کشته و مجروح‌شدن 16 هزار افغانستانی در یک سال گذشته


کشته و مجروح‌شدن 16 هزار افغانستانی در یک سال گذشته

گروه بین‌الملل ــ وزارت سلامت افغانستان اعلام کرد: در اثر حملات تروریستی و درگیری در این کشور طی یک سال اخیر، 16 هزار و 700 غیرنظامی کشته و مجروح شده‌اند.

کشته و مجروح‌شدن 16 هزار افغانستانی در یک سال گذشته

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «صدای افغان»، میرلیث مصطفی، رئیس حوادث غیرمترقبه وزارت سلامت افغانستان اظهار کرد: از اول سپتامبر سال 2018 میلادی تا اول سپتامبر در 2019، 16 هزار و 621 نفر غیرنظامی در سه هزار و 717 واقعه جنگی کشته و مجروح شده‌اند.

به گفته وی، 3 هزار و 110 نفر در این درگیری‌ها کشته و 13 هزار و 511 نفر مجروح شده‌اند. 141 نفر از کشته شده‌ها زن و دو هزار و 969 نفر مرد بوده‌اند. همچنین هزار و 241 نفر از مجروحین را زنان و 12 هزار و 270 نفر را مردان تشکیل داده‌اند.

رئیس حوادث مترقبه وزارت سلامت افغانستان تصریح کرد: گاهی آمبولانس‌ها زودتر از نیروهای پلیس برای خدمات‌رسانی به محل وقوع حادثه رسیده‌اند. بیشترین میزان کشته‌شدگان غیرنظامی در درگیری مستقیم میان نظامیان افغانستانی و گروه‌های مسلح مخالف دولت، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین انفجار مواد جاسازی شده، حملات انتحاری و هوایی سبب کشته و مجروح شدن افراد شده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزرات کشور افغانستان نیز اظهار کرد: گروه‌های تروریستی و طالبان، به صورت عمدی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. نیروهای امنیتی افغانستان هیچ ‌وقت به صورت عمدی غیرنظامیان را هدف قرار نداده‌اند و در مواردی که به اشتباه سبب کشته شدن افراد شده‌اند، عاملان این واقعه به نهادهای قضایی معرفی شده‌اند.

شکرالله مشکور، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این باره گفت: این کمیسیون از تلفات غیرنظامیان نگران است و حملات و عملیات‌هایی را که سبب کشته شدن غیرنظامیان شود، محکوم می‌کند.

وی افزود: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت این کشور و طالبان می‌خواهد که نه فقط باعث کشته شدن افراد غیرنظامی نشوند، بلکه حفاظت از آنها را هم در برنامه خود داشته باشند.

یادآور می‌شود، به تازگی دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از افزایش خشونت‌ها در افغانستان اظهار نگرانی کرده است. تدامیچی یاماموتو، رئیس این دفتر پس از انفجار در کابل طی هفته گذشته که در اثر آن 16 نفر کشته شدند، تأکید کرد: خشونت‌ها در افغانستان باید کاهش یابد. برای دستیابی به آتش‌بس و پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور، باید اقدامات فوری صورت گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس