حدیث روز/ شهادت جوانی که شبیه‌ترین مردم به پیامبر(ص) بود


حدیث روز/ شهادت جوانی که شبیه‌ترین مردم به پیامبر(ص) بود

حضرت علی اکبر(ع) اولین شهید بنی هاشم درصحنه کربلا بود. این حضرت چنان مقام ویژه ای نزد امام حسین(ع) داشت که امام حسین(ع) که هیچ گاه نفرین نکرده بودند، بعد از شهادت علی اکبر(ع) یزیدیان را نفرین کرد.

مشرق- امام حسین علیه السلام به عنوان مربی عالم در طی کاروان از تک تک اصحاب یاورانی ساخت که در تمام طول تاریخ بشریت بی‎مثال بودند؛ در این بین افرادی که تبعیت بیشتری از امام(ع) داشتند، رشدشان در درجات فضل بیشتر می‌شد که علی اکبر(ع) از جمله این افراد است. نقل است زمانی که امام حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع) را راهی میدان نبرد کرد، فرمود: «اللَّهُمَ‏ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَیْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ ص؛ خداوندا شاهد باش جوانی به سوی آنها می‎رود که از لحاظ خلقت، اخلاق و منطق و گفتار شبیه‎ترین مردم به رسول الله(ص) است».

شباهت صفاتی و خلقتی علی اکبر(ع) به رسول خدا(ص) تا حدی بود که امام حسین(ع) در ادامه روایت فرمودند:

«وَ کُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَی نَبِیِّکَ نَظَرْنَا إِلَیْهِ؛ خدایا ما هرگاه مشتاق پیامبرت می‎شدیم، به او [علی اکبر ع] نگاه می‎کردیم. سپس حضرت علی اکبر(ع) نبرد عظیمی کرد و عده‌ای را به درک واصل کرد تا آنکه منقذ بن مرّة عبدی ملعون تیری به سوی وی پرتاب کرد و حضرت را از به شهادت رساند. (اللهوف ص113)

در زیارت ناحیه مقدسه خطاب به ایشان می‌خوانیم:

السَّلامُ عَلَیکَ یا أوَّلَ قَتیلٍ مِن نَسلِ خَیرِ سَلیلٍ مِن سُلالَةِ إبراهیمَ الخَلیلِ صَلَّی اللّهُ عَلَیکَ وعَلی أبیکَ إذ قالَ فیکَ: قَتَلَ اللّهُ قَوما قَتَلوکَ، یا بُنَیَّ ما أجرَأَهُم عَلَی الرَّحمنِ وعَلَی انتِهاکِ حُرمَةِ الرَّسولِ! عَلَی الدُّنیا بَعدَکَ العَفا.

سلام بر تو، ای نخستین کُشته از تبار بهترین بازمانده از نسلِ ابراهیم خلیل؛ درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه که در باره‌ات فرمود: «خدا بکُشد آن گروهی را که تو را کُشت. پسرم چه جرأتی بر خدای مهربان کردند و چه جسارتی در هتکِ حرمت پیامبر؛ پس از تو، خاک بر سرِ دنیا».

"اعیان الشیعه ج 1 / ص 607- منتهی الآمال ج 1 / ص 272"

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا