راهکار نجات بانک‌ها از زیاندهی


راه‌هایی مثل ادغام بانک‌ها با یکدیگر و حتی انحلال آنها هم وجود دارد که می‌تواند بانک‌ها را از این وضع زیان‌ده‌شدن نجات دهد.

به گزارش بنکر (Banker)، سیدکمال سیدعلی، کارشناس و یکی از مدیران سابق بانکی به شهروند آنلاین می‌گوید: «خیلی وقت است که بانک‌ها از لحاظ حساب‌های مالی و تعریف مرسوم وارد مرحله بحرانی شده‌اند، ولی سیستم متکی به دولت است و دولت را همواره پشت خودش می‌بیند. این‌که مردم تا چه زمانی به این بانک‌ها اعتماد می‌کنند، بستگی به این دارد که آنها تا چه مدتی بتوانند سر پا بمانند، تا خدشه‌ای به اعتماد مردم وارد نشود و همچنان بتوانند منابع مالی مردم را حفظ کنند.» او ادامه می‌دهد: «سیستم بانکی ما با مشکلات زیادی مواجه است و برخی بانک‌ها علاوه بر این‌که بدهکار هستند، طلب‌های زیادی هم دارند که شاید بتوانند با وصول این طلب‌ها بدهی‌های خود را پرداخت کنند و سر پا بمانند. به اعتقاد من این‌که بانک‌ها چقدر می‌توانند این امید را داشته باشند که به فعالیت خود ادامه دهند، بستگی زیادی به وصول مطالبات‌شان دارد.

برخی بانک‌ها می‌توانند با دریافت مطالبات‌شان، بدهی‌های خود را هم پرداخت کنند و به حیات‌شان ادامه دهند، ضمن این‌که راه دیگری هم برای پرداخت بدهی‌ها وجود دارد و آن فروش اموال مازاد است که اتفاقا برخی از بانک‌ها هم وارد این پروسه شده و فروش اموال مازاد خود را آغاز کرده‌اند تا بتوانند زیان‌هایشان را جبران کنند و مشکلات‌شان برطرف شود. همچنین در یکی دو‌سال اخیر هم که قیمت ملک و زمین افزایش چشمگیری داشته، بانک‌ها با این امید که به ارزش افزوده دارایی‌هایشان اضافه شده، می‌توانند امیدوار باشند با فروش اموال خود ازجمله ملک و زمین بدهی‌هایشان را پرداخت کنند.»
سیدعلی با اشاره به این‌که بانک مرکزی حتما باید وارد ماجرای بدهی‌های بانک‌ها شود، ادامه داد: «باید این مسیر به‌طور کارشناسی‌شده طی شود. به اعتقاد من بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر وارد ماجرا شود و اول از همه با ریشه‌یابی دلایل زیان‌ده‌شدن بانک‌ها جلوی تکرار این اتفاق را بگیرد. به‌عنوان مثال راه‌هایی مثل ادغام بانک‌ها با یکدیگر و حتی انحلال آنها هم وجود دارد که می‌تواند بانک‌ها را از این وضع نجات دهد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها