طرح بهبود کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در استان مرکزی کلید خورد


طرح بهبود کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در استان مرکزی کلید خورد

اراک - ایرنا - رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: اجرای طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در این استان هدفگذاری شد.

دکتر «سیروس سلمان نژاد» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ یک طرح ملی است و در راستای صیانت از حقوق شهروندی و بهبود کیفی، بهداشتی گوشت به گروه‌های A، B و A+ درجه بندی می شوند.
وی به اهداف این طرح اشاره کرد و ادامه داد: اجرای سامانه های بهداشتی مورد نیاز سازمان دامپزشکی در کشتارگاه های طیور، تخلیه اتوماتیک اندرونه ( ریه، ته روده، چینه دان، مقعد، نای و مری )، حذف تدریجی چیلرهای آبی (نصب لاشه شور و اتاق سرد)، تجهیز کشتارگاه های صنعتی طیور موجود به خط ۲ و سایر تجهیزات مورد نیاز به صورت تشویقی تدریجی، رعایت و کنترل سن، وزن و سایز مرغ کشتاری بر اساس رتبه بندی کشتارگاه ها، خود کنترلی و مسئولیت پذیری تولیدکنندگان و رتبه بندی کشتارگاه و محصول از جمله نیازهای اجرای این طرح است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: انجماد سازی مرغ ها تنها در کشتارگاه های دارای رتبه A و A+، جلوگیری از خروج مرغ دارای رتبه B به خارج از استان، قطعه بندی و بسته بندی محصول مرغداری های رتبه A و A+ و ذخیره سازی مرغ منجمد (تنظیم بازار) از محصولات کشتارگاه های دارای رتبه A و A + از جمله برنامه های تشویقی سازمان دامپزشکی کشور برای اجرای این طرح است.
دکتر سلمان نژاد افزود: افزایش عمر ماندگاری گوشت مرغ بعد از راستی آزمایی و اعتبار سنجی در کشتارگاه ها طیور، تامین تسهیلات لازم برای بازسازی و نوسازی ساختمان و تجهیزات کشتارگاه ها، فرهنگ سازی، انجام اقدامات ترویجی و آموزشی توسط جهاد کشاورزی، اطلاع رسانی عمومی و ایجاد رقابت بهداشتی در بین تولیدکنندگان از دیگر برنامه ها برای اجرای این طرح در استان است.
وی ادامه داد: کشتارگاه ها و محصولات آنها در این طرح از نظر وضعیت ساختمان و وجود تجهیزات به گروه های A، B و A+ رتبه بندی می شوند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مرغ رتبه B در این طرح محصولی است که اندرونه محصول در این کشتارگاه ها به صورت اتوماتیک تخلیه نشده و محصول این کشتارگاه ها دارای ریه، ته روده، چینه دان، مقعد، نای و مری است.
دکتر سلمانژاد افزود: مرغ رتبه A نیز در کشتارگاه رتبه A تولید شده و اندرونی مرغ به صورت اتوماتیک تخلیه شده و دارای سایز بندی و وزن یک کیلو و ۳۰۰ تا ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم است و مرغ رتبه ممتاز در کشتارگاه دارای رتبه A+ تولید شده و بدون آنتی‌بیوتیک است.
وی ادامه داد: ممیزی کشتارگاه ها برای اجرای این طرح در استان مرکزی آغاز شده و این واحدها تا پایان شهریور ماه رتبه بندی می شوند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مرغ های رتبه بندی شده در این طرح از ۱۵ مهرماه امسال در میادین و مراکز عمده مصرف به صورت اجباری و از ابتدای دی ماه در مراکز عرضه و خرده فروشی به صورت تشویقی عرضه می شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی درخصوص فرآورده های خام دامی مراتب را با شماره‌ تلفن‌ ۱۵۱۲ سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی اطلاع داده تا برخورد قانونی لازم صورت پذیرد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

۱۹۵۵/۳۰۷۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود