چگونه در مواقع اضطراری خودرو را متوقف کنیم؟


ترمز کردن شاید از نظر شما مهارت مهمی نباشد اما آیا می‌دانید چگونه در مواقع اضطراری و در کمترین زمان و فاصله‌ی ممکن خودروی خود را متوقف کنید؟ در این مقاله از هاو کن یو پاسخ این پرسش به شکلی عملی توضیح داده شده است. ترمز کردن یک مهارت تقریبا از دست رفته‌ای است. بسیاری از افراد از خودروهایی با ترمزهای ضد قفل یا ای‌بی‌اس (به انگلیسی: ABS) استفاده...

ترمز کردن شاید از نظر شما مهارت مهمی نباشد اما آیا می‌دانید چگونه در مواقع اضطراری و در کمترین زمان و فاصله‌ی ممکن خودروی خود را متوقف کنید؟ در این مقاله از هاو کن یو پاسخ این پرسش به شکلی عملی توضیح داده شده است.

ترمز کردن یک مهارت تقریبا از دست رفته‌ای است. بسیاری از افراد از خودروهایی با ترمزهای ضد قفل یا ای‌بی‌اس (به انگلیسی: ABS) استفاده می‌کنند. به همین دلیل برای متوقف کردن خودرو فقط پای خود را بر روی ترمز فشار داده و هیچ‌گونه تنظیمات ضروری دیگری را انجام نمی‌دهند. اگر می‌خواهید خودروی خود را به نحوی کنترل کنید که در کم‌ترین زمان و فاصله‌ی ممکن ماشین شما متوقف شود، کافی است مراحلی که در ادامه گفته شده است را به درستی رعایت کنید.

روش اول: ترمز کردن با استفاده از ای‌بی‌اس (ABS)

ترمز را محکم و تا ته فشار دهید

اگر در خودروهایی که دارای ترمز ای‌بی‌اس هستند پای خود را بر روی پدال ترمز فشار دهید، لرزش ترمز را در زیر پای خود احساس خواهید کرد. گاهی اوقات شدت این لرزش زیاد است. از این لرزش نترسید و ترمز را رها نکنید. این لرزش نشانه‌ی درست کار کردن ترمزها است.

پدال ترمز را سریع و محکم به سمت پایین فشار دهید نه صرفا برای یک لحظه. انجام این کار یعنی آنی و تا ته فشار دادن ترمز برای افزایش پتانسیل سیستم ترمز خودروی شما ضروری است. هدف از انجام چنین کاری ایجاد اصطحکاک بیشتر سطح تایرهای خودرو با سطح آسفالت است. با وجود چنین نکاتی، در صورت داشتن خودرو با ترمز ABS از آرام و نرم فشار دادن ترمز خودداری کنید.

نکته اصلی هنگام فشار دادن سریع و محکم ترمزها این است که در این حالت به دلیل استفاده از پای راست برای ترمز کردن، تعادل بدن شما بهم می‌خورد. برای تثبیت بدن، پای چپ خود را بر روی جا پایی (سراشیبی) کوچکی که در سمت چپ پدال‌ها تعبیه شده است فشار دهید. دلیل طراحی این قسمت نیز حفظ تعادل شما در هنگام ترمزهای ناگهانی است.

از آنجا که سرعت خودروی شما در حال کاهش است، می توانید پای خود را از روی پدال ترمز به تدریج و به آرامی برداشته تا ترمزها را در نقطه‌ای که بهترین کارایی را دارند نگه دارید. و البته لنت ترمز کمتری مصرف کنید.

ترمز کردن و چرخاندن فرمان به طور همزمان ممنوع

چرخش ملایم فرمان هنگام ترمز کردن می‌تواند در جلوگیری از تصادف به شما کمک کند. با این حال، در هنگام ترمز کردن مخصوصا در سرعت‌های بالا هرگز فرمان را به طور ناگهانی نچرخانید، زیرا کوچکترین انحرافی باعث می‌شود خودرو از کنترل شما خارج شود.

افراد هنگامی که یک حیوان به طور ناگهانی جلوی خودروی آن‌ها می‌پرد همزمان با اینکه ترمز را فشار می‌دهند فرمان را نیز می‌چرخانند تا از برخورد با آن حیوان جلوگیری کنند. در این شرایط انجام چنین کاری تنها منجر به تصادف با یک درخت یا یک ماشین دیگر می‌شود. که چیزی جز خسارت برای آن‌ها به همراه ندارد. در این شرایط مطمئن باشید فقط محکم و تا ته فشار دادن ترمز از برخورد با آن حیوان جلوگیری می‌کند. در برخی از موقعیت‌ها، مانند زمانی که یک کودک جلوی اتومبیل شما می‌پرد، احتیاط شرط می‌کند برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی فرمان را بچرخانید حتی اگر به تصادف با دیوار یا درخت منجر شود.

شما می‌توانید این کار یعنی ترمز کردن و چرخاندن فرمان را ابتدا در یک محیط کاملا ایمن انجام دهید تا متوجه‌ی عکس‌العملی که خودروی شما نشان می‌دهد شوید و بتوانید نحوه‌ی واکنش صحیح در هنگام مواجه با چنین شرایطی را بیابید.

روش‌های مختلف ترمز کردن

استفاده از تکنیک ترمز گیری Brake-turning

قبل از وارد شدن به پیچ شما ترمز کرده‌اید، درحالی‌که وارد پیچ می‌شوید سعی می‌کنید با چرخاندن فرمان هم‌زمان کمی به نرمی ترمز را کمتر از قبل بفشارید، این کار باعث می‌شود تعادل ماشین به سمت جلو تغییر پیداکرده و با فشار بیشتر به چرخ‌های جلو، چسبندگی ببیشتری هم بین تایر و سطح جاده ایجاد شود و از لیز خوردن و یا خارج شدن خودرو جلوگیری شود.

استفاده از تکنیک Trail braking

این روش هم بسیار شبیه به مورد قبل است. در این تکنیک شما قبل از رسیدن به پیچ به‌خوبی ترمز کرده و زمان وارد شدن به پیچ و با چرخاندن فرمان کم‌کم فشار را از روی ترمزها کم می‌کنید. این در حالی است که همچنین کمی پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می‌دهید. با این کار شما وزن خودرو را بر روی چرخ‌ها و تایرها تقسیم کرده و باعث ایجاد ماکزیمم برخورد سطح تایر و جاده و همچنین چسبندگی تایرها و سطح جاده می‌شوید. نتیجه این کار داشتن یک ترمز کاملا ایمن و خودروی کنترل‌شده در پیچ است.

تکنیک توقف اضطراری

اگر نیاز دارید خودروی خود را به سرعت متوقف کنید، نباید از محکم و تا ته فشار دادن ترمز بترسید، حتی اگر به پیچ نزدیک می‌شوید یا وسط پیچ هستید. اگر خودروی شما مجهز به ترمز ABS است پدال را تا آخر فشار دهید و پای خود را از روی پدال بلند نکنید. اگر ترمز ABS ندارید سعی کنید 100 درصد ترمز نکنید اما 70 درصد ترمز را فشار دهید. در این حالت ممکن است کمی کنترل فرمان از دست شما خارج شود.

برای توقف اضطراری از گیربکس استفاده نکنید

گیربکس یا جعبه دنده به منظور سرعت بخشیدن به وسیله نقلیه طراحی شده است نه به منظور کند کردن حرکت خودرو. به عبارت دیگر نقاط اعمال بار در گیربکس به این منظور یعنی کاهش سرعت طراحی نشده‌اند. گیربکس جزوی از سیستم ترمز خودرو نیست.

اگر در حال راندن تریلی هستید قضیه اندکی متفاوت است. تریلی‌ها به دلیل این که طراحی متفاوتی نسبت به خودروها دارند، مجهز به ترمز بادی (یا ترمز پنوماتیک) و ترمز موتور هستند. با این حال، استفاده از سیستم ترمز موتور برای حفظ یا کاهش سرعت در کشش‌هایی که ماشین‌های سنگین در سراشیبی‌ها به آن‌ها اعمال می‌شود، امری صحیح و به جا است.

گرمای تولید شده توسط ترمز‌ها به وسیله‌ی موتور جذب می‌شود. به واسطه مایع خنک‌کننده، رادیاتور و فن از گرم شدن بیش از حد ترمزها جلوگیری می‌شود. بنابراین در صورت نیاز به استفاده از حداکثر کارایی سیستم ترمز، موثرترین روش استفاده از موارد مذکور است.

بر روی مقصد خود تمرکز کنید

گاهی افراد در هنگام رانندگی لاین مقابل یا خودرویی که از روبه‌رو می‌آید را نگاه می‌کنند و نگران برخورد یا تصادف می‌شوند.

در این شرایط نگاه نکردن به وسیله‌ای که مستقیما به شما نزدیک می‌شود کار بسیار دشواری است. با این اوصاف سعی کنید بر روی مکانی که می‌خواهید ماشین خود را هدایت کنید (یعنی عبور از کنار آن وسیله یا جسم )، تمرکز کنید. همچنین به عکس‌العملی که خودروی شما در هنگام قفل شدن ترمز و یا در نقطه‌ی فشار مطلوب (OSP) از خود نشان می‌دهد، دقت کنید.

روش دوم: ترمز کردن بدون استفاده از ای‌بی‌اس (ABS)

ترمز را به آرامی فشار دهید

اگر ماشین شما ترمز ABS ندارد، نباید به طور ناگهانی و یکباره ترمز بگیرید. درعوض، باید پدال ترمز را با پای خود به آرامی فشار دهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن خودرو متوقف شود.

شما باید تا زمانی پدال ترمز را به سمت پایین فشار دهید، که میزان اصطحکاک لاستیک‌ها با سطح آسفالت به حداقل برسد و خودرو شروع به لغزیدن یا سر خوردن کند. در خودروهای فاقد ترمز ای‌بی‌اس اگر ناگهانی و بیش از اندازه پدال ترمز را فشار دهید، ترمز قفل می‌کنید و کنترل وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را از دست خواهید داد.

قبل از قفل شدن ترمز، در حد مجاز ترمز بگیرید

به این روش”ترمز آستانه” گفته می‌شود و باعث می‌شود ماشین شما در اسرع وقت متوقف شود. به صدای جیغ ضعیف لاستیک‌ها گوش دهید. این صدا به شما می‌گوید شما بیش از حد مجاز ترمز نگرفته‌اید و کار خود را به درستی انجام داده‌اید.

اگر چرخ‌های شما قفل شدند و کنترل اتومبیل خود را از دست دادید، پس یعنی فراتر از حد مجاز ترمز گرفته‌اید. در این شرایط باید پای خود را از روی ترمز برداشته و دوباره ترمز بگیرید تا ترمز مجددا کار کند.

به جسمی که از روبه‌رو نزدیک می‌شود نگاه نکنید

اگر احتمال برخورد با یک جسم یا خودروی دیگری که در حال حرکت به سمت خودروی شما است را می‌دهید. سعی کنید از نگاه کردن به آن خودداری کرده و به جای آن هر دو طرف آن شی را نگاه کنید و سعی کنید به جای برخورد شاخ به شاخ با آن جسم، اتومبیل را از آن دور کنید.

اگر جسمی که در حال برخورد با آن هستید شما را به خود مسحور کرده است، دیگر نمی‌توانید از روش ترمز آستانه استفاده کنید، چرا که این روش به تمرکز کامل شما نیاز دارد.

پای چپ خود را در جا پایی فشار دهید

فشار دادن پای چپ به قسمت جا پایی کنار پدال‌ها به شما کمک می‌کند بدن خود را در برابر صدمات احتمالی مهار کنید. انجام این کار همچنین به شما کمک می‌کند با نحوه‌ی صحیح عملکرد پدال ترمز اتومبیل خود آشنا شده و بتوانید آن را به درستی کنترل کنید.

روش “ترمز آستانه” را تمرین کنید

برای تسلط پیدا کردن بر این نوع ترمز، زمان و تمرین بسیاری لازم است. می‌توانید هر از گاهی در یک فضای خالی و ایمن این روش را امتحان کنید تا شانس موفقیت شما را در صورت مواجهه با شرایط مشابه در جاده و خیابان بهبود ببخشد. همچنین، تمرین ترمز کردن به صورت ملایم در رانندگی روزمره‌ی شما می‌تواند به شما در بهبود مهارت ترمز کردن کمک کرده و شاید بتواند در روبه‌رو شدن با آن شرایط جان شما را نجات دهد.

شما می توانید این کار را با تنظیم نشانگرهایی در لحظه‌ی شروع ترمز و لحظه‌ی توقف خودرو اندازه‌گیری کنید. به کمک این روش به صورت بصری و عملی می‌توانید تفاوت بین زمانی که لاستیک‌های شما قفل می‌شوند یا نمی‌شوند را متوجه شده و حس کنید.

تمرین اضافی: عمدا ترمزهای خود را قفل کنید. حالا تمرین کنید تا فشار را از روی پدال کاهش دهید تا ترمزها آزاد شوند. سپس مجددا فشار را تا OSP (نقطه فشار مطلوب) ادامه دهید. به احتمال زیاد شما بیش از نقطه فشار مطلوب، فشار وارد خواهید کرد و یا در سطوح مختلف فقط با یک میزان فشار ثابت رانندگی می‌کنید، به همین دلیل انجام این تمرین ضروری است.

توجه داشته باشید: هر سطح و سرعتی یک OSP یا نقطه فشار مطلوب مختلفی دارد. به همین دلیل باید تمرین کنید تا بتوانید در صورت امکان در حالی که سطح آسفالت خشک است، یا در هنگام بارش باران و یا حتی در حین بارش برف، نقطه‌ی فشار مطلوب مناسب با آن شرایط را بدست آورید.

آیا شما کاربران هاو کن یو در این زمینه اطلاعات یا تجربیات خاصی دارید؟ آیا مواردی از بالا را به شخصه تجربه کرده‌اید؟ در قسمت کامنت‌ها ما را مهمان نظرات خود کنید.

.wp-review-33540.review-wrapper
Sending
.wp-review-comment-rating #wp-review-star-rating-5029 .review-result-wrapper i { color: #f4f4f4; } .wp-review-33540 #wp-review-star-rating-5029 .review-result-wrapper .review-result i { color: #ffbe01; opacity: 1; filter: alpha(opacity=100); } .wp-review-33540 #wp-review-star-rating-5029 .review-result-wrapper i { color: #f4f4f4; } .wp-review-33540 .mts-user-review-star-container #wp-review-star-rating-5029 .selected i, .wp-review-33540 .user-review-area #wp-review-star-rating-5029 .review-result i, .wp-review-comment-field #wp-review-star-rating-5029 .review-result i, .wp-review-comment-rating #wp-review-star-rating-5029 .review-result i, .wp-review-user-rating #wp-review-star-rating-5029 .review-result-wrapper:hover span i, .wp-review-comment-rating #wp-review-star-rating-5029 .review-result-wrapper:hover span i { color: #ffbe01; opacity: 1; filter: alpha(opacity=100); } .wp-review-user-rating #wp-review-star-rating-5029 .review-result-wrapper span:hover ~ span i, .wp-review-comment-rating #wp-review-star-rating-5029 .review-result-wrapper span:hover ~ span i { opacity: 1; color: #f4f4f4; }
User Review 0 (0 votes)
.wp-review-33540.review-wrapper { width: 100%; float: left; border: 0; } .wp-review-33540.review-wrapper .review-desc { width: 60%; float: right; padding: 0; margin-bottom: 20px; } .wp-review-33540.review-wrapper i, .wp-review-comment-33540 .review-result-wrapper i { -webkit-text-stroke-width: 1px; -webkit-text-stroke-color: #997200; } .wp-review-33540.review-wrapper, .wp-review-33540 .review-title, .wp-review-33540 .review-desc p, .wp-review-33540 .reviewed-item p { color: #111111; } .wp-review-33540 .review-links a { background: #ffbe01; background: linear-gradient(to top, #ffbe01, #ffd101); color: #111111; padding: 5px 20px; border-radius: 3px; box-shadow: 0 1px 0 rgba(255, 255, 255, 0.4) inset; border: 1px solid #997200; transition: all 0.25s linear; } .wp-review-33540 .review-links a:hover { background: #ffd101; background: linear-gradient(to bottom, #ffd101, #ffbe01); } .wp-review-33540.review-wrapper .review-list { width: 35%; padding: 5px 0 20px 0; float: left; } .wp-review-33540.review-wrapper .wpr-user-features-rating .review-list, .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-thumbs-type .review-list, .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-thumbs-type .review-desc { width: 100%; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-point-type .review-list, .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-percentage-type .review-list { padding: 0 0 30px 0; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-list { padding: 10px 0 30px 0; } .wp-review-33540 .review-list li, .wp-review-33540.review-wrapper { background: #ffffff; } .wp-review-33540 .review-title, .wp-review-33540 .review-list li, .wp-review-33540 .review-list li:last-child, .wp-review-33540 .reviewed-item, .wp-review-33540 .review-links { padding: 5px 0; border-color: #ffffff; } .wp-review-33540 .review-links { padding: 30px 0 20px 0; } .wp-review-33540.review-wrapper .review-pros-cons { clear: both; padding: 0; } .wp-review-33540.review-wrapper .review-pros-cons .review-pros { flex: 100%; padding: 15px 0 10px 0; box-sizing: border-box; } .wp-review-33540.review-wrapper .review-pros-cons .review-cons { flex: 100%; padding: 0 0 10px 0; box-sizing: border-box; } .wp-review-33540.review-wrapper .mb-5 { text-transform: uppercase; } .wp-review-33540 .user-review-area { padding: 0 0 10px 0; border-color: #ffffff; } .wp-review-33540 .user-review-area .review-star { letter-spacing: .5px; } .wp-review-33540.wp-review-point-type.review-wrapper .user-review-area .review-result-wrapper .review-result, .wp-review-33540.wp-review-percentage-type.review-wrapper .user-review-area .review-result-wrapper .review-result .wp-review-33540 .wp-review-user-rating .review-result-wrapper .review-result .wp-review-33540.review-wrapper .review-title { padding: 0; background: transparent; letter-spacing: 1px; text-transform: none; border: 0; font-weight: bold; } .wp-review-33540.review-wrapper .review-total-wrapper { width: 100%; padding: 0 0 20px 0; float: left; } .wp-review-33540.review-wrapper .review-total-wrapper i .wp-review-33540.review-wrapper .review-star.review-total { margin: 5px 0 0 20px; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper span.review-total-box { margin-top: 22px; } .wp-review-33540.review-wrapper .review-percentage .review-result-wrapper, .wp-review-33540.review-wrapper .review-percentage .review-result, .wp-review-33540.review-wrapper .review-point .review-result-wrapper, .wp-review-33540.review-wrapper .review-point .review-result { box-shadow: inset 0 1px 2px rgba(0,0,0,.4), inset 0 0 0 1px rgba(0,0,0,.1); height: 28px; margin-bottom: 0; background: #f4f4f4; border-radius: 4px; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-point-type .review-point .review-result, .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-percentage-type .review-percentage .review-result { border: 1px solid #997200; box-shadow: none; background: linear-gradient(to top, #ffbe01 0%, #ffbe01 100%); box-sizing: border-box; min-width: 2%; } .wp-review-33540.review-wrapper .review-total-wrapper span.review-total-box { width: auto; float: left; text-align: left; padding: 0; font-size: 34px; line-height: 1; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-point-type .review-total-wrapper .review-total, .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-percentage-type .review-total-wrapper .review-total { width: 60%; float: right; clear: none; } .wp-review-33540.review-wrapper .user-total-wrapper .user-review-title { display: inline-block; color: #111111; } .wp-review-33540.review-wrapper .reviewed-item { padding: 30px 0; border-bottom: 1px solid #ffffff; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper > .review-total-box { display: block; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .user-total-wrapper h5.user-review-title { margin-top: 12px; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .user-total-wrapper span.user-review-title { margin-top: 5px; } .wp-review-33540.review-wrapper .user-review-area .review-percentage, .wp-review-33540.review-wrapper .user-review-area .review-point { width: 20%; float: right; margin-top: 5px; } .wp-review-33540 .wpr-user-features-rating .user-review-title { margin: 0; padding: 0; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper .review-circle.review-total { float: right; width: 70px; height: 70px; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper .review-circle.review-total .review-result-wrapper > div, .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper .review-circle.review-total .review-result-wrapper > div > canvas { width: 70px!important; height: 70px!important; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper .review-circle.review-total .review-result-wrapper > div > input { margin-top: 20px!important; margin-left: -62px!important; font-size: 20px!important; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper > .review-total-box { display: block; } .wp-review-33540.review-wrapper.wp-review-circle-type .review-total-wrapper > .review-total-box > div .wp-review-33540.review-wrapper .review-total-wrapper span.review-total-box h5 { color: inherit; } .wp-review-33540 .review-embed-code .wp-review-33540 .wpr-rating-accept-btn { margin: -20px 0 20px; border-radius: 4px; background: #ffbe01; background: linear-gradient(to top, #ffbe01, #ffd101); color: #111111; box-shadow: 0 1px 0 rgba(255, 255, 255, 0.4) inset; border: 1px solid #997200; } @media screen and (max-width:600px) { .wp-review-33540.review-wrapper .review-list, .wp-review-33540.review-wrapper .review-desc { width: 100%; } }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس