قیام شهید رئیسعلی دلواری منبعث از دانشگاه عاشورا ست


قیام شهید رئیسعلی دلواری منبعث از دانشگاه عاشورا ست

حجت الاسلام علی زاده دوست شامگاه سه شنبه در یکصدمین یادواره شهید رئیسعلی دلواری افزود: این سردار شجاع با مبارزات خود درس عزت، شهادت، مردانگی، مقاومت، تسلیم ناپذیری در برابر

متجاوزان و دشمنان و همچنین درس ایثار، اخلاص، مجاهدت و درس پیروی از مراجع دینی را به همگان ارائه کرد.

وی بیان کرد: شهید رئیسعلی دلواری که در عرصه تهدید، تحریم و تطمیع دشمن مواجه شد بدلیل درس گیری ازمکتب سید شهدا در مقابل هیچکدام از نقشه های دشمن تسلیم نشد.

زاهددوست ادامه داد: این شهید والامقام همواره مردانه و جاودانه ایستادگی و مقاومت کرد تا جایی که دشمن در نهایت ناچار شد برای از پای درآوردن وی راهبرد نفوذ را بکاربگیرد و با نفوذ نیروهایش در بین نیروهای شهید رئیسعلی دلواری وی را به شهادت برسانند.

فرماندار تنگستان گفت: استان بوشهر هویت مردانی دلیر چون شهید رئیسعلی پیشگام عرصه مبارزه با استعمار انگلیس و نمادی از روحیه استعمارستیزی مردم جنوب در شهرستان تنگستان و دلوار است.

عبدالحسن رفیعی پور افزود: تبعیت از مرجعیت دینی و دفاع از آب و خاک و ناموس کشور از ویژگی های بارز قیام شهید رئیسعلی دلواری است.

وی ادامه داد: استان بوشهر دیار تنگستان سرداران بزرگی در راه دفاع از آب و خاک و آرمان های دین مبین اسلام تقدیم این خاک کرده است.

رفیعی پور ادامه داد: شهید رئیسعلی دلواری به عنوان پیشگام مبارزه با استعمار با همراهی همرزمانش و مرجعیت دینی جوانان این دیدار را به تبعیت از خود برای دفاع از آرمان های نظام فراخواندند تا جایی که محمد احمدی جوان از منطقه دلوار با رشادت ها و دلیرمردی های خود به عنوان نخستین شهید مدافع حرم استان نام گرفته است.

رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع شهرستان تنگستان استان بوشهر متولد شد.
باشروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.
دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود و وی نقشی کلیدی در قیام جنوب علیه استعار انگلیس ایفا کرد.
مقبره شهید رئیسعلی دلواری در قبرستان وادی السلام نجف واقع است.
۱۲شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری بنام روز ملی مبارزه با استعمار در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.

۷۲۱۲/۶۰۴۵

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه