کشت گیاهان دارویی اولویت نخست کشاورزی آذربایجان‌غربی است


کشت گیاهان دارویی اولویت نخست کشاورزی آذربایجان‌غربی است

مهاباد- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر اولویت نخست کشاورزان این استان است.

مهران زینال‌زاده روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر جهاد کشاورزی بوکان افزود: با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته و کمبود منابع آبی، کشاورزان این استان باید محصولات کم آب‌بر را جایگزین محصولات با نیاز آبی زیاد کنیم که کلید آغاز این کار توسط کشاورزان منطقه زده شده‌است.

وی ادامه داد: باید توسعه و ترویج کشت محصولات کم آب‌بر مانند زعفران، انواع گیاهان دارویی و دیگر محصولات که نیاز آبی کمی دارند در اولویت قرارگیرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت نشایی و تغییر آرایش کشت، اثر قابل توجهی در کاهش مصرف آب دارد، اظهار کرد: استفاده از این نوع کشت‌ها جزء برنامه‌ریزی‌های این سازمان محسوب شده و باید به آن توجه شود.

وی از وارد کردن ۵۵۷ راس دام «سمینتال» به استان خبر داد و گفت: این تعداد دام در اختیار دامداران قرار می‌گیرد تا بتوانند از این دام‌ها برای اصلاح نژاد دام‌های خود استفاده کنند.

سرپرست فرمانداری بوکان نیز در این مراسم اظهار داشت: این شهرستان قطب مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و از این نظر باید مورد توجه جدی مسوولان جهاد کشاورزی استان قرار گیرد.

لقمان خسروپور ادامه داد: بوکان در عرصه کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی دارای پتانسیل‌های خاصی است و با این اوصاف باید امکانات بیشتری به این شهرستان اختصاص پیدا کند که ایجاد صنایع تبدیلی یکی از این امکانات اساسی در این بخش است.

وی با بیان اینکه سیلوی ۷۰ هزار تُنی این شهرستان بعد از ۱۵ سال به بهره‌برداری رسید، افزود: این تاخیر ۱۵ ساله در افتتاح سیلوی بوکان که انبار غله آذربایجان‌غربی لقب دارد در شان و جایگاه مردم این شهرستان نیست و باید بیشتر از این کشاورزی بوکان مورد توجه و عنایت مسوولان استانی و کشوری باشند.

سرپرست فرمانداری بوکان اضافه کرد: ۷۰ درصد اشتغال و تولید شهرستان در بخش کشاورزی است و باید در این زمینه کشاورزان تشویق شده و سرمایه‌گذاری در این بخش شتاب بیشتری به خود بگیرد.

خسروپور از مسوولیت‌ها به عنوان یک امانت یاد کرد و گفت: چرخه‌های مدیریت باید انجام گیرد تا شاهد پیشرفت و توسعه همه‌جانبه در بخش‌های مختلف مدیریتی بود.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان نیز در این مراسم گفت: در سال‌زراعی جاری میزان کشت کلزا از ۲۱۸ هکتار به ۵۲۰ هکتار رسید که نشان از توجه کشاورزان به کشت محصولات کم آب‌بر دارد.

اسکندر عبدی با بیان اینکه میزان کشت کلزا در بوکان در سال‌های اخیر پنج برابر افزایش داشته است، اظهار داشت: در سال‌جاری ۲ هزار و ۳۴۰ تُن کلزا در این شهرستان برداشت و باعث شده تا بوکان پس از شهرستان پلدشت در جایگاه دوم تولید این محصول در آذربایجان‌غربی قرار گیرد.

وی در خصوص تعداد واحدهای دامی شهرستان بوکان نیز اظهار کرد: دامداری‌های کوچک روستایی از ۲۰ واحد به ۴۲۰ واحد در سال‌جاری افزایش یافته است.

در این مراسم از زحمات «اسکندر عبدی » مدیر قبلی جهادکشاورزی بوکان تجلیل و «انور امینی‌خواه»به عنوان سرپرست جدید این مدیریت معرفی شد.

انور امینی‌خواه سابقه ۲۸ سال فعالیت در جهادکشاورزی و بیش از چهار سال فعالیت در پست معاونت مدیریت جهاد کشاورزی بوکان را در کارنامه خود دارد.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که سالانه ۶.۲ میلیون تن محصول از آنها برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

در سال زراعی جاری ۳۷۵ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم رفته است که پیش بینی می‌شود ۷۵۰ هزارتن گندم از سطح این مزارع تولید شود.

۷۵۱۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج