متئوسونامی در انتظار سواحل دریای عمان است؟


متئوسونامی در انتظار سواحل دریای عمان است؟

تهران-ایرنا- خیزاب یا متئوسونامی در سواحل دریای عمان، تنگه هرمز و همچنین افزایش تراز آب دریا در برخی مناطق ساحلی شهرستان میناب توسط کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، در پی بالا آمدن آب در مناطقی از سواحل دریای عمان و تنگه هرمز بخصوص در مناطقی از شهرستان میناب از جمله کرگان، کلاهی و تیاب در ۱۱ شهریور ۹۸، این پدیده دریایی توسط اعضای هیات علمی مرکز اقیانوس شناسی استان هرمزگان مورد بازدید و بررسی میدانی قرار گرفت.

به گفته حمزه ئی رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بندرعباس، تراز آب دریا و خط بالا آمدگی آب نشان می‌دهد میزان ارتفاع مد به بیش از چهار متر رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بالا آمدن آب دریا در برخی روستاهای شرقی استان به دلیل همزمانی مد حداکثری و افزایش تراز آب ناشی از باد جنوب شرقی در فصل مونسون است.

مطالعات نشان می‌دهد در اوایل و اواسط ماه‌های قمری جزر و مد در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز به حداکثر مقدار خود می‌رسد که در خورها این پدیده تشدید می‌شود.

اگر همزمان تراز سطح دریا به دلیل باد و یا طوفان بالا بیاید ارتفاع سطح آب بیشتر می‌شود که این پدیده در ۱۰ و ۱۱ شهریورماه امسال در مناطقی از دریای عمان و تنگه هرمز به خصوص در مناطقی از میناب مانند کرگان، کلاهی و تیاب رخ داد.

پیش بینی می‌شود در روزهای آینده به دلیل کاهش ارتفاع مد حداکثری، آب گرفتگی‌ها از بین برود و تراز آب به حالت نرمال برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل