ترویج ملموس کتاب‌خوانی نیازمند نوآوری است


ترویج ملموس کتاب‌خوانی نیازمند نوآوری است

اصفهان- ایرنا- فرماندار فریدن گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی پیش از دستورات سازمانی و بخش نامه‌های گوناگون در گرو ایده‌پردازی بر اساس اقتضائات فرهنگی و نوآوری در اجرا است.

سید تقی معین‌الدینی روز پنجشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فریدن افزود: نباید در ترویج کتاب‌خوانی به برنامه‌های یکنواخت و تکراری سازمانی اکتفا کنیم، بلکه برای گسترش این مقوله باید به ایده‌پردازی روی آورده و روش‌های نوین را به کار ببندیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به شیوه‌های پژوهش محور بیان کرد: بررسی و سنجش بازخورد و نتیجه اجرای طرح‌های ابلاغی و ابداعی در بحث کتاب‌خوانی ضروری است، تا با تکیه بر آن کاستی‌های موجود شناسایی شود.

فرماندار فریدن اضافه کرد: نقش خانواده را به عنوان نخستین محیط تربیتی در تثبیت و تقویت کتاب‌خوانی باید جدی گرفت زیرا علاقه‌مند شدن افراد به کتاب و الگوپذیری آنها در مورد ارزش مطالعه از خانواده‌ها نشات می‌گیرد.

وی یادآور شد: کتاب نقطه آغاز و انتقال دانش بشری، همچنین مایه استمرار تمدن‌ها در طول تاریخ است و از این رو توسعه فرهنگ کتابخوانی نیازمند نگاه ویژه و اصولی است.

معین‌الدینی به پیشینه پربار کتاب‌خوانی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: فریدن در ارزش‌گذاری به فرهنگ مطالعه خوش درخشیده که نشان می‌دهد ظرفیت‌های بی‌‍شماری برای ارتقای کمی و کیفی کتاب‌خوانی با توجه به گرایش مردم منطقه وجود دارد.

وی کتابخانه‌ها را نماد فرهنگ و اصالت شهرها برشمرد و اظهارداشت: با وجود کاهش اعتبارهای سال‌جاری شهرستان امید می‌رود که بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، عملیات عمرانی ساختمان جدید کتابخانه مرکزی فریدن تا سال آینده به پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد برسد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن نیز از راه‌اندازی کتابخانه‌های مشارکتی و نهادی در روستاهای با جمعیت بیش از ۱۵۰۰ نفر خبر داد و گفت: اتاق فکری با هدف پیشبرد برنامه‌ها و اهداف کتابخانه‌ای در شهرهای داران و دامنه تشکیل می‌شود.

سیده مریم عبدالهی، پرداخت بدهی شهرداری به انجمن کتابخانه‌های عمومی فریدن، راه‌اندازی کتابخانه نهادی در روستای چهلخانه با توجه به جمعیت بیش از ۲۵۰۰ نفری آن، جذب کمک‌های خیران برای راه‌اندازی کتابخانه بخش زنده رود با توجه به ۵۰۰ مترمربع زمین اهدایی و ایجاد کتابخانه در مدرسه‌ نوساز محله آشجرد داران را از جمله مصوبه‌ها در راستای ترویج کتاب‌خوانی در این شهرستان عنوان کرد.

وی افزود: اجرای فراگیر طرح‌هایی مانند جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، قصه گویی کانون ها و جشنواره‌های کتاب روستاها و عشایر نیازمند مشارکت شهروندان و فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی است.

زیباسازی فضای کتابخانه‌ها، اطلاع‌رسانی در مورد جشنواره‌های کتاب‌خوانی، تشویق فرهنگیان فعال در امر کتاب‌خوانی، کمک به تامین کتاب برای کتابخانه‌های مدرسه‌ها و ضرورت ورود نیکوکاران به موضوع، اجرای طرح کتابخانه باز، رفع کمبود کتاب در مهد کودک‌ها، تاثیر مجلات رشد و پیوند در ترغیب دانش آموزان و خانواده‌ها به کتاب‌خوانی و ضرورت حمایت مادی و معنوی از ناشران نیز دیگر مسائلی بود که در این نشست طرح شد.

کسب عنوان روستای دوستدار کتاب به سفتجان در پنجمین کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا و عشایر و همچنین انتخاب غرغن به عنوان روستای شایسته تقدیر از جمله ظرفیت‌های این شهرستان فریدن در بحث کتاب‌خوانی است.

هم‌اکنون پنج باب کتابخانه عمومی با تعداد افزون‌بر سه هزار عضو در فریدن وجود دارد و فضای مطالعه این شهرستان ۱.۵ درصد است که به نسبت پیش‌بینی هشت درصدی تا افق ۱۴۰۴، سرانه پایینی به شمار می‌آید.

شهرستان فریدن با جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.

۹۸۶۱ /۶۰۲۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد