حکم شرعی ایستاده ادرار کردن چیست؟


حکم شرعی ایستاده ادرار کردن چیست؟

حکم شرعی ایستاده ادرار کردن این بوده که این عمل مکروه و ناپسند است؛ چراکه در این حالت ادرار به صورت کامل از مثانه خارج نخواهد شد و عوارضی را برای فرد به دنبال خواهد داشت.

حکم شرعی ایستاده ادرار کردن چیست؟

ستاره | سرویس مذهبی - ادرار کردن با خروج ادرار از طریق مجاری ادارای صورت می‌گیرد. اما شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که ایستاده ادرار کردن چه حکم شرعی دارد؟ پاسخ به این سوال را باید هم به لحاظ پزشکی و هم از نظر فقهی دنبال کرد؛ از این‌رو در این مطلب با بررسی حکم شرعی ایستاده ادرار کردن و همچنین بررسی این عمل به لحاظ پزشکی، با ما همراه باشید.

حکم شرعی ایستاده ادرار کردن

ادرار کردن به صورت ایستاده، از نظر شرعی گناهی ندارد، اما مکروه است. لازم به ذکر است که به دلیل عارضه‌هایی که این عمل در پی خواهد داشت، احادیث بسیاری از ائمه نقل شده است که آن را نهی کرده‌اند.

حضرت محمد (ص) در این زمینه فرموده‌اند:

"الْبَوْلُ قَائِماً مِنْ غَیرِ عِلَّهٍ مِنَ الْجَفَاءِ وَ الِاسْتِنْجَاءُ بِالْیمِینِ مِنَ الْجَفَاء"

"ایستاده ادرار کردن بدون علت (وجود بیماری) از ستمگری بوده و تطهیر نمودن غائط با دست راست از ستمگری است." (لایحضره الفقیه، جلد ‏۱، صفحه ۲۷)

طبق این حدیث از رسول خدا، نفس ایستاده ادرار کردن، در حالت غیر اضطرار نوعی ظلم و ستم به بدن است و اشاره به ایجاد بیماری دارد.

حکم شرعی ایستاده ادرار کردن چیست؟

همچنین امام علی (ع) در این زمینه فرموده‌اند:

” نَهَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَنْ یطَمِّحَ الرَّجُلُ بِبَوْلِهِ مِنَ السَّطْحِ فِی الْهَوَاءِ.”

"حضرت رسول (ص) حالت ایستاده ادرار کردن مرد در هواست را نهی کرده است."

از قید اشاره شده “مِنَ السَّطْحِ” در این حدیث کاملا مشهود است که حضرت (ع) نیز این عمل را به صورت کامل نهی کرده‌اند و ناپسند می‌شمارند. منظور و مقصود از این حدیث اشاره شده این است که نه تنها عمل ایستاده ادرار کرده مورد نهی است، بلکه در حالت نشسته، بول را در هوا پاشیدن نیز مورد نهی ائمه قرار دارد و عملی ناپسند است.

مضمون کلی این روایات و احادیث بیانگر این است که عمل ادرار کردن به صورت ایستاده، مانند بسیاری از اعمال ناپسند دیگر مانند نگه داشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه، در زندگی انسان اثر وضعی داشته و بهتر است انسان از انجام آن پرهیز کند.

بررسی ایستاده ادرار کردن از لحاظ پزشکی

طریقه صحیح ادرار کردن در فرهنگ کشور ما با اکثر کشور‌های غربی متفاوت است. در بسیاری از کشورهای غربی معمولا مردان به صورت ایستاده ادرار می‌کنند، اما جالب است بدانید که طی تحقیقات انجام شده در کشور هلند، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که عمل ادرار کردن به صورت ایستاده، برای انسان مضراتی را به دنبال خواهد داشت. دستگاه ادراری و محل ذخیره ادرار (مثانه) به شکلی ساخته شده است که هر کسی باید به صورت نشسته ادرار کند تا حتی آخرین قطره ادرار هم از مجرای ادراری او خارج شود. در واقع ادرار کردن به صورت نشسته باعث خروج کامل ادرار از بدن شده و هیچ‌گونه عوارضی روی بدن نخواهد داشت.

جالب است بدانید که حتی اگر سنگ و ریزه‌های شن در داخل مثانه جمع شده باشند، با ادرار کردن به صورت نشسته کاملا از مثانه خارج خواهند شد. اما ایستاده ادرار کردن باعث می‌شود که انرژی انسان تحلیل رفته و زودتر از موعد، فرسوده و پیر شود و همچنین به بیماری‌های مجاری ادرار و مثانه دچار شود.

حکم شرعی ایستاده ادرار کردن چیست؟

سخن آخر

آنچه که در این مقاله گفته شد، حکم شرعی ادرار کردن از نظر روایات دینی بود. همان‌طور که اشاره شد، این عمل از نظر علمی و پزشکی ناپسند بوده و برای بدن عوارضی را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است این عمل به صورت نشسته انجام پذیرد.

شما می‌توانید با علت بی اختیاری ادرار نیز در ستاره آشنا شوید. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط