا شد.

بدرالزمان قریب چهره ماندگار، ایران شناس، استاد زبان‌های باستانی و سُغدی دان، مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و از محضر اساتیدی چون ابراهیم پورداوود، بدیع الزمان فروزانفر، محمد معین، استاد عبدالعظیم خان قریب، جلال الدین همایی، ذبیح الله صفا و پرویز ناتل خانلری بهره برد

وی پس از تحصیل در دانشگاه تهران به آمریکا رفت. قریب در سال ١٣٤٠ با استفاده از بورس شاگردان اول به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی وارد شد و با راهنمایی پروفسور هینگ به تحقیق پرداخت و پایان نامه دکتری خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی نوشت.

وی پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران و شیراز به تدریس پرداخت. دو کتاب «فرهنگ زبان سُغدی» و «زبان‌های خاموش» از آثار استاد قریب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شدند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق