9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی


9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

یافتن علت کاهش رتبه الکسا، چالشی است که گریبانگیر مالکان سایت‌ها و اداره کنندگان آن‌هاست. ما در این نوشتار 9 علت کاهش رتبه اکسا را معرفی کرده و راهکارهایی را نیز پیشنهاد داده ایم.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی


ستاره |
سرویس تکنولوژی - شاید مدتی است شاهد افت رتبه الکسای سایت خود هستید و این موضوع برای شما بسیار گران تمام شده است. پیش از هر اقدامی باید بدانید علت کاهش رتبه الکسا چه مواردی است و سپس در صدد رفع آن دلایل برآیید. ما به شما علت‌های احتمالی و روش‌های رفع آن را می‌گوییم. اما بیایید ابتدا با رتبه ترافیکی الکسا و کارکرد آن دقیق‌تر آشنا شویم و سپس ۹ علت کاهش رتبه الکسا را بررسی کنیم.

در این مطلب می‌خوانید:

رتبه ترافیکی الکسا ۹ علت کاهش رتبه الکسا تاریخچه الکسا نوار ابزار الکسا

رتبه ترافیکی الکسا

رتبه ترافیکی الکسا یا همان جایگاه یک سایت در الکسا مبتنی بر داده های ترافیکی* است که در طول سه ماه و از میلیون‌ها کاربر نوار ابزار الکسا جمع آوری شده است؛ داده‌های ترافیکی یک جامعه آماری، متشکل از تعداد بازدیدهای صفحه‌ای (page views) به انضمام کاربرانی است که در اصطلاح به آن‌ها ریچ (Reach) گفته می‌شود، به عبارت دیگر ریچ، درصد بازدید کل کاربران اینترنت در جهان را نشان می‌دهد.

به عنوان اولین گام، الکسا میزان ریچ و تعداد بازدیدهای صفحه‌ای را برای همه سایت‌ها به صورت روزانه محاسبه می‌کند. رتبه اصلی از سوی الکسا بر اساس میانگین هندسی این دو کمیت بر حسب زمان انجام می‌شود. (به این ترتیب که رتبه هر سایت هم تعداد کاربرانی که از آن سایت بازدید می‌کنند و هم تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران را منعکس می‌کند).

"تغییرات سه ماهه ای" که در بالا به آن اشاره شد با مقایسه رتبه فعلی سایت با رتبه آن از سه ماه پیش تعیین می‌شود. به عنوان مثال، در تاریخ اول ژوئیه (مصادف با ۱۰ تیر در تاریخ شمسی)، "تغییرات سه ماهه"، تفاوت بین رتبه بر اساس حجم ترافیک در سه ماهه اول سال و رتبه براساس حجم ترافیک در سه ماهه دوم را نشان می‌دهد.

فکر می‌کنم تا اینجا متوجه ابعاد و کلیات قضیه شده باشید، اما به سراغ بحث اصلی برویم. دلایل کاهش رتبه الکسا...

* (داده های ترافیکی یا شُدآمد وب: میزان داده‌هایی است که توسط بازدیدکنندگان یک سایت ارسال و یا دریافت می‌‌شود.)

علت کاهش رتبه الکسا چیست؟

۱. باید استراتژی خود را تغییر دهید (You’re Tracking the Wrong Rankings)

شاید علت کاهش رتبه الکسای شما استراتژی قدیمی شما باشد. اگر سال‌های زیادی است که مالک یک سایت هستید، ممکن است از کلمات و عبارت کلیدی‌هایی استفاده کرده باشید که دیگر کارآمد نیستند و یا منسوخ شده اند.

برای فهم بیشتر به الگو و روش جستجوی خود در یک سایت فکر کنید؛ هر بار که از رسیدن به پاسخ سوالی ناامید می‌شوید سعی می‌کنید از یک زبان رسمی‌تر و پیچیده تر استفاده کنید تا پاسخ را دریافت کنید. بسیاری از افراد دیگر نیز یک سوال را در اشکال گوناگون جستجو می‌کنند اما همچنان در یافتن پاسخ یا راه حل مشکل خود ناکام می‌مانند! در نهایت، به عنوان آخرین راه حل، به سادگی مشکل خود را با زبانی بسیار ساده و معمول تایپ می‌کنند و پاسخ خود را به طور غیر قابل باوری در قسمت نتایج برتر دریافت می کنند!

موتورهای جستجو نیز در سال‌های اخیر به این پدیده پی برده‌اند؛ و حالا جملات کامل با زبان رایج، جایگزین چند کلمه کلیدی و مقیاسی برای رتبه بندی سایت‌ها شده است.

به کلمات و عبارات کلیدی خود نگاه کنید. اگر از کلمات کلیدی قدیمی یا کلی استفاده می‌کنید، مسیر اشتباهی را برگزیده اید و باید استراتژی خود را به روز کنید.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

۲. لینک‌های از دست رفته (Lost Links)

اتفاق دیگری که ممکن است علت کاهش رتبه الکسا برای شما باشد این است که پیوندها یا لینک‌های ورودی به سایت شما خراب شده یا از بین رفته باشند. شما می‌توانید با استفاده از ابزاری مانند Majestic یا Ahrefs، سایت خود را برای پیوندهای از دست رفته طی 90 روز گذشته، بررسی کنید. سپس می‌توانید آنها را حذف یا جایگزین کنید.

توجه داشته باشید، اگر لینک‌هایی را در سایت قرار دهید که پیش از این وجود خارجی نداشته‌اند، این لینک‌ها توسط گوگل پرچم گذاری شده و در نهایت یک جریمه برای شما در نظر گرفته می‌شود و بدین وسیله رتبه سایت شما کاهش می‌یابد.
9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

۳. ریدایرکت یا تغییر مسیر اشتباه (Broken Redirects)

اگر در حال راه اندازی یک وب‌سایت جدید هستید، یا به یک سرور جدید مهاجرت کرده اید و یا تغییرات ساختاری در سایت خود انجام داده اید، به احتمال زیاد شاهد افت در رتبه بندی‌های خود خواهید بود، مگر اینکه از صفحه ریدایرکت 301 مناسب جایگزین کنید.

صفحه ریدایرکت 301 یک اعلان برای تغییر مسیر در یک آدرس است. این اعلان به موتورهای جستجو می‌گوید که یک صفحه، چندین صفحه یا کل وب‌سایت شما منتقل شده است. به این وسیله، بازدید کنندگان وب سایت شما به آدرس جدید انتقال داده خواهند شد.

نگران نباشید، اگر این امر (صفحه ریدایرکت301) به درستی انجام شود، رتبه خود را از دست نخواهید داد و به دلیل محتوای تکراری نیز مجازات نخواهید شد؛ زیرا موتورهای جستجوگر آدرس وب قدیمی و جدید شما را نشان‌دار می‌کنند.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

۴. اقدامات ناشیانه

اگر شاهد افت ناگهانی و چشمگیر در رتبه وب سایت خود هستید، می‌تواند نشان دهده این باشد که «گوگل» سایت شما را جریمه کرده است. اگر سایت شما همچنان در رده بندی موتورهای جستجوگر دیگری مانند یاهو یا بینگ قرار دارد، این یک علامت تقریباً قطعی است که شما توسط گوگل جریمه شده اید. اگر می‌خواهید علت کاهش رتبه الکسا خود را بدانید، بهترین راه جستجوی اعلان‌ها از داخل Google Search Console حسابتان است.

به مثال زیر توجه کنید:

کلاکینگ، پروسه ای است که در آن صفحات نشان داده شده به کاربران و صفحات ارائه شده به گوگل متفاوت است. این امر در مورد تصاویر نیز صادق است که جریمه سنگینی از طرف گوگل در بر دارد. اگر تصاویر بکار رفته، با تصاویر مبهمی پوشانده شده باشد، یا با تصویر ارائه شده فرق داشته باشد و یا کاربر را به یک مسیر بی ربط انتقال دهد، همه تصاویر مصداق کلاکینگ بوده و جریمه سنگینی به دنبال دارد و علت کاهش رتبه الکسا محسوب می‌گردد.

راهکار: تمام افزونه هایی را که نصب کرده اید بررسی نمایید تا اختلالی از سمت آن‌ها وارد نشده باشد. تصویر به کار رفته را با تصویر ارائه شده به گوگل عینا مطابقت دهید. بعد از رفع مشکل، درخواست تجدید نظر ارسال کنید. دیگر مسائل پیش آمده در این دسته را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید و تمام آن‌ها را بر طرف نمایید.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

۵. تغییرات ذاتی در ساختار گوگل (Natural Changes in Google)

مواقعی وجود دارد که ممکن است شما شاهد سقوط در رتبه بندی موتورهای جستجو باشید که در واقع ربطی به چیدمان سایت شما ندارد. در این مورد گوگل بر اساس تجربه و رفتار کاربران خود تغییراتی در نوع نتایج ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، در صورت افزایش ناگهانی جستجوی یک موضوع خاص، گوگل ممکن است ابتدا نتایج جدیدتری را ایجاد کند و محتوای پیش از این را به پایین لیست منتقل کند. اگر محتوای شما در رده دوم قرار بگیرد، در رتبه بندی خود ضرر می‌بینید!

پس ساده ترین راهکار «به روز بودن» است.
9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

در اینجا بهتر است شما را با یک اصطلاح دیگر آشنا کنیم و سپس به دیگر دلایل بپردازیم...

بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش، یک عبارت برای نشان دادن درصد کاربرانی است که پس از دیدن یک صفحه از سایت شما خارج می‌شوند. توجه داشته باشید که مقدار کمتر این نرخ، میزان جذابیت بیشتر سایت شما را نشان می‌دهد.

۶. سرعت بارگذاری صفحات (Page Speed)

علت کاهش رتبه الکسا می‌تواند سرعت بارگذاری صفحات باشد. سرعت محتوای بارگذاری شده صفحات نه تنها در رتبه بندی شما تأثیر می‌گذارد، بلکه بر روی تجربه بازدید‌کنندگان وب‌سایت شما نیز تأثیر خواهد گذاشت. چرا که اگر زمان بارگذاری صفحات طول بکشد، کاسه صبر کاربران سرریز خواهد شد و در نتیجه «نرخ پرش» افزایش می‌یابد!
راهکار: برای بررسی سرعت بارگذاری، از ابزار PageSpeed ​​جدید و بهبود یافته گوگل استفاده کنید. ابعاد تصاویر و ویدئوهای خود را بهینه کنید، فشرده سازی را فراموش نکنید، به نحوه اسلش گذاری (/) درست توجه کنید. (https://example.com/services/)؛ دیگر راهکارها را می توانید از اینجا بخوانید. همچنین می‌توانید با مطالعه این راهنما نرخ پرش خود را به شدت کاهش دهید.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

۷. لینک‌های بدکیفیت (Bad Quality Link Penalties)

علت کاهش رتبه الکسا می‌تواند لینک بیلدینگ نادرست باشد. هر لینکی که برای دستکاری رتبه الکسا یا رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل در نظر گرفته شده باشد، ممکن است ناقض دستورالعملهای Webmaster Google باشد. به این ترتیب همانطور که در مورد دوم علت کاهش رتبه الکسا گفته شد، استفاده از استراتژی ساخت لینک‌های ریسکی، هرزنامه‌ای و یا ناخواسته، جریمه سگینی را به دنبال خواهد داشت!

راهکار: لینک های شکسته خود را با ساختن موارد جدید و ارزشمند برطرف کنید. از صفحاتی با رتبه های عالی استفاده کنید و آن ها را در محتوای آنلاین یا در مقاله های خود بکار بگیرید. محتوای استثنایی بنویسید و آن را به شدت در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید تا مردم بتوانند آن را پیدا کنند. راهنمای ساخت لینک (لینک بیلدینگ صحیح) را نیز بخوانید.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

بیشتر بدانید: بک لینک چیست؟ چگونه می‌توان بک لینک رایگان ایجاد کرد؟

۸. منبع ترافیک (Source of Traffic)

علت کاهش رتبه الکسا می‌تواند کاهش ترافیک سایت شما باشد. ترافیک وب‌سایت شما، نه تنها تعداد بازدید از سایت شما، بلکه تعداد صفحات کلیک شده و مدت زمان صرف شده در هر صفحه را هم شامل می‌شود.

ترافیک می‌تواند از چندین منبع به وجود آید از جمله:

بازاریابی ایمیلی تعداد مراجعه کنندگان ترافیک مستقیم جستجوی طبیعی رسانه‌های اجتماعی
توجه داشته باشید اگر می‌خواهید ترافیک مستقیم خود را افزایش دهید، باید روی داشتن یک برند واضح و به یاد ماندنی تمرکز کنید.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

۹. محتوای تکراری (Duplicate Content)

هنگامی که محتوای سایت شما آشکارا از دیگر سایت‌ها «کپی» شود تا بدین منظور رتبه و ترافیک سایت دستکاری شود، تاوان سنگینی خواهید داد به طوری که احتمال حذف سایت شما از فهرست گوگل وجود خواهد داشت و دیگر در جستجوها یافت نخواهد شد.

کپی نکنید!!!
9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

تاریخچه الکسا

الکسا یک شرکت فعال در زمینه اینترنتی است که در آوریل سال ۱۹۹۶، توسط یک مهندس کامپیوتر بنام کاهل (Kahle) و یک کارآفرین اینترنتی بنام گیلیات (Gilliat) متولد شد. نکته قابل توجه در مورد این شرکت، طریقه انتخاب نام آن است. بنیانگذاران الکسا، به جهت ادای احترام به کتابخانه اسکندریه (Alexandria) مصر، یکی از نقاط عطف جامعه بشریت، این نام را برای آن انتخاب کردند. هدف آن‌ها از انتخاب این نام، ترسیم یک آرمانشهر اینترنتی بود.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

اثری هنری از کتابخانه اسکندریه مصر (برگرفته از Ancient Greece: Everyday Life in the Birthplace of Western Civilization)

تا حدود دو سال از الکسا خبری در میان نبود تا این که در سال ۱۹۹۸ مجددا به صدر اخبار بازگشت. الکسا، با اهدای نسخه‌­ای دو ترابایتی (تقریبا حدود ۲۰۰۰ گیگابایت) از اطلاعاتی که تا آن زمان در بستر اینترنت رصد کرده بود به کتابخانه ملی آمریکا، بر سر زبان­‌ها افتاد. اما حدود یکسال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۹، نام الکسا در کنار یک نام بلند پایه، یعنی شرکت تجارت الکترونیکی آمازون قرار گرفت. به این ترتیب الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار خریداری شد.

نوار ابزار الکسا (The Alexa Toolbar)

نوار ابزار الکسا، یکی از ملزومات در بهبود رتبه سایت شماست. الکسا با به کارگیری این نوار ابزار، داده هایی که توسط کاربران ارسال می‌شود را برای تولید آمار مختص هر سایت استفاده می‌کند. یادآوری این نکته ضروری است که هرچه رقم رتبه سایت شما در الکسا پایین‌تر باشد محبوبیت سایت بیشتر و نوار آبی رنگ در نوار ابزار مذکور بزرگتر خواهد شد. در تصویر زیر یک مثال از این نوار ابزار را مشاهده می‌کنید.

9 علت کاهش رتبه الکسا + راهکارهای کلیدی

شما می‌توانید نوار ابزار فوق را از اینجا دانلود و سپس نصب نمایید.

سخن آخر

آنچه گفته شد علت کاهش رتبه الکسا بود. به جهت جلوگیری از این امر، به طور مداوم پیشنهادهای ارزشمند و کارشناسانه بازدیدکنندگان وب سایت خود را فراهم کنید و به آنها نشان دهید که در حرفه خود متخصص هستید.

همیشه به یاد داشته باشید میانبری برای افزایش ترافیک وب‌سایت و رتبه بندی موتورهای جستجوگر شما وجود ندارد. احتیاط کنید و از راهکارهای خارج از قاعده استفاده نکنید! درعوض در مورد آخرین به روزرسانی ها و بهترین روشها برای افزایش بازدیدها و رشد کسب و کار خود، آگاه باشید.

توصیه می‌کنیم درباره SEO یا سئو (بهینه سازی صفحات وب) نیز در ستاره بخوانید و اطلاعات مفیدی در این باره کسب کنید. در نهایت فراموش نکنید نظرات و پرسش‌های خود را با ما و سایر کاربران ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر