فاینانس کردن متروی اهواز کلاه‌گشادی بر سر مردم بود


فاینانس کردن متروی اهواز کلاه‌گشادی بر سر مردم بود

اهواز-ایرنا- مدیرعامل سازمان قطار شهری با اشاره به اینکه فاینانس کردن پروژه متروی اهواز کلاه‌گشادی برسر مردم بود گفت: قرارداد پروژه متروی شهرهای اهواز و کرج در میان 9 کلانشهر کشور، به صورت فاینانس بسته شده که سرنوشت پروژه هر 2 شهر نیز مشابه است.

به گزارش ایرنا شهرام شاهین زاده روز چهارشنبه در نشست خبری پیرامون آخرین وضعیت قطار شهری اهواز بیان کرد: در سال ۸۵ مناقصه ای برای تعیین پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز میان شرکت های مختلف از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، کیسون و چند شرکت دیگر برگزار شد که در نهایت شرکت کیسون به دلیل قیمت مناسب تر و ارایه بسته پیشنهادی برای تعیین فاینانسور برگزیده شد.

وی افزود: شرکت کیسون متعهد شده بود ۸۵ درصد اعتبار لازم برای انجام پروژه را از محل فاینانسور تامین کند و ۱۵ درصد بقیه از طریق سازمان قطار شهری و وزارت کشور پرداخت شود، اما تاکنون حتی یک دلار از محل فاینانس وارد نشده است.

کیسون عزم و اراده ای ندارد

شاهین زاده توضیح داد: شورای سازمان قطار شهری اهواز به این نتیجه رسیده که شرکت کیسون توان و اراده ای برای انجام کار ندارد؛ مطالبات کارگران این شرکت به ۱۸ ماه رسیده است، کارگران بارها برای احقاق طلب خود دست به تجمع زدند و حتی تحصن کارگران و خانواده آنها مشکلاتی برای خودشان و استان ایجاد کرد.

وی افزود: پارسال با حمایت استاندار خوزستان اعتبار تخصیص یافته به بخش عمرانی پروژه قطار شهری با مصوبه شورای تامین به عنوان حقوق به کارگران پرداخت شد تا مطالبات سال ۹۶ کیسون تسویه شود.

به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز شرکت کیسون مکلف شده ۵۰ درصد مطالبات کارگران را در مدت سه ماه پرداخت کند که از این مهلت ۲ ماه آن گذشته اما تاکنون عزم و اراده ای در مدیران شرکت برای تسویه حقوق کارگران دیده نمی شود.

وی افزود: ۵۰ درصد بقیه طلب نیز مقرر شد برای کمک به جامعه کارگری، شهرداری اهواز مکاتبه ای با وزارت کشور و سازمان شهرداری ها انجام دهد تا پس از تخصیص اعتبار به شهرداری اهواز، به کارگران پرداخت شود.

شاهین زاده با بیان اینکه شورای سازمان قطار شهری اهواز برای فسخ قرارداد با شرکت کیسون به قطعیت رسیده است، گفت: استاندار خوزستان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و شهردار اهواز مصمم برای این امر هستند برخی معتقد بودند فسخ قرارداد با شرکت کیسون به دلیل نوع ارتباطات این شرکت محال است اما این تصمیم گرفته شد تا یکبار برای همیشه مشکل قطارشهری اهواز حل شود.

وی افزود: در سال ۹۴ تصمیم قطعی برای فسخ قرارداد شرکت کیسون گرفته شد اما به دلیل نگرانی از طولانی شدن زمان پروژه در اثر تغییر پیمانکار این امر منتفی شد؛ اگر این تصمیم همان زمان گرفته می شد اکنون پروژه قطار شهری اهواز فعال بود.

کیسون هیچ سندی دال بر طلب ندارد

وی در پاسخ به ادعای شرکت کیسون مبنی بر طلب ۱۰ هزار میلیارد ریالی افزود: اگر شرکت کیسون یک برگ مطالبات مثبت ارایه کرد من به عنوان مدیرعامل سازمان قطار شهری استعفا می دهم.

شاهین زاده با اشاره به اینکه شرکت کیسون بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال به قطار شهری اهواز بدهکار است گفت: ۴۳۰ میلیارد ریال در در قالب اسناد خزانه گرفته شد اما با این وجود این پروژه همچنان متوقف ماند، آخرین اقدام شرکت کیسون در این پروژه حفاری تونل حدفاصل ایستگاه فلکه ساعت تا پارک حجاب بود که از اواخر اسفند سال ۹۶ آن هم متوقف شده است.

وی در ادامه درخصوص نظر شورای عالی فنی درخصوص اختلاف میان پیمانکار و کارفرمای این پروژه توضیح داد: شورای عالی فنی هیچگاه نظر رسمی درخصوص این مساله صادر نکرده است، در زمان عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان و سید خلف موسوی شهردار اسبق اهواز، مکاتبه ای با شورای عالی فنی انجام می شود تا کارشناسان این شورا پس از بررسی وضعیت، نظر مشورتی ارایه دهند که در نهایت کارشناسان اعلام کردند که اگر برخی بندهای این قرارداد تغییر کند شاید مشکلات مطرح شده کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز افزود: در آبان سال ۹۵ نشست شورای سازمان قطار شهری اهواز مقرر شد سه کارشناس خارج از مجموعه شرکت پیمانکار، کارفرما و شرکت مشاور این مساله را رسیدگی کنند و دوطرف نیز متعهد شدند که نظر این کارشناسان را ملاک عمل قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات این تیم کارشناسی ۶ ماه به طول انجامید گفت: بیش از ۹۶ درصد بندهای اصلی نظرات مشورتی شورای عالی فنی توسط تیم کارشناسی فاقد وجاهت قانونی عنوان شد.

رضایت نداشتن کیسون به تهاتر املاک

شاهین زاده بیان کرد: در مرداد سال ۹۷ صورت جلسه ای میان کارفرما و شرکت کیسون امضا شد که مطابق بند نخست آن دو طرف موافقت خود را با ارجاع اختلاف به شورای عالی فنی اعلام کردند؛ در بند دوم این توافقنامه قید شده بود که شرکت کیسون بدون فوت وقت باید نسبت به راه اندازی کارگاه اقدام کند.

وی ادامه داد: بند سوم درخصوص تامین منابع مالی پروژه از طرق مختلف مانند تهاتر املاک بود؛ بند چهارم قرارداد شرکت کیسون برای ۲ سال دیگر تمدید شد و در بند پنجم نیز شرکت کیسون متعهد به پیگیری برای فعال کردن مجدد فاینانسور شد اما پس از ارجاع موارد اختلاف به شورای عالی فنی، شرکت کیسون از اجرای بند دوم به بهانه نبود منابع مالی خودداری کرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری بیان کرد:شهردار وقت برای پیشبرد امور خواستار اجرای بند سوم قرارداد مبنی بر تهاتر یک ملک شد اما شرکت کیسون مدعی شد که تبدیل این زمین به پول سه ماه زمان نیاز دارد در صورتی که اگر همین زمان اقدام می کرد این پروژه تاکنون فعال شده بود.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه قرارداد پروژه قطار شهری اهواز دارای شریک خارجی است، مرجع رسیدگی به اختلاف دو طرف اتاق بازرگانی کشور فرانسه است اما برخی بندهای قرارداد در تضاد با قوانین داخلی کشور ایران است از این رو ما در دادگاه صالح کشور شکایت می کنیم.

شاهین زاده بیان کرد: تکمیل پروژه قطار شهری اهواز به بیش از یک میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد و فاز اول خط نخست آن با ۱۰ هزار میلیارد ریال در مدت ۱۰ ماه قابل بهره برداری است.

شهردار اهواز شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: لابی‌گری‌ شرکت کیسون مانع تصمیم اتخاذ شده برای خلع ید این شرکت از پروژه قطار شهری اهواز نمی‌شود، بارها درخصوص بدعهدی شرکت کیسون تذکر داده شده اما هر بار با بهانه از انجام کار شانه خالی کرده است.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز کمتر از ۳۰ درصد است.

با شدت گرفتن اختلاف میان پیمانکار و کارفرمای قطار شهری اهواز در کنار سرنوشت نامشخص پروژه، زمان پرداخت ۱۸ ماه از حقوق کارگران قطار شهری نیز همچنان در هاله ای از ابهام باقی می ماند.

۹۸۸۷ / ۶۰۳۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است