2 درصد آب قم در حوزه صنعت مصرف می شود


2 درصد آب قم در حوزه صنعت مصرف می شود

قم – ایرنا – رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم تاکید کرد: تنها 2 درصد آب استان در حوزه صنعت مصرف می شود که این نشان از گرایش مسیر صنعت قم به صنایع با کمترین وابستگی به آب می‌باشد.

محمود سیجانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه حمایت از ورود صنایع کم آب به قم جزو اولویت های این استان است افزود: ۹۱ درصد آب استان در زمینه کشاورزی،‌ هفت درصد در حوزه خانوار و تنها ۲ درصد در حوزه صنعت مصرف می شود.

وی ادامه داد: در حالی میزان مصرف آب صنعت استان حدود ۲ درصد است که ۵۲ درصد اشتغال و ۴۰ درصد تولید ناخالص قم متعلق به صنعت است.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم، با اشاره به سهمیه سالیانه ۴۰ میلیون مترمکعبی صنعت قم از آب گفت: با این وجود ، تاکنون صنایع استان یک بیستم این سهمیه را مصرف کرده اند.

وی استفاده صنایع استان از فناوری های بازچرخانی آب را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای به حداقل رسیدن مصرف آب در واحدهای صنعتی باید واحدهای تولیدی استان به دنبال استفاده از بازچرخانی و استفاده مجدد از آب در این واحدها سوق داده شوند.

سیجانی ادامه داد: اولویت اصلی جذب سرمایه گذاری در استان متمرکز بر واحدها صنعتی کوچک و متوسط است ولی صنایع بزرگی که برای قم مخاطره نداشته باشد و ظرفیت های لازم در این استان وجود داشته باشد،‌به منظور تکمیل حلقه های تولیدی موجود حمایت می شوند.

در حال حاضر آب شرب شهر قم، سه شهر و ۴۰ روستای استان قم از سرشاخه‌های دز و سد ۱۵ خرداد که ۸۶درصد منابع از آن‌ها بوده تأمین و مابقی از چاه‌های علی‌آباد و چاه‌های سطح شهر تأمین می‌شود.

حجم آب تخصیصی از سرشاخه‌های دز به استان قم را حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان مصرف در استان از مرز ۱۲۶ میلیون مترمکعب گذر کند و با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف آب استان و همچنین کاهش منابع آبی پیش بینی می شود این استان تنها تا سال ۱۴۰۷ آب داشته باشد.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز