تو یه صندوق عقب چیا جا می‌شه؟


تو یه صندوق عقب چیا جا می‌شه؟

کارهایی که با هزینه طراحی صندوق 206 می‌شد کرد شکیب شیخی اخیرا سخن‌گوی کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد 250 میلیون دلار بابت طراحی صندوق عقب خودروی 206 هزینه شده است. البته مدیرعامل وقت ایران خودرو این عدد را قبول ندارد و آن را مبهم می‌داند و از سوی دیگر، مشخص هم نیست پس از بیش از یک دهه چرا حالا این اعداد و ارقام به گوش مردم رسیده‌اند. اما...

کارهایی که با هزینه طراحی صندوق 206 می‌شد کرد

شکیب شیخی

اخیرا سخن‌گوی کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد 250 میلیون دلار بابت طراحی صندوق عقب خودروی 206 هزینه شده است. البته مدیرعامل وقت ایران خودرو این عدد را قبول ندارد و آن را مبهم می‌داند و از سوی دیگر، مشخص هم نیست پس از بیش از یک دهه چرا حالا این اعداد و ارقام به گوش مردم رسیده‌اند. اما به‌هرحال نمی‌توان جلوی این وسوسه را گرفت که: «با این پول چی‌ کارها می‌شه کرد؟»

10000 شغل صنعتی


ایجاد هر شغل صنعتی چیزی در حدود 25 هزار دلار هزینه دارد. وقتی از شغل صنعتی صحبت می‌کنیم، بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشیم، این مشاغل عمدتا ماندگاری بالایی داشته و حاشیه امنیت و کیفیت زندگی را بیشتر از مشاغل خدماتی، یا به اصطلاح «شهری»، بالا می‌برند و با تنوع بخشیدن به تولیدات مختلف، باعث رونق بازار هم می‌شوند.

25000خودروی 206 صندوق‌دار

اگر بالاترین تیپ 206 صندوق‌دار را تقریبا 10 هزار دلار در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که با هزینه‌ای که برای طراحی صندوق آن صورت گرفته، می‌توان 25 هزار خودرو خریداری کرد. اگر 25 هزار خودروی 206 صندوق‌دار را پشت سر هم پارک کنیم، نه‌تنها چهار لاین خیابان ولی‌عصر تهران، از خود میدان راه‌آهن گرفته تا تجریش، پر می‌شود، بلکه می‌توانیم یک خط خودور از میدان راه‌آهن تا فرودگاه بین‌المللی هم پارک کنیم.

500 رولزرویس فانتوم

رولزرویس را همه به عنوان لوکس‌ترین خودروی جهان می‌شناسند و در بین مدل‌های مختلف این کمپانی، فانتوم از همه بیشتر به این صفت مشهور است. جدای از لوکس بودن و قیمت بسیار بالای این خودرو، عمر بالای آن که باعث می‌شود هر خودروی فانتوم چیزی در حدود یک قرن کیفیت خود را حفظ کند، و عملکرد خیره‌کننده‌اش عامل اصلی این مسئله هستند که بسیاری از متخصصان صنعت خودرو آن را بهترین خودروی جهان بدانند.

1800000000 $ افزایش درآمد از توریسم

بر اساس بند ۵۰ سیاست کلی در سرفصل امور اجتماعی برنامه ششم توسعه، با هزینه‌ای 57 هزار میلیارد تومانی، درآمدهای کشور ایران از صنعت گردشگری، از 8.7 میلیارد دلار به 43.5 میلیارد دلار می‌رسد. اگر 3 هزار میلیارد تومان از این هزینه را از محل همان 250 میلیون دلار صندوق 206 تامین کنیم، می‌بینیم که 1.8 میلیارد دلار از این افزایش را می‌توان توسط همین منبع تامین کرد که در نوع خود طنزی خالص است.

2500000000 $ از دستان ارباب حلقه‌ها

از دستان ارباب حلقه‌ها
هزینه ساخت هر سه فیلم ارباب حلقه‌ها 280 میلیون دلار گزارش شده و این سه فیلم روی‌هم‌رفته 2.9 میلیارد دلار فروش داشته‌اند. اگر ما به اندازه 250 میلیون دلار در این سه‌گانه سرمایه‌گذاری می‌کردیم، نهایتا در بیش از 2.5 میلیارد دلار از فروش آن هم سهیم می‌شدیم. البته به جای این‌کار خودروی 206 صندوق‌دار ساختیم. هر سال هم به بانک‌ها بدهکار می‌شویم و هم اضافه‌کار کارکنان را قطع می‌کنیم و هم قطعه‌سازان از دستمان به فغان افتاده‌اند.

200 واگن مترو

واگن مترو
شهر تهران یکی از متراکم‌ترین شهرهای جهان به لحاظ تعداد خودرو است. همیشه وقتی بحث مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا پیش می‌آید، انگشت اتهام به سمت خودروهای شخصی تک‌سرنشین و امثال آن می‌رود و کسی سوال نمی‌پرسد که ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران چقدر کارایی دارد. هزینه مناقصه هر واگن مترو چیزی در حدود یک میلیون و دویست تا سیصد هزار دلار است، یعنی می‌توانیم 200 واگن خودرو بخریم و رشدی 15 درصدی در حجم ناوگان متروی تهران ایجاد کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طنز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403