اهمیت گام سوم کاهش تعهدات برجامی/ اروپا متوجه شده ایران شوخی نمی‌کند


اهمیت گام سوم کاهش تعهدات برجامی/ اروپا متوجه شده ایران شوخی نمی‌کند

گروه سیاسی ــ مشاور پیشین وزیر امور خارجه در تشریح اهمیت و حساسیت گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران برای غربی‌ها گفت: یکی از طولانی‌ترین قسمت‌های مذاکرات برجام مسئله تحقیق و توسعه بود و برداشتن محدویت‌ها در این زمینه و حرکت به سمت سانتریفیوژهای نسل جدید هم حرکتی غیر قابل بازگشت است و هم از نگاه طرف‌های مقابل به معنای تسریع گریز ایران به سمت ساخت...

اهمیت گام سوم کاهش تعهدات برجامی/ اروپا متوجه شده ایران شوخی نمی‌کند

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور پیشین وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: گام سوم ایران در حوزه تحقیقات و توسعه است که امروز جزئیات آن هم اعلام شد. یکی از طولانی‌ترین قسمت‌های مذاکرات برجام با 1+5 مسئله تحقیق و توسعه بود. از طرف دیگر تحقیق و توسعه نیز یک فرآیند طولانی‌مدت است و گاهی تحقیق در یک زمینه و به نتیجه رسیدن آن تا 15 سال طول می‌کشید و لذا این دو موضوع نشانه اهمیت مسئله تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای برای ایران و طرف‌های مقابل بود.

حساسیت اروپایی‌ها بر روی مسئله تحقیق و توسعه

وی ادامه داد: اکنون با برداشتن محدودیت‌های تحقیق و توسعه در گام سوم از سوی ایران طرف‌های مقابل پیام مهمی را دریافت کردند. زیرا برداشتن محدودیت از تحقیق و توسعه در بیشتر موارد غیر قابل بازگشت است چون از جنس دانش و علم است که اگر به نتیجه‌ای برسد نمی‌توان آن را کنار گذاشت یا درخواست بازگشت از آن سطح دانش داد و مانند سطح غنی‌سازی اورانیوم نیست که درصد و سطح آن کاهش داده شود.

شیخ‌الاسلام تأکید کرد: البته جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت به دنبال ساخت بمب نبوده، اما سانتریفیوژهای نسل جدید از جمله IR8 قدرت بیشتری دارند و می‌توانند تا 24 سو غنی‌سازی کنند و این فرصت ما را در رسیدن به 190 هزار سو مدنظر رهبر معظم انقلاب کاهش می‌دهد هرچند از نظر آنها این مسئله فرصت گریز ایران را به سمت بمب اتم کاهش می‌دهد.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه بیان کرد: ایران برای چرخه سوخت انرژی هسته‌ای 190 هزار سو لازم دارد که این امر نیازمند 150 هزار سانتریفیوژ IR1 یا 35 هزار سانتریفیوژ IR2 یا 8 هزار سانتریفیوژ IR8 است. استفاده از هر یک از این سانتریفیوژها به لحاظ هزینه‌های زیرساختی مهم است و ماشین‌های جدیدتر هزینه کمتری به نسبت ماشین‌های قدیمی‌تر دارند. اما اروپایی‌ها می‌گویند با سانتریفیوژهای IR8 سرعت حرکت ایران به سمت بمب اتمی سریع‌تر می‌شود و از این زاویه است که مسئله تحقیق و توسعه برای آنها اهمیت به سزایی دارد و بر روی محدودیت‌ها در این زمینه حساسیت دارند. اما ایران نه به دنبال ساخت بمب اتم است، نه در سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی جایی دارد و مهمتر از همه فتوای رهبر معظم انقلاب تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای و اتمی را حرام اعلام کرده است.

شیخ‌الاسلام در پایان درباره اینکه آیا اروپایی‌ها متوجه جدی بودن ایران در کاهش تعهدات خود شده‌اند، گفت: اروپایی‌ها از همان دو گام اول متوجه شدند که ایران شوخی نمی‌کند اما مشکل آنها این است که توان آن را ندارند که دربرابر آمریکا بایستند. البته ایران همچنان این فرصت را به غربی‌ها داده که به تعهدات خود عمل کنند تا ایران نیز از گام‌های برداشته شده به عقب برگردد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند