نحوه نگهداری از جوجه پرستو


نحوه نگهداری از جوجه پرستو

برای مراقبت و نگهداری از جوجه پرستو باید به نوع تغذیه و نحوه غذا دادن به آن توجه کنید و جوجه را در حوله یا پارچه‌ای نرم در مکانی خلوت، نسبتاً گرم، دور از تابش مستقیم خورشید، و دور از رفت و آمد نگهداری کنید.

نحوه نگهداری از جوجه پرستو

ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - پرستو‌ها یکی از دوست داشتنی‌ترین پرندگان هستند و همواره مورد توجه انسان بوده‌اند. از آن‌ها تعبیر به پیام‌آور شادی، عشق و زیبایی می‌شود. پرستو‌ها در موسم جفتگیری چند روز اول در آشیانه می‌مانند ولی بعد از آن برای همیشه لانه را ترک می‌کنند. در این مواقع است که ممکن است جوجه پرستو از لانه بیرون افتاده یا هنگام پرواز و ترک کردن لانه دچار مشکل شود و نیاز به کمک داشته باشد. اگر شما هم به یک جوجه پرستو برخورده‌اید که نیاز به کمک دارد، آشنایی با شرایط نگهداری از جوجه پرستو برای شما مفید خواهد کرد. پس با ما همراه باشید.در این مطلب می‌خوانید:
نحوه نگهداری از جوجه پرستو چند نکته مهم سخن پایانی

نحوه نگهداری از جوجه پرستو

اولین گام برای نگهداری از جوجه پرستو تشخیص سن جوجه است. جوجه پرستو در چند روز اول نیاز به کمک بیشتری دارد و ممکن است هنوز بال و پر نداشته و چشمانش بسته باشد و به مراقبت‌های وی‍ژه‌تری نیاز داشته باشد. ولی اگر جوجه پرستو بزرگ‌تر شده، بال و پر دارد و توانایی ایستادن روی پا و چنگ زدن را داشته باشد، کار دوستانه شما آسانتر خواهد بود.

بررسی وضعیت جوجه پرستو و برداشتن آن

برای برداشتن جوجه پرستو دقت کنید که آیا پرنده دچار آسیب، شکستگی یا زخمی شدن بال شده است یا نه؟ تا حد امکان به آرامی پرنده را از زمین بلند کرده و آن را روی حوله، پارچه یا لباسی قرار دهید تا جابه‌جایی راحت‌تر و ایمن‌تر انجام شود. برای اینکه از ترس و استرس جوجه بکاهید می‌توانید چشم‌هایش را با پارچه آرام ببندید.

قرار دادن داخل آشیانه یا جعبه

به آرامی پارچه را دور بال‌های جوجه بگیرید و پرنده را بلند کرده داخل یک جعبه قرار دهید. دمای محل نگهداری جوجه پرستو را گرم نگه دارید و جعبه را در در محلی نیمه سایه نیمه آفتاب، مکانی خلوت، دور از سر و صدا و رفت آمد قرار دهید و مراقب باشید که آفتاب مستقیم، باعث بالا رفتن بیش از اندازه دمای بدن پرنده نشود.

غذا دادن

یکی از نکات مهم در نگهداری جوجه پرستو، غذا دادن به جوجه و نوع مواد غذایی است که انتخاب می‌کنید. از دادن خرده نان و برنج به جوجه پرهیز کنید و برای تغذیه او از حشرات بسته‌بندی شده مخصوص که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی است، استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سیب زمینی، ذرت پخته، تخم مرغ آب‌پز رنده شده، کتان و ارزن آسیاب شده، گوشت چرخ کرده، کرم خاکی و ... برای تغذیه جوجه پرستو استفاده کنید.

نحوه نگهداری از جوجه پرستو

چند نکته مهم

۱- از دادن آب به جوجه پرستو پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است آب وارد شش‌ها شده و باعث خفگی جوجه شود.
۲- اگر جوجه پرستو از خوردن غذا استقبال نکرد او را مجبور نکنید.
۳- پرستو‌ها قادر به راه رفتن روی زمین نیستند و ممکن است در ابتدا فکر کنید که پا‌های پرنده شکسته است. ولی پرستو‌ها در پرواز توانایی زیاد دارند و قادر به راه رفتن روی زمین همانند سایر پرندگان نیستند.
۴- زمانی که جوجه پرستو بزرگ‌تر شد او را آزاد کنید. برای آزاد کردن پرستو می‌توانید به پشت بام رفته و او را با قدرت به طرفی که جلویش دیوار نباشد، پرتاب کنید. پرستو به خوبی مسیر خود را پیدا کرده و به پرواز ادامه می‌دهد.
۵- یکی از شگفت‌انگیزترین نکات زندگی پرستو‌ها، نیاز به ورود جریان هوا به طور دائم در بینی‌شان است. بنابراین بهتر است چند لحظه قبل از آزاد کردن او در سوراخ‌های بینی‌اش فوت کنید تا جریان هوا در آن برقرار شود.
۶- بهترین زمان آزادسازی پرستو هنگام سحر یا غروب آفتاب است.

سخن پایانی

نگهداری از حیوانات رها شده در طبیعت یک کار انسان دوستانه است؛ با این وجود توجه کنید پرستو‌ها مرغ‌های قفسی نیستند و نیاز به زندگی آزاد دارند، بنابراین از نگهداری جوجه پرستو در قفس خودداری کنید و به محض بازیابی توان از دست رفته‌اش، او را به طبیعت برگردانید. توصیه می‌کنیم برای اطمینان از نحوه نگهداری پرنده یا جانوری که پیدا کرده‌اید به دامپزشک مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.
پیشنهاد می‌کنیم پرورش و نگهداری از جوجه فنچ را نیز در ستاره بخوانید. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه نگهداری از جوجه پرستو یا سایر پرندگان دارید می‌توانید از طریق بخش ارسال نظر آن را با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش