پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی 15 درصد افزایش می‌یابد


پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی 15 درصد افزایش می‌یابد

گنبدکاووس - ایرنا - معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اعلام کرد که از مهر امسال پذیرش دانشجو در مراکز این واحد آموزش عالی 15 درصد نسبت به سال تحصیلی گذشته افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر احمدرضا پیش‌بین روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان در گنبدکاووس اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی که از ۲۷ سال قبل فعالیت خود را باهدف مهارت آموزی، زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرد، اکنون ظرفیت پذیرش ۲۲۳ هزار دانشجو در مقطع کاردانی و ۱۵۲ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی دارد.

وی بابیان اینکه درحال حاضر مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در سراسر کشور حدود ۵۰ درصد ظرفیتشان دانشجو دارند، افزود: توسعه پذیرش دانشجو با تبیین اهداف و جایگاه این دانشگاه در مهارت آموزی نسل جوان به خانواده‌ها و راه‌اندازی رشته‌های متناسب با نیاز هر منطقه از رویکردهای دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

دکتر پیش‌بین اضافه کرد: ماموریت‌گرایی از رویکردها و وظایف حال حاضر مراکز علمی کاربردی در سراسر کشور است که بایستی هر مرکز در یک خوشه شغلی و مهارتی متناسب با نیاز منطقه استقرار و با هدف ارتقای کیفیت آموزشی فعالیت داشته باشد که در استان گلستان توجه به رشته‌های مرتبط با کشاورزی، گردشگری و پرورش اسب از اولویت بیشتری برخوردار است.

وی، نقش رسانه‌های ارتباط جمعی را در آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و جوانان برای انتخاب رشته‌های مهارتی و تحصیل در مراکز علمی کاربردی که ۷۰ درصد واحدهای درسی آن عملی و ۳۰ درصد تئوری است، مهم دانست و تصریح کرد: بخش قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه پس از فراغت از تحصیل می توانند جذب بازار کار شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین با اشاره به پیش بینی برخی تسهیلات برای دانشجویان این دانشگاه، گفت: امسال براساس اعلام وزارت علوم، شهریه‌های دانشجویی بایستی ۱۵ درصد افزایش یابد اما دانشگاه علمی کاربردی فقط ۱۰ درصد افزایش شهریه خواهد داشت.

دکتر پیش‌بین، پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین تا سقف ۵۰ درصد شهریه هر نیم سال تحصیلی از صندون رفاه دانشجویی وزارت علوم و بازپرداخت آن پس از فراغت از تحصیل در اقساط ۲۴ ماهه، صدور کارت رفاهی و پرداخت یارانه ارزاق برای همه دانشجویان و پرداخت ۵۰۰ میلیون تسهیلات به دانشجویانی که پس از فراغت از تحصیل اقدام به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان نمایند، را از دیگر تسهیلات پیش‌بینی شده برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اعلام کرد.

وی گفت: در حوزه راه‌اندازی شرکت های دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به دانشجویانی که به صورت چند نفره اقدام به ایجاد چنین شرکت‌هایی، پرداخت می‌کند.

دکتر پیش‌بین همچنین از پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد از سال آینده خبر داد و افزود: فعلا پذیرش دانشجو در مراکز این دانشگاه ۶۰ درصد در مقطع کاردانی و ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی است و در آینده‌ نزدیک واحد بین‌الملل این دانشگاه راه اندازی خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی به برخی فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: امسال در مراسم اربعین حسینی، این دانشگاه سه موکب در مرزهای چزابه، مهران و خسروی و یک موکب در استان سیستان و بلوچستان برای پذیرایی از زائران دو کشور افغانستان و پاکستان که از مسیر ایران به عراق می روند، راه‌اندازی می‌کند.

وی بابیان اینکه امسال ۳۲ کاروان پیاده‌روی اربعین از دانشجویان مراکز علمی کاربردی سراسر کشور اعزام می‌شوند، افزود: آبان ماه امسال نیز جشنواره سراسری قرآن و عترت به میزبانی مرکز علمی کاربردی قم و مناظره دانشجویی با موضوع مهارت‌آموزی در بیانیه رهبری درخصوص گام دوم انقلاب، برگزار می‌شود.

دکتر پیش‌بین اضافه کرد: درحال حاضر ۳۴ نشریه دانشجویی، ۴۵۰ انجمن علمی، ۳۹۰ کانون فرهنگی و ۱۲۳ انجمن ورزشی در مراکز علمی کاربردی سراسر کشور فعال است.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علمی کاربردی گلستان نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۱۲ مرکز آموزش علمی کاربردی در استان فعال است که ۴۲۰۰ دانشجوی آن در ۱۴۰ رشته تحصیلی زیر مجموعه چهار بخش اصلی "صنعت، کشاورزی، مدیریت خدمات و فرهنگ و هنر" مشغول مهارت‌آموزی هستند.

دکتر امیراحمد دهقانی افزود: امروز رسالت رسانه‌ها در تبیین نقش آموزش‌های مهارتی در بین خانواده‌ها بسیار سنگین و حساس است و بایستی تلاش شود، دیدگاه خانواده‌ها از مدرک‌گرایی به سمت مهارت‌آموزی فرزندانشان تغییر نماید.

وی اضافه کرد: مراکز آموزش علمی کاربردی گلستان، متناسب با نیاز بازار اقدام به راه‌اندازی رشته‌های مرتبط می‌کنند و این فرصت خوبی برای جوانان به منظور مهارت‌آموزی و جذب در بازار کار است.

به گزارش ایرنا، معاون فرهنگی و آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و هیات همراه در سفر به گنبدکاووس علاوه بر نشست با روسای مراکز علمی کاربردی گلستان، دیداری با امام جمعه این شهرستان نیز داشتند.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا