شیرینی نخودچی قزوین


شیرینی نخودچی اصالتی قزوینی دارد و میل کردن آن در کنار چای در روزهای عید بسیار محبوب و پرطرفدار است. مواد لازم آرد نخوچی مرغوب و تازه: 250 گرم پودر قند الک شده: 150 گرم روغن: 125 گرم (بهتر است نصف روغن جامد و نصف دیگر روغن صاف قنادی باشد) هل پودر شده: ½ قاشق […] نوشته شیرینی نخودچی قزوین اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران -...

شیرینی نخودچی اصالتی قزوینی دارد و میل کردن آن در کنار چای در روزهای عید بسیار محبوب و پرطرفدار است.
مواد لازم
آرد نخوچی مرغوب و تازه: ۲۵۰ گرم
پودر قند الک شده: ۱۵۰ گرم
روغن: ۱۲۵ گرم (بهتر است نصف روغن جامد و نصف دیگر روغن صاف قنادی باشد)
هل پودر شده: ½ قاشق چایخوری
زعفران ساییده شده: ۱ قاشق مرباخوری
پودر پسته یا پودر گل محمدی یا خلال پسته: به مقدار دلخواه

شیرینی نخودچی قزوین

طرز تهیه
برای درست کردن شیرینی نخودچی زعفرانی در فر باید ابتدا روغن جامد و روغن صاف قنادی که با محیط هم دما شده‌اند را چند دقیقه با همزن برقی یا دستی بزنید.سپس پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و باز هم بزنید. ۵ دقیقه زمان برای این هم زدن کافی است. بعد از هم زدن پودر قند و روغن باید یک مایه یکدست داشته باشید. هل پودر شده و زعفران سابیده شده را به این مایه اضافه کنید و باز هم بزنید. هل و زعفران را خودتان با آسیاب پودر کنید تا عطرشان از بین نرود.
حالا نوبت اضافه کردن آرد نخودچی الک شده است. بهتر است آرد نخودچی را چند بار الک کنید تا گوله نشود و خمیر شیرینی یکدست شود. خمیر را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید و با همزن خوب هم بزنید.
خمیر را کمی ورز دهید. خمیر شیرینی نخودچی را نباید زیاد ورز بدهید چون هم روغن پس می‌دهد و هم باعث شکنندگی شیرینی‌ها می‌شود.
خمیر را به مدت ۵ الی ۶ ساعت در یک کیسه فریزر بگذارید و در یخچال بگذارید تا خمیر خوب برسد. شیرینی‌پزهای حرفه‌ای گاهی یک شب تا صبح به خمیر استراحت می‌دهند. اما همان ۵ الی ۶ ساعت هم کفایت می‌کند. فر را روشن کنید و روی درجه۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.
روی سطح کارتان مقداری آرد سفید بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید. ضخامت خمیر باید ۲ سانتی‌متر باشد. اگر روی خمیر یک سلفون بکشید و سپس با وردنه باز کنید خمیر کمتر ترک می‌خورد.
خمیر را قالب بزنید. روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی نخودچی زعفرانی را روی کاغذ روغنی بچینید. روی شیرینی‌ها را با خلال پسته، پودر پسته یا پودر گل محمدی تزیین کنید و سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. بعد از این‌که رنگ شیرینی‌ها طلایی شد سینی را از فر خارج کنید.صبر کنید شیرینی‌ها سرد شوند و سپس در ظرف مورد نظر بچینید. اگر شیرینی‌های گرم را در دست بگیرید خرد می‌شوند پس اجازه دهید خوب خنک شوند و سپس در ظرف بچینید.

اگر فر ندارید و می‌خواهید شیرینی نخودچی زعفرانی بدون فر درست کنید به ترتیب زیر عمل کنید:
آرد نخودچی مرغوب را چند بار الک کنید. آرد را داخل تابه‌ای با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. وقتی که بوی آرد بلند شد و رنگ آرد کرم رنگ شد شعله را خاموش کنید. اجازه دهید آرد سرد شود.
هل و شکر را آسیاب کنید تا به صورت پودر در بیایند. می‌توانید از پودر قندی که لطیف است و چند بار الک شده هم استفاده کنید. بهتر است از هل آسیاب شده استفاده نکنید و خودتان هل را آسیاب کنید تا عطر خوش آن حفظ شود.
کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. کره نباید داغ شود پس بهتر است آن را به روش بنماری آب کنید (در مورد روش بنماری این‌جا گفته‌ایم). حالا شکر، هل و کره را به آرد نخودچی تفت داده شده و سرد شده اضافه کنید و با دست خوب مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. سپس خمیر آماده شده را روی سطحی صاف که کاغذ روغنی قرار دادیم به قطر ۲ سانت پهن میکنیم و با قالب‌های دلخواه شکل بدهید . روی خمیرها را هم با کمی زعفران یا گلاب مرطوب کنید و با خلال یا پودر پسته تزیین کنید.
منبع:افق کوروش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیک و شیرینی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن