عبداللهی : وعده‌ دادند تا ایران را در برجام نگه دارند/ قاضی زاده: اروپا بلندگوی آمریکا است


عبداللهی : وعده‌ دادند تا ایران را در برجام نگه دارند/ قاضی زاده: اروپا بلندگوی آمریکا است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به بررسی گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای پرداخت.

عبداللهی : وعده‌ دادند تا ایران را در برجام نگه دارند/ قاضی زاده: اروپا بلندگوی آمریکا استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران امشب ۱۶ شهریور ماه با حضور عبدالله عبداللهی کارشناس روابط بین الملل و حنیف غفاری کارشناس مسائل سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عبدالله عبداللهی کارشناس در روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه عملاً از روز جمعه گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای در کشور آغاز شد گفت: روند اجرای این فرایند از جایی شروع شد که سال گذشته ترامپ از برجام به عنوان یک معاهده و قرارداد خارج شد لذا پس از آن استراتژی ایران مبنی بر صبر راهبردی شد تا در آینده اروپا تمام تعهدات خود را عملیاتی کند و منافع ایران را از برجام تامین سازد.

وی خاطرنشان کرد: وعده‌های متعددی به ایران داده می‌شد تا ایران را در برجام نگه دارند و لذا آن‌ها به دنبال این مسئله بودند تا راهبرد فشار حداکثری علیه ایران تحقق پیدا کند تا بتوانند نتیجه بگیرند.

عبداللهی با اشاره به اینکه صبر راهبردی ایران یک سال طول کشید افزود: اروپا هیچ قدم رو به جلویی را بر نداشت و لذا ۱۱ تعهد خود را در برجام انجام نداد به طوری که وعده‌های متعددی می‌دادند که مهمترین آن اینستکس بود که نتیجه‌ای در بر نداشت، هیچ یک از وعده‌ها محقق نشد و نوع رویکرد اروپا با ایران هر روز خودخواهانه‌تر و متکبرانه‌تر شد، پیشنهادات یک سال گذشته آن‌ها یادآور توهین‌هایی بود که در سال ۸۲ و ۸۳ از طرف اروپا دریافت می‌شد.

وی با اشاره به اینکه قبل از ۱۸ اردیبهشت با پیشنهادات توهین‌آمیز از طرف اروپا مواجه بودیم گفت: بعد از ۱۸ اردیبهشت ماه فضا به طور کلی تغییر پیدا کرد در صورتی که قبل از ۱۸ اردیبهشت ماه ایران مدام پیگیری می‌کرد تا طرف مقابل تعهدات خود را اجرایی کنند به طوری که اروپا و آمریکا میانجی‌های مختلفی را به سمت ایران روانه کردند تا ایران را متقاعد کند تا از این روند خود دست بکشد

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه اینستکس در حد نیم بند را اندازه‌ای شد عنوان کرد: تمام ملاقات‌ها، مذاکرات و دیدار‌ها پس از ۱۸ اردیبهشت میان هیئت ایرانی، فرانسوی و سایر کشور‌ها در راستای راهبرد مقاومت فعال بود، طرف مقابل باید بداند برجام برای دولت ایران مسئله‌ای حیثیتی و ناموسی نیست باید به طرف مقابل این علامت را بدهیم که بر جام ابزار و معاهده‌ای است که منافع ملی خودمان را در قالب آن می‌توانیم تامین کنیم به محض اینکه آوردی نداشته باشد از آن خارج می‌شویم.

بیشتر بخوانید: نقوی حسینی: ایران تاکنون در مقابل بدعهدی آمریکا و اروپا دو گام عملیاتی برداشته است/ محمدی: تعهدات اروپایی‌ها نسبت به برجام نسیه است

وی با اشاره به اینکه برجام محصول استیصال طرف مقابل است تصریح کرد: اگر اروپا و آمریکا در سال ۹۴ به استیصال نرسیده بود و راه دیگری داشتندبرای اینکه بتواند ایران را مهار کند همان روش را پیگیری می‌کرد، اما آن‌ها مجبور بودند تا با ایران مذاکره کنند و نهایتاً به توافق برسند و این در مواضع و متون آن‌ها به صورت آشکار بیان شده است.

عبداللهی با اشاره به اینکه وقتی ما به آن‌ها علامت بدهیم که برجام برای ما حیثیتی نیست طرف مقابل برجام را دو دستی خواهد چسبید ادامه داد: تغییر محاسبات در ذهن طرف مقابل صورت گرفته است و تغییر رفتار حداقلی را شاهد هستیم، این موضوع نتیجه اقداماتی است که در خلیج فارس و مباحث امنیتی و منطقه‌ای وجود دارد، اتفاقی که در ماجرای پهپاد افتاد اساساً فضا را وارد مرحله جدیدی کرد که از آن به نظم پسا پهپاد یاد می‌کنیم لذا بعد از آن محاسبات طرف مقابل به صورت تصاعدی تغییر کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه قبل از آن دست کم در برخی از اذ هان گزینه تهدید نظامی تا حدی معتبر بود و می‌گفتند اگر نهایتاً آمریکا از دعوت به مذاکره و یا تحریم ناامید شود به حمله نظامی خواهد رسید، اما ماجرای پهپاد نشان داد که عملاً همه این مسائل خیالبافی بوده است و اساساً گزینه‌ای به عنوان گزینه‌ی واقعی نظامی بر روی میز نیست، نه تنها در این برهه بلکه از دوره مذاکرات برجام چنین چیزی بر روی میز نبود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: راهبرد طرف مقابل در وهله اول مهار ایران و پس از آن امتیاز گیری از ایران است، بازی دوگانه‌ای بین اروپا و آمریکا شکل گرفته بود که آمریکا از برجام خارج و فشار بر ایران حداکثری شود تا از این طریق اروپا تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا ایران داخل برجام بماند و اجازه اقدام متقابل یا راهبرد فعال را به ایران ندهد.

وی با اشاره به اینکه از همان ابتدا مقامات اروپایی اعلام کرده بودند که در راهبرد با آمریکا مشترک هستند گفت: کشور‌های اروپایی اعلام می‌کردند که ایران باید از فعالیت‌های منطقه‌ای دست بکشد و باید فناوری موشکی خود را کاملاً محدود کند، باید برآورد درستی از راهبرد طرف مقابل داشته باشیم.

عبداللهی با بیان اینکه ما نباید هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه ایران تحت فشار حاضر به امتیاز دادن است به طرف مقابل ارسال کنیم افزود: نباید صورت مسئله را از پله دوم مطرح کنیم باید صورت مسئله را از پله اول بازخوانی کنیم ما تمام تعهدات مان را انجام داده ایم، اما طرف مقابل خبطی انجام نداده است که قرار باشد امتیازی بدهد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه باید همه منافع ما در برجام برای مان تامین شود عنوان کرد: اگر طرف مقابل در این راه کمترین احساسی به آن‌ها دست بدهد که ما حاضریم تحت فشار بر سر مولفه‌های امنیت ملی مذاکره کنیم و مجددا وارد فاز دیگری می‌شوند و فشار حداکثری علیه ایران تشدید پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه طرف مقابل ۵ محاسبه جدی در خصوص ایران داشت گفت: محاسبات ترامپ به این صورت بود که ایران نهایتاً تحت فشار مذاکره خواهد کرد، برای ایران برجام مسئله حیثیتی است و یا این که در داخل ایران آشوب و ناامنی رخ خواهد داد و آمریکا قادر خواهد بود امنیت منطقه و کشتی‌های عبور و مرور نفت را تامین کند، این‌ها محاسباتی بودند که ترامپ در پیش گرفته بود، اما اکنون این محاسبات به هم ریخته است.

طرف اصلی ما آمریکا است نه اروپا

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه برنامه طی ارتباط زنده تلفنی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به رفتار آمریکا به عنوان طرف اصلی مذاکره و قرارداد باید توجه کرد لذا باید نوع برنامه ریزی متناسب با رفتار آمریکا تنظیم شود نه اروپا.

وی با اشاره به اینکه طرف اصلی ما آمریکا است نه اروپا افزود:در ماجرای ۱۵ میلیارد دلار وزیر فرانسه به آمریکا برای مذاکره رفت تا ببیند میتواند خرید نفت را انجام دهد یا خیر در آنجا بود که جواب منفی از آمریکا دریافت کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه اروپا بلندگوی آمریکا است گفت:به لحاظ تمدن اروپا توتالیته آمریکا است باید به فرمانده پشت و کسی که پرچم را برافراشته نگاه کنیم و متناسب با او میدان بازی و رفتار را طراحی کنیم؛ گام اول، دوم و سوم به نظر می‌رسد انتظاری را که داریم برآورده نمی‌کند، باید به نقطه‌ای دست گذاشت که آمریکا از اقدامش پشیمان شود، تغییر رفتار ایران بر سر هژمونی امنیتی، دفاعی در خلیج فارس و تغییرات میدانی در منطقه بود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه استراتژی ایران مبتنی بر عدم مذاکره با آمریکا است افزود: به معنای اینکه خود پذیرش مذاکره به معنای رسمیت دادن به خواسته‌های آن‌ها است، نقطه مذاکره به عنوان نقطه آسیب است، نباید به طرف مقابل علامت بدهیم که در چه حوزه‌ای بهتر می‌توانند به ما فشار آورند زمانی که استراتژی نرم را در پیش گرفته بودیم آمریکایی‌ها می‌دانستند در کدام صحنه باید با ایران وارد مقابله شوند.

حنیف غفاری کارشناس مسائل سیاسی در ادامه برنامه با اشاره به روند مواجهه اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت: شورای عالی امنیت ملی کشورمان، راهبردی را به نام مقاومت فعال تعریف کرد که اقدامات ایران پس از ۱۸ اردیبهشت امسال برمبنای آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: تفاوت مقاومت فعال با مقاومت عادی در این است که در مقاومت عادی یا صرف در بهترین حالت ممکن، محاسبات رقیب را به هم می‌زنیم سپس تاکتیک‌های رقیب عوض می‌شود و قواعد بازی تغییر می‌کند و زمین بازی تغییر نمی‌کند، اما در مقاومت فعال باور‌های رقیب را به هم می‌ریزیم و زمانی که باور‌های رقیب به هم ریخت، راهبرد‌های او به هم می‌ریزد و سپس می‌توانیم زمین بازی را عوض کنیم.

غفاری با بیان اینکه گام‌های اول و دوم برجامی ایران نقاط آشکار ساز اعلام راهبرد مقاومت فعال ایران بود، گفت: اکنون وارد گامی شدیم که این نقاط آشکارساز در حال پررنگ‌تر شدن و ورود به فاز عملیاتی است، در مذاکرات هسته‌ای با اعضای ۱+۵، نقاط و مسائل مختلفی از جمله بازطراحی رأکتور اراک، آب سنگین، فردو و تحقیق و توسعه و بازرسی‌های آژانس را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون به بحث تحقیق و توسعه وارد شدیم و از ویژگی‌های آن این است که برگشت پذیر نیست، زیرا دانش است و آثار و تبعات آن حتی در صورت برگشت در دانش هسته‌ای کشورمان باقی خواهد ماند ادامه داد: تزریق گاز به زنجیره ۲۰ تایی ماشین IR۴ یا IR۶ در بخش توسعه تعریف می‌شوند نه در بخش تحقیق، تحقیق و توسعه دو بالی هستند که وقتی با هم در برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شوند قدرت آن را دارند که رفتار و راهبرد حریف را به بازی در بیاورد، گام‌هایی که کشورمان در زمینه هسته‌ای برداشت نقاط آشکار ساز اعلام راهبرد ما بود و در گام سوم وارد فاز عملیاتی شدیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی