چرا آسترید لیندگرن را تاثیرگذارترین نویسنده کودک می‌دانند؟


چرا آسترید لیندگرن را تاثیرگذارترین نویسنده کودک می‌دانند؟

آسترید لیندگرن، با روایت داستان دختری چابک در «رُنیا دختر غارتگر» کودکان را به نترسیدن، روبه‌رو شدن با خطرات و کنجکاوی برای کشف راز و رمزها تشویق می‌کند.

چرا آسترید لیندگرن را تاثیرگذارترین نویسنده کودک می‌دانند؟ چرا آسترید لیندگرن را تاثیرگذارترین نویسنده کودک می‌دانند؟
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «رُنیا دختر غارتگر» از داستان‌های کودک و نوجوان سوئدی و از آثار آسترید لیندگرن است که به تازگی با ترجمه فیروزه اثنی‌عشری از سوی کتاب‌های شکوفه وابسته به موسسه انتشارات امیرکبیر به چاپ سوم رسیده است.

لیندگرن در این کتاب که ترجمه‌اش برای نخستین بار در سال 1381 از سوی نشر امیرکبیر منتشر شد، در قالب 18 فصل به‌هم پیوسته،‌ داستان دخترِ مردی غارتگر به نام ماتیس را مطرح می‌کند که در قلعه دزدان متولد می‌شود. «رنیا» در این قلعه سنگی به تدریج قد می‌کشد و بزرگ می‌شود تا به سنی می‌رسد که پدرش تصمیم می‌گیرد او را آزاد بگذارد تا زندگی در جنگل‌های ماتیس را بیاموزد. او بعد از مدتی گشت و گذار در جنگل با پسری به نام «بی‌رکا بورکاسن» آشنا می‌شود که به همراه 12 غارتگر دیگر به جنگل نقل مکان کرده است و به تدریج ماجراهایی برایش رخ می‌دهد که داستان را شکل می‌دهد.

نترسیدن، روبه‌رو شدن با خطرات، اعتماد به نفس، شجاعت و کنجکاوی برای کشف راز و رمزها از پیام‌هایی است که با خواندن این کتاب به صورت غیرمستقیم به مخاطب منتقل می‌شود.
چرا آسترید لیندگرن را تاثیرگذارترین نویسنده کودک می‌دانند؟

آسترید لیندگرن، نامدارترین نویسنده سوئد و از تأثیرگذارترین نویسندگان ادبیات کودکان است، «پی‌پی جوراب‌بلند» از جمله آثار اوست که لیندگرن را مشهور کرد و تأثیری جدی بر آثار مربوط به کودکان گذاشت. این کتاب مانند بیشتر کتاب‌های لیندگرن به بیش از ۹۰ زبان برگردانده شده است و از آثار محبوب کودکان به شمار می‌رود. لیندگرن به پاس تخیلش جایزه‌هایی بی‌شماری در کارنامه‌اش دارد که ازجمله مهمترین آن‌ها می‌توان به نشان هانس‌کریستین ‌اندرسن اشاره کرد که تقریبا در آغاز حرفه‌ نویسندگی‌اش در سال ۱۹۵۸ برای نگارش «پی‌پی جوراب‌بلند» به او اعطا شد.

علاوه بر «رُنیا دختر غارتگر» و «پی‌پی جوراب‌بلند» آثار دیگری از لیندگرن به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «پرنده قرمز»، «بهترین کارلسون دنیا»‌، «کارلسون دوباره پرواز می‌کند»، «داستان‌های امیل»، «حقه‌بازی‌های کارلسون»،‌ «دلخوشی‌های دهکده من»، «سرزمین دور»،‌ «لوتا خرابکاری می‌کند»،‌ «لوتا لجبازی می‌کند»،‌ «پسرم می‌یو»، «برادران شیردل» و «راس‍م‍وس‌ و م‍رد آواره‌» اشاره کرد.

چرا آسترید لیندگرن را تاثیرگذارترین نویسنده کودک می‌دانند؟

آسترید لیندگرن، در نوامبر سال ۱۹۰۷ در خانواده‌‌ای کشاورز در روستای دیمربای در ایالت جنوبی اسمولند سوئد زاده شد. او در رشته‌ منشی‌گری تحصیل کرد و در سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۷۰ در بزرگترین انتشارات کودکان در سوئد، ربن و شورگن کار می‌کرد. انتشار نخستین کتاب لیندگرن بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم، حاکی از علاقه‌ شدید او به آموزش و پرورش و روان‌شناسی کودک و نیز ارتقای آگاهی همگانی از حقوق کودکان بود. لیندگرن در جبهه‌ کودکان باقی ماند و همواره شیوه‌های سلطه‌جویانه و تعلیمی سنتی را مورد انتقاد قرار داد. کارهای لیندگرن خوانندگان جوان را به زندگی روزمره نزدیک‌تر می‌کرد و لحن شاد و خوش‌بینانه‌ای داشت. لیندگرن در کنار نویسندگانی مانند لنارت هلسینگ و تاو جانسون بر ادبیات کودکان سوئد تاثیر گذاشت و پایگاه آن را در جامعه تغییر داد. او با نوشتن در همه‌ ژانرها و سبک‌های ممکن، پیوسته هنجارها و نقش‌های مرسوم را، سازگار با مفاهیم آموزش‌و‌پرورش و نیز اصول هنری زیر پا می‌گذاشت.

استعداد لیندگرن در قصه‌گویی تنها بخشی از توانایی‌های اوست. لیندگرن هم در زندگی و هم در ادبیات همواره جانبدار تنگدستان و آسیب‌دیدگان اعم از کودکان، بزرگسالان و حیوانات بود. جایزه صلح ۱۹۷۸ و مدال آلبرت شوایتزر از سوی انستیتو رفاه حیوانات ایالات متحده در سال ۱۹۸۹ به همین دلیل به او تعلق گرفت. افزون بر این‌ها، دو جایزه به نام او اختصاص یافته است. در سال ۱۹۶۷ به مناسبت شصتمین سال تولد آسترید لیندگرن انتشارات ربن و شورگن جایزه نقدی را بنیاد نهادند که هر‌ساله در زادروز تولد لیندگرن به نویسنده‌ای سوئدی زبان اهدا می‌شود.
چرا آسترید لیندگرن را تاثیرگذارترین نویسنده کودک می‌دانند؟

پس از مرگ لیندگرن در ۹۴سالگی و در سال ۲۰۰۲ دولت سوئد نشان یادبود آسترید لیندگرن (آلما) را پدید آورد تا زندگی و آثار او را در حافظه‌ جمعی زنده نگه دارد و رشد ادبیات ناب کودکان و نوجوانان را ترغیب و ترویج کند. این جایزه که مبلغ نقدی آن ۵میلیون‌کرون سوئد، تقریبا برابر با ۸۰۰هزار دلار آمریکا ۵۸۰هزار یورو است، بزرگترین جایزه نقدی ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات به‌شمار می‌رود. این جایزه نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند صرف نظر از زبان و ملیت آن‌ها اعطا می‌شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت. جایزه یادبود آسترید لیندگرن را شورای ملی سوئد در امور فرهنگی سرپرستی می‌کند. در حال حاضر در ایران شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشى تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان سازمان‌هاى نامزدکننده از این امتیاز برخوردارند. بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان سوئد در استکهلم نیز به نام این نویسنده نام‌گذاری شده است.

کتاب‌های شکوفه وابسته به موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ سوم کتاب «رنیا دختر غارتگر» را با شمارگان صد نسخه و قیمت 33 هزار تومان منتشر کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)