دارو را با نام داروی سوییسی می‌فروشند، اما زیرزمینی تولید شده است


تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حقوقی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو، با اشاره به حواشی مطرح در زمینه فساد در حوزه دارو، وضعیت تامین و عرضه آن و...، گفت: باید توجه کرد که در کشور 12000 داروخانه وجود دارد که از این تعداد، 1000 داروخانه بیمارستانی هستند و 11 هزار داروخانه هم آزاد شهری محسوب می‌شوند.

دارو را با نام داروی سوییسی می‌فروشند، اما زیرزمینی تولید شده است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حقوقی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو، با اشاره به حواشی مطرح در زمینه فساد در حوزه دارو، وضعیت تامین و عرضه آن و...، گفت: باید توجه کرد که در کشور ۱۲۰۰۰ داروخانه وجود دارد که از این تعداد، ۱۰۰۰ داروخانه بیمارستانی هستند و ۱۱ هزار داروخانه هم آزاد شهری محسوب می‌شوند.

به‌گزارش آفتاب‌یزد، در حوزه بازرسی و نظارت سامانه‌ TTAC برای رهگیریِ اصالت داروها عمل می‌کند تا بتوانیم از طریق آن داروی واقعی را به مصرف‌کننده اصلی برسانیم و مردم بدانند که این دارو اصیل هست یا خیر. شهریار اسلامی‌تبار، با بیان اینکه مزیت این سامانه این است که می‌توانیم از طریق مردم در این سامانه گزارش‌گیری کنیم، افزود: هر فردی می‌تواند سامانه را بر روی گوشی موبایل خودش نصب کند و اطلاعات دارو را دریافت کند.

حال اگر به‌هر دلیلی یک دارو و حتی کل کالاهای سلامت‌محور با یک بارکد مشابه، سه بار چک شوند، به سیستم ما وصل شده و هشدار می‌دهد. این اتفاق نشان‌دهنده این است که تخلفی صورت گرفته؛ چراکه هرکد و برچسب مختص یک کالا بوده و طبیعتا هم باید یکبار و از سوی یک مصرف‌کننده چک شود. اسلامی‌تبار ادامه داد: امسال بالغ بر ۵۰ شرکتِ واردکننده کالاهای سلامت‌محور بارکدهای پرتکرار داشتند که به‌طور رسمی آنها را خواستیم و پرسیدیم که به چه دلیل لیبل‌های شما پرتکرار شده‌اند.

او در پاسخ به اینکه چرا برخی داروها در داروخانه‌ها کمیابند، اما در بازار آزاد به وفور دیده می‌شوند، گفت: گاهی اوقات در این زمینه خَلط بحث اتفاق می‌افتد. بالاخره ما در کشور وارد فاز تولید داخلی شده‌ایم و تصمیم گرفتیم که خودمان دارو را تولید کنیم و این افتخار را داریم که جزو هفت یا هشت کشور دنیا در زمینه تولید دارو باشیم. اسلامی‌تبار ادامه داد: البته برخی از پزشکان ما کم‌لطفی می‌کنند و داروهای خارجی را نسخه می‌کنند که باید به‌صورت چمدانی یا شخصی وارد کشور شوند. حال بیمار برای تهیه این داروها به داروخانه می‌رود، اما داروخانه آن‌ها را ندارد و در نتیجه در بازار به‌دنبال دارو می‌گردد.

باید توجه کرد که این داروها دو نوع‌ هستند؛ یا به‌صورت قاچاق چمدانی و یا دستی وارد کشور شده‌اند و مورد تایید ما نیستند. زیرا چرخه مربوط در حمل و نقل آن‌ها اعم از گرما و سرما، در معرض نور نبودن و... رعایت نشده‌ و از نظر ما مورد اعتماد نیستند. نوع دوم این داروها که بدتر از قاچاق محسوب می‌شود، داروهای تقلبی است. ما طی کشفیات‌مان از بازار، داروهایی را کشف کرده‌ایم که تقلبی هستند. به‌عنوان مثال دارو را با نام داروی سوییسی می‌فروشند، اما در خود تهران و به‌صورتی زیرزمینی تولید شده است. این داروها نه‌تنها مفید نیستند، بلکه می‌توانند بسیار هم مضر باشند. توصیه ما به مردم این است که حتما داروهای مورد نیازشان را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

او بیان کرد: برخی داروها مختص بیماران خاص هستند که عمدتا در داروخانه‌های معین قرار دارند و افراد می‌توانند از آن‌ها داروهایشان را دریافت کنند. خود داروخانه‌ها هم اگر دارویی را نداشته باشند، ‌بیمار را به سمت داروخانه معین راهنمایی می‌کنند. بنابراین داروهایی که در داروخانه‌ها کمیابند، اما در بازار آزاد به وفور دیده می‌شوند، یا داروهای وارداتی هستند که مشابه تولید داخلی‌شان در کشور وجود دارد، واردات رسمی‌شان ممنوع شده و به‌صورت قاچاق چمدانی وارد کشور می‌شوند و یا به‌صورت تقلبی در داخل ساخته شده و یا به‌صورت تقلبی در کشورهای اطراف مانند پاکستان ساخته شده و وارد کشور می‌شوند.

اسلامی‌تبار درباره اخلال برخی شرکت‌های رسمی واردکننده دارو در بازار دارویی کشور و داغ کردن بازارهای غیررسمی چون ناصرخسرو، اظهار کرد: براساس وظیفه‌ای که در سازمان غذا و دارو و سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی داریم، به طور میانگین ماهی یکبار گشت‌هایی را در بازار ناصرخسرو با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی مانند نیروی انتظامی، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و... داریم. ما معتقدیم که شرکت رسمی نمی‌تواند وارداتی را انجام دهد و سپس آن را در ناصرخسرو بفروشد. واردکننده موظف است دارویش را بعد از واردات به شرکت پخش تحویل دهد و شرکت پخش هم این دارو را به داروخانه‌ها تحویل می‌دهد. حال اگر به هر دلیل شرکتی اعم از واردکننده یا توزیع‌کننده چنین اقدامی را انجام دهد، به‌عنوان اخلال در نظام توزیع دارو محسوب می‌شود و تعزیرات حکومتی برای این تخلف، قانون دارد که براساس سطح و میزان تخلف، متخلف یا به تعزیرات حکومتی و یا به دادسرای ویژه جرائم پزشکی معرفی شده و با آن‌ها برخورد می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل