باری بر دوش درختان نخل


باری بر دوش درختان نخل

این روزها برداشت خرما در شهرستان طبس آغاز شده و در این فصل کشاورزان بیشتر نیازمند توجه مسئولان هستند تا سود اصلی این محصول ناب خراسان جنوبی به جیب کشاورز برود، به ویژه که امسال، ریزش و عارضه خشکیدگی در ارقام تر به ویژه مضافتی وکبکاب چشمگیر بوده است.

به گزارش ایسنا ، خرما منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود. هم‌چنین به عنوان منبع خوبی برای انرژی، قند ، و فیبر شناخته می‌شود. مواد معدنی ضروری بدن نظیر کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیوم و روی را نیز می‌توان با مصرف خرما تامین کرد. به علاوه، خرما حاوی ویتامین‌هایی نظیر تیامین ، نیاسین ، اسید فولیک ، ویتامین A و ویتامین K است.

برداشت خرما به صورت سنتی انجام می‌شود و این امر کشاورزان را متحمل هزینه‌هایی ناخواسته می‌کند، هزینه‌هایی که باعث می‌شود سود چندانی دست کشاورز را نگیرد.

آغاز برداشت خرما در طبس

داود بخشایی، مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: برداشت خرما از سطح 1198 هکتار در شهرستان طبس آغاز شد .

وی با بیان اینکه از این سطح 853 هکتار بارور و 345 هکتار نهال است، افزود: پیش بینی می‌کنیم حدود 3400 تن خرمای اصلاح شده و بومی از نخلستان‌های شهرستان برداشت شود.

مشاهده ریزش و عارضه خشکیدگی

مدیر جهاد کشاورزی طبس بیان کرد: به علت خشکی و گرمای شدید هوا، ریزش و عارضه خشکیدگی در ارقام تر به ویژه مضافتی وکبکاب چشمگیر بوده است.

بخشایی تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر به ویژه توزیع پاجوش و نهال کشت بافت ارقام مرغوب و تجاری 881 هکتار از نخیلات شهرستان (معادل 73.5درصد) اصلاح شده و 317 هکتار بومی است.

وی تعداد بهره برداران خرما در این شهرستان را 1400 نفر اعلام کرد و افزود: کبکاب، زاهدی و مضافتی از ارقام عمده خرمای اصلاح شده در این شهرستان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی طبس یادآور شد: شهرستان طبس مقام اول سطح کشت و تولید خرمای خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

با اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر وضعیت کشاورزان و میزان سوددهی آنان ارتقا یافته اما لازم است بیشتر به این قشر که محصول خود را در گرمای طاقت فرسای تابستان برداشت می‌کنند، توجه کرد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد