دولت کریمه دست‌ کارآفرینان را بوسیده و حامی آنها است


دولت کریمه دست‌ کارآفرینان را بوسیده و حامی آنها است

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه دولت کریمه دست‌ کارآفرینان را بوسیده و حامی آنها است، گفت: کسی که کریم نیست کرامت جامعه را هم حفظ نمی‌کند این مساله به حزب‌اللهی و غیرحزب‌اللهی بودن افراد ربط ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه شنبه، ۱۶ شهریور ماه در ادامه سلسله جلسات دهه اول محرم حسینی با موضوع «آخرین آمادگی برای ظهور: اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه» در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد:‌ امام زمان(عج) نسبت به مردم و فقرا بسیار بخشنده و مهربان درباره کارگزاران خود بسیار سخت‌گیر است.

این استاد حوزه علمیه افزود: بسیاری در آن زمان وحشت می‌کنند از اینکه مسئولیتی را بر عهده بگیرند و از عهده آن برنیایند، اصولا پست‌های مدیریتی جایگاهی است که افراد باظرفیت و کریم آن را بر عهده بگیرند.

زیر پا گذاشتن کرامت حزب اللهی و غیرحزب اللهی ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به روایتی مبنی بر اینکه هرکس به خود ظلم کند به دیگران هم ظلم می‌کند، تصریح کرد: کسی که به خود ظلم کند مدیر موفقی نیست، کسی که کریم نیست کرامت جامعه را هم حفظ نمی‌کند این مساله به حزب‌اللهی و غیرحزب‌اللهی بودن افراد ربط ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اینکه یک مدیر باید با مردم کریمانه برخورد کند توصیه اخلاقی یا بحث سیاسی نیست بلکه بحث فنی مدیریت است، برای مثال درباره بلند شدن هواپیما از شرق یا غرب کسی بحث سیاسی، رای گیری یا سوال از مردم نمی‌کند چون موضوعی تخصصی است، مدیریت هم یک بحث تخصصی است امروز جاهلان سیاست‌باز بسیاری مباحث مدیریتی را سیاسی کردند.

وی با بیان اینکه مدیریت درست به کرامت وجودی است، اضافه کرد: باید اجازه داد مدیریت به عنوان بحث فنی و تخصصی، سیاسی شود، برخی با عوام فریبی اذهان عمومی، دنبال این هستند که مباحث فنی را سیاسی جلوه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه شفافیت سبب کاهش رانت‌خواری می‌شود،‌ گفت: وقتی رئیس جمهوری عوض می‌شود مواد درسی کشور مدارس هم عوض می‌شود یعنی مواد درسی دانش‌آموزان ما به اندازه دانه مرغ‌داری ارزش ندارد که با وجود شورای سیاستگذاری به این سادگی عوض می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اندیشمندان علوم انسانی به ویژه مدیریت باید بیشتر وارد میدان شوند، ابراز کرد: بسیاری از نزاع های اقتصادی مربوط به حوزه اقتصاد است به سیاسیون ربطی ندارد که خود را وارد میدان کنند؛ در جامعه بحث سیاسی باید در مقام خود انجام شود.

وی افزود: زمان امام زمان(عج) چنین جریاناتی نخواهد بود، اینکه در کشور دو جریان سیاسی درباره مسائل اقتصادی دو نظر متفاوت ارائه بدهند، غلط است دانش اقتصاد باید درباره این مباحث نظر دهد قدرت های سیاسی حق نظر دادن ندارند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: امروز برای شنیده نشدن دانش مدیریتی بی‌بی سی‌چی‌های خبیث با پاچه گیری از دیگران جامعه را به سمت خفقان روانی سوق می دهند؛ به عنوان نمونه وقتی یک جریان سیاسی از شفافیت سخن می‌گوید چون جریان دیگر در ابتدا این مساله را مطرح نکرده همچون فرعون برای انجام این مهم مانع ایجاد می‌کند.

شفافیت‌سازی بحث تخصصی مدیریت است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تطبیق فرعون‌های امروز با فرعون‌های تاریخ، اظهار کرد: وقتی شفافیت‌سازی در کشورهای دیگر سبب کاهش رانت‌خواری می‌شود دلیل آن اخلاقی، فرهنگی یا سیاسی نیست بلکه بحث تخصصی مدیریت است.

وی با بیان اینکه رعایت ادب و عزت دیگران همان کرامت است، تاکید کرد:‌ در بروکراسی و دیوان‌سالاری اصل اساسی منافع سازمان است و کارمندان تنها باید در خدمت آن باشند اما در دین اسلام بر مبنای عقل، اصل منافع تک تک افراد در نظر گرفته می‌شود، پس از ظهور دولت امام زمان(عج) به دیوان‌سالای و بروکراسی توجه نمی‌کند.

پناهیان با بیان اینکه ما قصد نداریم همچون کشورهای جنوب خلیج فارس رفاه همراه با ذلت داشته باشیم، ابراز کرد: جای تاسف است که برخی داشتن چنین رفاهی را تبلیغ می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه هر دولتی برای مردم اشتغال‌زایی کند بر عزت و کرامت آنها افزوده است، گفت:‌ دولت کریمه دست‌ کارآفرینان را بوسیده و حامی آنها است چرا امروز کشور ما در سختی ایجاد کسب و کار رتبه اول دنیا را دارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه با مشارکت مردم می‌توان اقتصاد مقاومتی را عملی کرد، اظهار کرد: عزت همه مردم زمانی حفظ می‌شود که رشد اقتصادی پایدار ایجاد شود یک دولت جوانمرد باید همچون پدر دلسوز مشکلات کارخانه‌داران و تولید کنندگان را برطرف کند و در مسیر تولیدکنندگان سنگ اندازی نکند.

وی افزود: امروز ایجاد رونق اقتصادی به تحریم‌ها ارتباط ندارد بلکه اگر یک مجری و مدیر کریم در بخش اجرایی کشور قرار گیرد مشکل حل خواهد شد اما ما شاهدیم که برخی نفوذی‌ها خط تولید برخی کالاهای داخلی را ممنوع می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد:‌ وقتی در یک جامعه مسئولان و مدیران درجه بالای آن کرامت مردم را حفظ نکنند آمار طلاق، فساد اخلاقی، دزدی و رانت‌خواری و مفاسد دیگر بالا می‌رود؛ جای تاسف دارد که حوزه‌های علمیه از رفتار مسئولان و مدیران انتقاد نمی‌کنند و صرفا به بی‌حجابی در خیابان توجه دارند.

وی با استناد به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع)، بیان کرد: اصل قدرت امت اسلام بر حول محور مردم است، یک حاکم نباید عیوب مردم را بیان کند بلکه باید با آنها کریمانه رفتار کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!