برگزاری سوگواره «بصیرت عاشورایی» در بقعه متبرکه شاهزاده غالب(ع) شهرستان بویراحمد


برگزاری سوگواره «بصیرت عاشورایی» در بقعه متبرکه شاهزاده غالب(ع) شهرستان بویراحمد

مومنی شاد گفت: به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، سوگواره «بصیرت عاشورایی» در بقعه متبرکه شاهزاده غالب (علیه السلام) شهرستان بویراحمد برگزار می‌شود.

حجت الاسلام «قاسم مومنی شاد» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: ویژه برنامه‌های سوگواره «بصیرت عاشورایی» با محوریت تبیین قیام امام حسین (علیه السلام) و با مرکزیت آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص در استان برگزار می‌ شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سوگواره «بصیرت عاشورایی» از دهم شهریورماه تا هفتم آبان ماه سال جاری در بقاع متبرکه شاخص استان برگزار می شود.

وی یادآور شد: برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری در شب های دهه نخست محرم، برگزاری تجمع بزرگ لبیک یا حسین (علیه السلام)، ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی (علیه السلام)، برنامه «احلی من العسل»، ویژه برنامه های روز تاسوعا و عاشورای حسینی (علیه السلام) و شام غریبان، برگزاری همایش «رهروان زینبی» از جمله برنامه های این اداره کل در سوگواره بصیرت عاشورایی است.

مومنی شاد اضافه کرد: سوگواره «بصیرت عاشورایی» در بقعه متبرکه شاهزاده غالب (علیه السلام) شهرستان بویراحمد برگزار می‌ شود.

این مسئول فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بقعه متبرکه شاهزاده غالب (علیه السلام) چون فانوس منور در درّه ای ژرف و عمیق بر ساحل رودخانه ریش (سیلاب)، دل های طوفانی را آرام و جان های خسته را جلایی تازه می بخشد.

وی گفت: این مکان نورانی از شمال به رود خانه سیلاب (ریش)، از جنوب به بخشی از روستای شاه غالب و کوهستان و روستای اوگل (آبگل)، از شرق به روستای شاه غالب و از غرب به جاده شاه غالب منتهی به کلوار و شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری محدود می شود.این بقعه منوره در قدیم با زیر بنایی بالغ بالغ بر ۶۰ متر از مصالح سنگ و گچ و ساروج ساخته شده بود.

مومنی شاد ادامه داد: این بنا با نمایی لاجوردی، دیده نواز و سطح و نمای بیرونی آن از سرامیک آبی لاجوردی پوشیده شده بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: از پل شاه غالب تا بقعه متبرکه، مسیر را با پلکانی مارپیچ که حدود ۱۰۰ پله داشته، طراحی و ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه آستانه فعلی امامزاده شاه غالب(علیه السلام) بر جای بنای قدیمی آن بنا شده، خاطرنشان کرد: ابتدا با همیاری سادات شاه غالبی، همکاری هیئت امنای امامزاده با همت و تدابیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد، بقعه قدیمی تخریب و تسطیح و سپس با ایجاد بستر مناسب، بنایی نوین، فنداسیون بندی شد.

مومنی شاد با اشاره به اینکه این ساختمان در گستره ای بالغ بر ۱۰۰ متر مربع با استفاده از مهندسی نوین و معماری جدید ساخته شد، عنوان کرد: بر فراز آن گنبدی رفیع دیده نواز به سوی مبدا هستی، صاحب رفعت و جلالت نشانه رفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این گنبد از سطح پشت بام با ارتفاعی حدود ۶ متر، ایزوگام شده و نقره فام ایجاد شده، اضافه کرد: دو مناره(گلدسته) بر زیبایی آن افزوده است، گلدسته هایی که با آجر و سیمان ساخته شده و هنوز معماری آن تکمیل نشده است.

وی گفت:این امامزاده عظیم‌الشأن از اولاد و احفاد امام سجاد(علیه السلام) است که در طول سال مراسم‌ مختلف فرهنگی مذهبی در کنار این بارگاه مطهر توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد برگزار می‌شود.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن