دانش‌بنیان‌های مازندران سالانه 4 میلیون یورو صادرات دارند


دانش‌بنیان‌های مازندران سالانه 4 میلیون یورو صادرات دارند

تهران-ایرنا- معاون پارک علم و فناوری مازندران گفت: سالانه 4 میلیون یورو از محصولات این پارک در زمینه شیلات، فن و مهندسی و به خصوص ماشین آلات کشاورزی و آی تی با توجه به نوسانات فعالیت شرکت‌ها به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

مجید الیاسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: واحد بین‌الملل یکی از بخش‌های مهم پارک است که یکی از خدمات شاخص آن ارتباط شرکت‌های داخلی با خارجی و کمک به تسهیلات تجاری‌سازی محصولات برای صادرات است. همچنین کمک به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج برای معرفی و عرضه محصولات نیز سایر خدمات این بخش است.

وی اظهار داشت: پارک علم و فناوری مازندران به عنوان یکی از مهمترین ساختارهای موثر در اقتصاد دانش بنیان، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی موسسات و شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌آورد و شرکت‌های فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و سایر موسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت های فناورانه می‌پردازند.

معاون پارک علم و فناوری مازندران عنوان کرد: هدف اصلی تولید و افزایش ثروت در جامعه از طریق ایجاد و توسعه فعالیت موسسات متکی بر دانش و فناوری است، همچنین عمده فعالیت‌ها شامل نیازسنجی، ایده پردازی، تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی، ثبت مالکیت فکری، تجاری‌سازی، انتقال فناوری، فروش و پشتیبانی بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی است.

به گفته الیاسی ساختمان پارک مازندران در شهر ساری با ۴ مرکز رشد مصوب و ۲ مرکز رشد در حال راه‌اندازی است.

عضو هیات علمی دانشگاه انوشیروانی بابل تصریح کرد: به دلیل مسائل مالی راه اندازی فضای فیزیکی برای تمامی شهرها کار دشواری است به همین دلیل برنامه ای طراحی شد که تمام استان را پوشش می دهد و پارک به صورت مجازی توسعه و شبکه نوآوری و فناوری پارک احداث شد.

وی ادامه داد: شبکه نوآوری و فناوری مازندران به صورت نت ورکینگ (کار شبکه ای) فعالیت می کند، به صورتی که در این شبکه مجموعه‌ای از متقاضیان، کاربرهای حقیقی، دانشجویان، افراد صاحب ایده، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ، شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران خطر پذیر حضور دارند و با توانایی‌ها و فعالیت یکدیگر آشنا می‌شوند.

معاون پارک علم و فناوری مازندران در ادامه افزود: به عنوان مثال فردی که در شهر مازندران صاحب ایده است به دنبال سرمایه گذار است در شبکه نوآوری با سرمایه‌گذاری در شهر دیگر که به ایده او نیاز دارد به یکدیگر متصل می‌شوند و همکاری می‌کنند.

الیاسی با بیان اینکه مازندران اولین شبکه نوآوری کشور را با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و استانداری راه اندازی کرده است، گفت: در صورتی که این شبکه به درستی کار خود را انجام دهد و به هدف دستیابی پیدا کند این طرح در استان های دیگر نیز راه اندازی شود.

به گفته عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه انوشیروانی بابل شبکه نوآوری و فناوری مازندران از بهمن ماه سال ۹۷ راه اندازی شده و اکنون نیز در حال توسعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه انوشیروانی بابل اضافه کرد: به غیر از پلت فرم (برنامه) شبکه نوآوری و فناوری رویدادهایی در طول سال نیز برگزار می‌شود که سرمایه‌گذاران را به شرکت‌ها متصل می‌کند. به عنوان مثال رویداد ملی طبری با هدف معرفی نیازهای صنعت به دانش بنیان و سرمایه‌گذاری صنایع روی ایده‌ها هر ساله برگزار می شود. همچنین در جلسات استانی استارتاپ‌ها محصولات خود را به دستگاه‌ها و صنایع بزرگ عرضه می‌کنند.

اخذ مجوز مشکل بسیاری از شرکت‌ها

وی در خصوص مشاوره‌هایی که پارک برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است، اظهار داشت: پارک دو نگاه حمایتی به استارتاپ‌ها دارد، در نگاه اول استارتاپ‌های نوپای دارای ایده که سازمان و سرمایه مشخصی ندارند و باید مجموعه ای این خدمات را به آنها بدهد، مورد حمایت قرار می‌گیرند و بخشی برای سازماندهی، مشاوره تخصصی تجاری سازی و حقوقی می‌دهد و برای آنها سرمایه‌گذار پیدا می‌کند. همچنین استارتاپ‌های نوپا در فضایی قرار می‌گیرند که ساختار سازمانی آنها شکل می‌گیرد.

الیاسی با اشاره به نگاه حمایتی دوم، عنوان کرد: در این بخش ساختار سازمانی برخی از استارتاپ‌ها شکل گرفته است و به شکل شرکت ثبت شده فعالیت می‌کنند بنابراین فقط به دنبال تجاری سازی محصول و برخی مجوزها هستند.

معاون پارک علم و فناوری مازندران گفت: اخذ برخی مجوزها مشکل بسیاری از شرکت‌ها است که سعی داریم این چالش برای آنها رفع شود، به طور کلی این پارک به تجاری سازی محصولات هر دو گروه کمک می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت