لزوم افزایش محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای بازار پایه


لزوم افزایش محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای بازار پایه

یک کارشناس بازار سرمایه، اصلی‌ترین دلیل تشکیل بازار پایه را ایجاد فضایی برای افزایش قدرت نقد شوندگی دانست و تاکید کرد: باید مانع ورود سرمایه گذاران مبتدی و ناشی به این بازار شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، علیرضا کدیور، یکی از کارشناسان بازار سرمایه بیان کرد: در گذشته قیمت سهم ها در فرابورس نسبت به بورس بالاتر بود،این در حالی است که شرکت های پذیرفته شده در فرابورس در مقایسه با شرکت های بورسی از نظر ساختار مالی و حاکمیت شرکتی حائز رتبه ی پایین تری هستند.

وی افزود: اگر بخواهیم از بعد دیگری به قضیه مذکور نگاه کنیم، میزان تمایل سفته‌بازان برای خرید سهام فرابورسی ها، بالاتر از بورسی ها بود.

در مقطعی از زمان، دامنه نوسان در بورس به پنج درصد رسید و فرابورس هم در بازارهای عادی خود دامنه نوسان پنج درصد را پشت سر گذاشت و محدوده نوسان بازار پایه به ۱۰ درصد رسید.

در این اوضاع به طریق اولی با شرایط نامناسبی رو به رو شدیم، چون شرکت‌های بازار پایه، قطعا دارای ساختار مالی ضعیف‌تری بوده و با مشکلاتی مانند زیان انباشته، گزارشگری مالی ضعیف و ... مواجه هستند.

کدیور در ادامه تاکید کرد: این موضوع سبب شد تا در سال ۹۸، عملا همه سرمایه‌گذاران به سمت خرید در بازار پایه هجوم ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در مجموع نباید در بورس و فرابورس محدودیت نوسان داشته باشیم ، به طوریکه اصلا شاهد صف خرید و فروش در بازار نباشیم، یا در صورت وجود این صف‌ها، مکانیزم‌هایی داشته باشیم که این صف‌های خرید و فروش را به طور لحظه ای از بین ببرند .

وی تصریح کرد: اما اگر قرار است که در بازار عادی بورس و فرابورس محدودیت نوسان داشته باشیم، قطعا بازار پایه فرابورس باید با محدودیت بیشتری مواجه باشد.

همچنین با لازم دانستن محدودیت‌های در نظر گرفته شده در بازار پایه فرابورس، دستورالعمل جدید کاملا منطقی است و حتی باید این محدودیت‌ها بیشتر بشود.

کدیور با بیان اینکه، بهتر بود این دستورالعمل در همان موعد قبلی و با همان روش اجرایی می‌شد، افزود: در شرایط فعلی، شاهد هجوم نقدینگی سنگین از سمت سرمایه‌گذارانی هستیم که هیچ اطلاعی از این بازار ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به سهامداران توصیه کرد: بهتر است سرمایه‌گذاران یا از مجاری دارای صلاحیت در زمینه مدیریت دارایی یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند و به طور شخصی فعالیت نکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت