تعزیه «خورشید در حجاب» در صحرارود برگزار می شود/ اجرای بزرگترین تعزیه کشور در روز 12 محرم


تعزیه «خورشید در حجاب» در صحرارود برگزار می شود/ اجرای بزرگترین تعزیه کشور در روز 12 محرم

دستان با اشاره به اینکه تعزیه «خورشید در حجاب» در صحرارود برگزار می شود، گفت: بزرگترین تعزیه کشور در روز 12 محرم اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مجتبی دستان»، امروز (دوشنبه 11 شهریور) با اشاره به اینکه روستای «صحرارود» فسا از زمان صفویه در محل جدید بنا می شود و از دیرباز مردم این خطه شبیه خوانی را در روستا داشتند تا دهه 70 که این شبیه خوانی تعطیل می شود، گفت: از ابتدای دهه 80 کار تعزیه «صحرارود» به سبک جدید شبیه تله فیلم اجرایی می شود.

تهیه کننده تعزیه بزرگ «صحرارود» فسا با اشاره به اینکه سوژه هر سال این تعزیه از پیام مقام معظم رهبری در مشهد در اولین روز سال، انتخاب می شود که کار مطالعاتی آن بخش از تاریخ توسط بخش تاریخ دانشگاه شیراز و حوزه علمیه قم شکل می گیرد، اظهارداشت: پس از کار تحقیقی «محمود سیمکانی»، نویسنده و کارگردان گروه، اثر را می نویسد.

عضو گروه «عاشورائیان» صحرارود فسا با اشاره به اینکه دکور و لباس توسط دانشکده معماری فسا آماده می شود، اضافه کرد: پنج هزار و 700 نفر این روستا جمعیت دارد و در این کار مردم صحرارود کمک می کنند و تمام مردم اطراف، روستای صحرارود را به عنوان تعزیه می شناسند.

دستان با یادآوری این مطلب که این تعزیه به اندازه ای تاثیر داشته که به اندازه ای جرم کاهش یافت که دفتر شورای حل اختلاف تعطیل شد، افزود: برای تهیه این تعزیه از 16 کمیته تخصصی بهره می بریم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع برای برگزاری این تعزیه 186 نفر بازیگر حضور دارد و یک هزار و 200 نفر هم در مجموع فعالیت دارند، تاکید کرد: تاکنون 17 تعزیه بزرگ برگزار شده است که از سال 92 به عنوان میراث فرهنگی ناملموس و بزرگترین تعزیه میدانی کشور تثبیت شد.

تعزیه «خورشید در حجاب» در صحرارود برگزار می شود/ اجرای بزرگترین تعزیه کشور در روز 12 محرم

دستان در پاسخ به سئوالی در خصوص ثبت یونسکو، گفت: این موضوع هزینه لازم دارد که نیاز است مسئولین امر همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه موضوع تعزیه امسال «حضرت زینب (س)» است که تعزیه بعد از شهادت امام حسین (ع) آغاز می شود و اسارت اهل بیت (ع) و خطبه آتشین آن حضرت و امام سجاد (ع) در کاخ یزید بن معاویه بن ابی سفیان (لعنت الله علیهم) به صحنه می آورد، تاکید کرد: عنوان تعزیه امسال «خورشید در حجاب» است که تعزیه امسال از ساعت 16 روز پنج شنبه 21 شهریور مطابق 12 محرم آغاز می شود.

دستان با اشاره به اینکه 6 ماه طول می کشد که کار تمرین و آماده شود، افزود: زمین نمایش در یک هکتار در نظر گرفته شده است.

تهیه کننده تعزیه بزرگ «صحرارود» فسا با یادآوری این مطلب تنها حامی مالی ما اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس بود که آنهم کمتر از 50 میلیون ریال بود، افزود: این رقم هم نیت واقف برای اجرای تعزیه بوده است و سال های گذشته با سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری فارس هم جلسه های مشترک برگزار کردیم که هیچ کمکی انجام نشد.

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی هم برای ثبت معنوی کشوری این اثر همکاری کرد، ما از کمک تمام سازمان ها بردیم و امید داریم که رسانه ها صدای ما را به گوش مسئولین برسانند.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها