طلای کثیف؛ فرصت یا تهدید


طلای کثیف؛ فرصت یا تهدید

یاسوج- ایرنا- پس از کش و قوس های فراوان با پیگیری های مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی اجرای سایت زباله دوپشته دشت روم در شهر یاسوج به طور جدی در دستور کار قرار گرفت تا زباله های این شهر که با عنوان طلای کثیف خوانده می شود دیگر تهدیدی برای شهروندان نباشد و زمینه درآمد زایی و رفع معضل های زیست محیطی را فراهم کند.

به گزارش ایرنا، ایجاد سایت زباله دوپشته دشت روم برای دفن و جمع آوری پسماند شهر یاسوج معضلی جدی بود که با توجه به افزایش صعودی جمعیت این شهر و تولید روز افزون میزان زباله ها، باید این دغدغه رفع و پیگیری می شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در نشست مدیریت پسماند کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: در عصر جدید زباله ها همچون گذشته تهدید محسوب نمی شوند و در صورت مدیریت صحیح نام طلای کثیف به آن اطلاق می شود که با استفاده اصولی از آن می توان تولید ثروت کرد.

عزیز فیلی افزود: هم اینک با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا از زباله برای تولید برق، سوخت و کود و دیگر موارد بهره برده می شود که در این باره می توان با مدیریت صحیح و اصولی پسماند زمینه ساز خلق فرصت ها و ثروت ها در کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کرد.

فیلی بیان کرد: سایت مرکزی دوپشته دشتروم در جنوب شهر یاسوج روزانه ظرفیت دریافت افزون بر ۳۰۰ تن زباله را داراست که باید دستگاه های خدمات رسان از جمله برق و آب و فاضلاب استان در راستای رفع تمامی مشکلات و نیاز های این سایت بکوشند.

وی همچنین با اشاره به تفکیک و جمع آوری زباله ها در سطح شهر و اطراف آن توسط دوره گردها، ابراز داشت: این افراد در زمان جمع آوری زباله ها، سبب پخش شدن زباله ها به محیط اطراف می شوند و تاکنون راهکاری برای جلوگیری از این معضل اتخاذ نشده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سراسر کشور با این معضل مواجه هستند که باید برای ممانعت از کار این دوره گردها، فرهنگ سازی و اعمال قانون مناسب برای برخورد با آن ها شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: چنانچه افرادی اقدام به تخلیه پسماند در مکان های غیر مجاز در استان کنند ادارات محیط زیست، شهرداری، علوم پزشکی، فرمانداری باید آن ها را به مراجع قضایی معرفی کنند.

محسن جعفری نژاد افزود: استان سایت های مختلف زباله دارد که نیاز است فرمانداران و شهرداران برای فرهنگ سازی مدیریت پسماند، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی خود را به محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اعلام کنند.

وی بیان کرد: پسماندهای عفونی بخش های خصوصی و غیر دولتی از جمله مطب ها و آزمایشگاه ها باید به طور بهداشتی جمع آوری و دفن شوند تا سلامت مردم را به خطر نیاندازند.

شهردار یاسوج نیز گفت: طراحی سوله سایت زباله دوپشته دشت روم در دستور کار قرار گرفته و زیرسازی و آسفالت در خصوص احداث کارخانه کمپوست در این منطقه نیز در دست اقدام است.

نستهن مقدم تصریح کرد: برای جلوگیری از اقدام دوره گردها برای جمع آوری زباله در استان، گشت های شهرداری نظارت خواهند کرد و با این افراد برخورد خواهد شد البته پیش از این سختگیری هایی از سوی شهرداری یاسوج در این شهر بر این افراد در دستور کار قرار گرفت اما نتیجه قابل توجهی نداشت.

وی تاکید کرد: برخی افراد در سطح شهر یاسوج اقدام به تخلیه زباله در مکان های غیر مجاز می کنند که نیاز است تابلوهایی مبنی بر تخلیه نکردن زباله در مکان های غیر مجاز نصب شود.

مدیریت پسماند به فعالیت هایی اطلاق می شود که با جمع آوری اصولی و به کار بردن فناوری های نوین در بازیافت زباله ها از این ثروت به عنوان فرصتی برای درآمدزایی استفاده می شود، اما در مقابل کشورهایی نیز با مدیریت نادرست و بدون استفاده از روش های مهندسی و بهداشتی سلامت مردم را به واسطه این زباله ها در معرض خطر قرار می دهند.

سرانه تولید زباله در کشور ۸۶۰ گرم برای هر نفر است که این میزان برای هر نفر در کهگیلویه و بویراحمد یک کیلوگرم هست.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید زباله تر (تجزیه پذیر) در مناطق مختلف استان از تولید زباله خشک بیشتر است و در فصل تابستان به دلیل افزایش شمار مسافران و گردشگران این میزان تا ۱.۵ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

۹۸۶۸/1662

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر