گام سوم باید شوکه کننده باشد


گام سوم باید شوکه کننده باشد

زمان اجرای گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود نزدیک است، اما کار به اینجا خواهد کشید؟!

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

رایزنی ها ادامه دارد، رفت و آمدهای وزیر خارجه به اروپا و شرق آسیا و رایزنی های معاونین ظریف با طرف های مقابل قطع نشده و بیشتر هم شده است.

گفت وگوهای تلفنی رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور فرانسه نیز همچنان پا برجاست اما با وجود همه تلاش هایی که انجام شده هنوز نتیجه مطلوب به دست نیامده است.

شنبه شب بود که بار دیگر دو رئیس جمهور، روحانی و ماکرون گفت و گوی تلفنی داشتند و باز هم مکالمه ای تکراری، ایران خواهان اجرای کامل توافق هسته ای از سوی همه کشورهای متعهد است و فرانسه نیز از سوی دیگر شرکای غربی خود خواهان پایبندی ایران به برجام.

خواسته اروپا و آمریکا از جمهوری اسلامی ایران برای پایبندی به تعهدات برجامی خود در حالی است که آنها از برجام خارج شده و تعهدات برجامی را نیز انجام نداده اند و این منطقی نیست.

فدریکو موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر تأکید کرده است که اجرای بسته اینستکس به زمان طولانی نیاز دارد، در حالی که بیش از یکسال از خروج رسمی آمریکا از توافق هسته ای میگذرد و از همان زمان تاکنون ایران و اروپا در حال مذاکره بر سر چگونگی اجرای توافق هسته ای بدون آمریکا هستند.

باید به این موضوع نیز توجه داشت که پس از امضای توافق هسته ای در سال 1394 که اکنون 4 سال از آن می گذرد، طرف های غربی برجام هیچکدام تعهدات خود را اجرا نکردند و همواره از زمانبر بودن اجرای تعهدات سخن می گفتند تا به زمان خروج آمریکا از توافق برسد.

جمهوری اسلامی تاکنون از مزایای برجام که حق ایران است بهره نبرده در عوض آمریکا تحریم های اقتصادی دیگری نیز علیه کشورمان وضع کرده و اروپا نیز در تبعیت از آن عمل می کند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه هفته گذشته گفته بود، «این اتحادیه همواره خواستار اجرای تمام ابعاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله توافق هسته‌ای ایران است. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ضمیمه قطعنامه شورای امنیت است، پس توافقی بین‌المللی یا توافق دوجانبه نیست.»

با این سخنان، این پرسش از خانم موگرینی پیش می آید که اگر اروپا اعتقاد دارد برجام ضمیمه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، پس چرا چهار سال است که اروپا در اجرای آن تعلل می کند؟

آیا زمانی که شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر کرده بود و جمهوری اسلامی را تحریم اقتصادی کرده بود اروپا در اجرای قطعنامه شورای امنیت تعلل کرد یا به آن پایبند بود؟

اگر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برای همگان لازم الاجراست پس اکنون نیز اروپا و آمریکا باید توافق هسته ای را که ضمیمه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است اجرا کنند.

با وجودی که اروپا خود اعتقاد به این دارد که برجام ضمیمه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، اما در اجرای آن تعلل و کارشکنی می کند.

با همه این کارشکنی ها جمهوری اسلامی ایران شکیبایی کرد و چهار سال یکجانبه برجام را کامل و حتی فراتر از آن، توافق را اجرا کرد اما پس از خروج آمریکا از برجام، ماندن در این توافق شکست خورده، نه منطقی است و نه به مصلحت.

گام های نخست ایران برای خروج از توافق هسته ای برداشته شده به امید این که شاید اروپا بخواهد و بتواند برجام را اجرا کند و مانع ادامه گام های بعدی ایران شود.

به نظر می آید سیاست ایران تاکنون نتوانسته اروپا را به برجام بازگرداند و آنها را وادار به اجرای تعهدات خود کند.

سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به اروپا و دیدارهای او با مقامات کشورهای سوئد، نروژ و فرانسه دارای نتایج ملموس و مطلوبی نبود حتی سفر دوباره ظریف به فرانسه که همزمان با برگزاری سران گروه 7 بود وم در آن زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا هم در این نشست حضور داشت، نتوانست حتی اندک نتیجه مثبتی را به دست بدهد.

اکنون زمان آن فرا رسیده که ایران گام سوم را بردارد. جمهوری اسلامی در این مرحله نه همچون دو مرحله دیگر که کاهش آرام تعهدات بود، بلکه گام سوم باید گام پایانی باشد چرا که موضوع توافق هسته ای خسته کننده و فرسایشی شده است.

گام سوم باید قاطع، ضربتی و شوکه کننده برای اروپا و آمریکا باشد، در غیر این صورت ادامه این روند فرسایشی همچون 6 سال گذشته کشور را در شرایط شرطی نگه می دارد و در میان آسمان و زمین معلق.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا