خیزاب یا متئوسونامی در سواحل دریای عمان و تنگه هرمز


خیزاب یا متئوسونامی در سواحل دریای عمان و تنگه هرمز

بندرعباس- ایرنا - افزایش تراز آب دریا در برخی مناطق ساحلی شهرستان میناب موجب اختلاف نظر بین کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در خصوص خیزاب یا متئوسونامی بودن این پدیده شده است.

اعضای هیات علمی مرکز اقیانوس شناسی هرمزگان در پی بالا آمدن آب در مناطقی از سواحل دریای عمان و تنگه هرمز به خصوص در مناطقی از شهرستان میناب ازجمله کرگان، کرگان کهنه، کلاهی و تیاب در ۱۱ شهریور ۹۸ به بررسی میدانی این پدیده دریایی پرداختند.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بندرعباس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تراز آب دریا و خط بالا آمدگی آب نشان می دهد میزان ارتفاع مد ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر بالاتر از مد حداکثری است که احتمال دارد بر اثر خیزاب (براثر باد و طوفان ایجاد می شود) و یا متئوسونامی (بر اثر پدیده های هواشناسی مانند تغییر فشار هوا بوجود می آید) باشد.

صمد حمزه‌ئی ادامه داد: احتمال خیزاب بودن این پدیده به دلیل همزمانی مد حداکثری و افزایش تراز آب ناشی از باد جنوب شرقی در فصل مونسون، بیشتر است که کارشناسان مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بندرعباس مشغول بررسی نقشه های هواشناسی هستند.

اگر همزمان تراز سطح دریا به دلیل باد و یا طوفان بالا آید ارتفاع سطح آب بیشتر می شود که این پدیده در ۱۰ و ۱۱ شهریور امسال در مناطقی دریای عمان و تنگه هرمز به خصوص در مناطقی از میناب مانند کرگان، کلاهی و تیاب رخ داد.

خیزاب یا متئوسونامی در سواحل دریای عمان و تنگه هرمز

وی همچنین اشاره کرد: بالا آمدن سطح دریا موجب تخریب بندهای محافظتی خاکی ساخته شده به دست اهالی و ورود آب دریا به معابر و برخی خانه های روستاهای کرگان و کرگان کُهنه در شهرستان میناب شده است.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بندرعباس با بیان اینکه هنوز آب دریا در معابر و برخی خانه های کرگان وجود دارد، خاطر نشان کرد: این روستا سطح پایین تری نسبت به سایر سکونتگاه های اطراف خود داشته که برای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث به احداث دیوار حفاظتی نیاز دارند.

خیزاب یا متئوسونامی در سواحل دریای عمان و تنگه هرمز

وی بیان داشت: فرصت چندانی برای ترمیم دیوارهای حفاظتی روستای کرگان وجود ندارد و اگر بناست بندی ایجاد شود باید تا قبل از مد بعدی (۲۲ تا ۲۵ شهریور ) به سرانجام رسیده باشد.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بندرعباس گفت: با توجه به تغییرهای اقلیمی و احتمال بالا آمدن سطح دریا پیشنهاد می شودمنازل این روستاها مقاوم سازی شده و خانه های جدید در ارتفاع بالاتری احداث شوند.

۳۲۱۹ /۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت