کاوش در غار باستانی پبده لالی آغاز شد


کاوش در غار باستانی پبده لالی آغاز شد

اهواز – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالی گفت: مجوز کاوش در غار پبده لالی با توجه به اهمیت نهشته‌های ارزشمند باستانی در این غار از سوی پژوهشکده میراث فرهنگی کشور صادر شد.

کوروش هاشمی فرد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:هیات باستانشناسی که در دوره کاوش تعداد آنها متغیر خواهد بود ،به سرپرستی دکتر حامد وحدتی نسب از اساتید برجسته دوران پیش از تاریخ، به منظور بررسی و سنجش نهشته های باستانی در غار پبده کار کاووش را انجام می دهند. (نهشته هرنوع ماده موجود در زمین سست یا سخت که براثر فرایند یا عاملی طبیعی انباشته شده باشد.)

وی افزود: نتایج نهایی بررسی‌ صورت پذیرفته پس از سنجش و آزمایش‌های علمی دقیق در دانشگاه‌های معتبر باستانشناسی دنیا ارایه خواهد شد و امیدواریم مجموع یافته‌های باستانشناسی در غار پبده منجر به تحولی در مطالعات پارینه سنگی دنیا شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالی با بیان اینکه اعتبار این پروژه از اعتبارات ملی تامین می شود توضیح داد: در صورت نیاز به مطالعات بیشتر فصل کاوش ادامه خواهد یافت.

وی با بیان این که نخستین کاوش ها در این غار از سوی پروفسور گریشمن انجام شده بیان کرد: تاکنون در این غار کشفیاتی از قبیل استخوان، سفال و... کشف شده اما باید منتظر نتیجه دقیق کاوش‌ها ماند.

به گزارش ایرنا غار باستانی پیده که در آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط پرفسور گریشمن باستان شناس ، مورد کاوش باستانشناسی قرار گرفت و از آن به عنوان نخستین زیستگاه انسان در فلات مرکزی ایران نام برده شده است.

این غار در ۲۲ کیلومتری مرکز شهرستان لالی قرار دارد که از غارهای آهکی کشور به شمار می رود و مربوط به هزاره پانزدهم پیش از میلاد است و به نوعی در زمره برترین آثار مربوط به عصر سنگ در کشور قرار دارد.

در شهرستان لالی در شمال خوزستان ۴۲ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که این آثار شامل محوطه های تاریخی، بناهای تاریخی و میراث طبیعی هستند.

۷۱۶۴ / ۶۰۳۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان