2 موکب سلامت برای خدمات رسانی به زائران پاکستانی در سیستان و بلوچستان راه اندازی شد


2 موکب سلامت برای خدمات رسانی به زائران پاکستانی در سیستان و بلوچستان راه اندازی شد

زاهدان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت:2 موکب سلامت با هدف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی اربعین در مرز میرجاوه و زائر سرای امام‌رضا(ع) زاهدان راه‌اندازی شد.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز یکشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر و اربعین حسینی تعداد قابل توجهی از زائران پاکستانی جهت سفر به کربلای معلی از مرز میرجاوه وارد کشورمان میشوند.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین سال گذشته ۴۵ هزار زائر پاکستانی از مرزهای سیستان و بلوچستان وارد کشور شدند ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۵ هزار پاکستانی از مرز میرجاوه وارد کشور شدند و پیش بینی می‌شود این تعداد به ۱۰۰ هزار نفر برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همه ساله برای پیشگیری از ورود بیماری‌های قابل انتقال به کشور تمهیدات بهداشتی و درمانی فراوانی اندیشیده می‌شود به طوریکه تمام افرادی که از مرز میرجاوه وارد کشور می‌شوند در این ایام در مقابل فلج اطفال واکسینه شده و تعدادی نیز از لحاظ ابتلاء به بیماری‌هایی مانند مالاریا و التور معاینه شده و در صورت ابتلاء پیش از ورود به کشور تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: امکان انتقال بیماری از طریق مبادی رسمی که نیروهای کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حضور دارند وجود ندارد چراکه با دقت بالایی همکاران ما در حال بیماریابی هستند.

دکتر هاشمی شهری افزود: در صورت وجود ترددهای غیرمجاز از مرزها امکان ورود افراد بیمار به کشور وجود دارد که این بخش یکی از نگرانی های ما در نظام سلامت است.

وی اضافه کرد: امسال همچنین برای دومین سال متوالی، کلینیک دندانپزشکی در مرز میرجاوه مستقر می‌شود و برای ارتقاء آگاهی‌های بهداشتی این زائران از بین زوار پاکستانی افرادی به عنوان داوطلب سلامت آموزش‌های سلامت مورد نیاز را دریافت کرده و در طول مسیر به زائران آموزش خواهند داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تعداد زیادی از داوطلبان سلامت این دانشگاه و همچنین طلاب آشنا به زبان اردو برای انتقال آموزش‌های سلامت به زائران مدیریت پسماندها، بهداشت آب و مواد غذایی مشارکت دارند.

وی افزود: بیماریابی، بستری موقت بیماران، انجام مراقبت های ویژه مادران باردار، ویزیت دندانپزشکی، کلر سنجی منابع آبی، گندزدایی آب، بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، نمونه برداری از مواد غذایی و واحد مامایی از جمله اقداماتی است که هر سال برای مراقبت از سلامت زائران و پیشگیری از ورود بیماری به کشور انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه و اروپا و نیز کشور عراق و قلب زمین یعنی کربلا است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی درهای این استان به روی زوار پاکستانی برای رسیدن به قلب زمین باز شده است.
زوار پاکستان در راه رسیدن به سر منزل مقصود و زیارت معشوق پا بر خاک ایران اسلامی گذاشته و گاه شبی را در استان سیستان و بلوچستان سپری می کنند.
فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران زمین به ویژه مردمان دیار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهیدان باعث شده تا از این کاروان ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی کنند تا احساس غربت به آنان دست ندهد.

۷۳۱۶**۳۲۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه