تعزیه باید در مدار سنت و اصالت باشد/ ابداع روش علمی برای آموزش تعزیه


  تعزیه باید در مدار سنت و اصالت باشد/ ابداع روش علمی برای آموزش تعزیه

یک تعزیه خوان که خود مبدع روش آموزشی علمی برای تعزیه است، می گوید: به تعزیه سنتی بر مبنای تعزیه اصیل و ناب اعتقاد دارم. تعزیه باید در مدار سنت و اصالت باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، تعزیه از جمله هنرهای آئینی نمایشی در ایران است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند نشان داده می‌شود؛ در واقع این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی است که شهادت امام حسین (ع) و یارانش را در واقعه سال 61 قمری به تصویر می کشد، تعزیه در ایران در استانهای اردبیل، سمنان، اصفهان، مرکزی،قم، تهران، مازندران، قزوین، البرز، کرمان، یزد، همدان،خوزستان،فارس، زنجان، بوشهر و خراسان رضوی اجرا می شود؛ مجالس تعزیه در ماه محرم و شیوه اجرای تعزیه را «سید محسن هاشمی» تعزیه خوان که تعزیه خوانی را از دوران کودکی اغاز کرده است و به تعزیه کاملاْ سنتی بسیارعلاقه دارد و عضو هیات مدیره انجمن تعزیه ایران به گفتگو گذاشته ایم که در زیر می آید:

در ابتدا بگویید چند سالتان است، چگونه به تعزیه علاقمند شدید و از چه سنی تعزیه خوانی را شروع کردید؟

من 46 سال سن دارم و موسقی خوانده ام و چهل سال است که تعزیه خوانی می کنم. تقریبا از دوره کودکی وارد کار تعزیه شدم؛ در واقع می توانم بگویم پس از فرا گرفتن خواندن و نوشتن کار تعزیه را شروع کردم. دلیل علاقه ام به شبیه خوانی این بود که در خانواده مذهبی بزرگ شدم و پدرم هیئت عزاداری ماهانه داشت و در منزل ما هیئت دایر بود و من همیشه در این مراسم های آیینی حضور داشتم. یکی از مشوق های من برای تعزیه خوانی همین آشنایی نزدیک با هیئت های مذهبی بود.

شبیه خوانی را چگونه و نزد چه اساتیدی فرا گرفته اید؟

من از همان دوران کودکی تحت آموزش اساتیدی مثل استاد «رضا مشایخی» و «استاد بخشی نیا» که از اساتید طراز اول شبیه خوانی بودند، آموزش دیدم و و به فراخور حال در دوران کودکی و نوجوانی از دانش هر استادی که می شد، بهره برده و استفاده کردم.

بیشتر چه نوع مجالس شبیه خوانی را اجرا می کنید؟

ما در طول سال بیشتر مجالس را اجرا می کنیم؛ همانطوری که می دانید مجالس تعزیه دو نوع است یکی «مجالس غریب» و دیگری «مجالس مرسوم و متداول». بیشترین مجالسی که در طول سال و در کشور اجرا می شود، مجالس مربوط به حضرت سیدالشهدا (ع) و مجالس دهه محرم است، مثل مجلس« امام حسین (ع)»، مجلس «حضرت مسلم»، مجل«حر» و مجلس «حضرت عباس »و مجلس «علی اکبر» که ما اجرا می کنیم.

تعزیه بیشتر در کدام مناطق کشور اجرا می شود؟

اجرای تعزیه بیشتر در شهرستان ها و روستاها متداول است و در استان های البرز، قزوین، اصفهان و مرکزی اجرا می شود.

آیا روش خاصی برای آموزش تعزیه به جوانان علاقمند به تعزیه وجود دارد؟

من خود صاحب یک متد و سبک برای آموزش تعزیه هستم و یک روش علمی و آموزشی را ابداع کرده ام و دوره ها و کارگاه های آموزشی با متد خودم برای جوانان و علاقمندان به شبیه خوانی برگزار می کنم و به امر آموزش می پردازم. من به تعزیه سنتی بر مبنای تعزیه اصیل و ناب اعتقاد دارم و معتقدم که تعزیه باید در مدار سنت و اصالت باشد.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس