بهترین سوغات و صنایع دستی قزوین


بهترین سوغات و صنایع دستی قزوین

برای لذت مرور زیبایی‌های نهفته در گوشه و کنار کشورمان، برای سفر امروز سوغات و صنایع دستی قزوین را انتخاب می‌کنیم. در سفر به شهری مانند قزوین که تاریخ و معماری با هم گره خورده است، دستان هنرمند زنان و مردان آن شیرینی‌ها و صنایع دستی خارق العاده‌ای را خلق می‌کنند که به تنهایی می‌توانند بهانه‌ای برای سفر به این شهر باشند.

برای لذت مرور زیبایی‌های نهفته در گوشه و کنار کشورمان، برای سفر امروز سوغات و صنایع دستی قزوین را انتخاب می‌کنیم. در سفر به شهری مانند قزوین که تاریخ و معماری با هم گره خورده است، دستان هنرمند زنان و مردان آن شیرینی‌ها و صنایع دستی خارق العاده‌ای را خلق می‌کنند که به تنهایی می‌توانند بهانه‌ای برای سفر به این شهر باشند. بهترین سوغات و صنایع دستی قزوین را در ادامه معرفی خواهیم کرد.
بهترین سوغات قزوین؛ خوارکی‌ها
به جرات می‌توان گفت: نمیشود به قزوین سفر کرد و از شیرینی‌های خوشمزه و بی مانندش خرید نکرد و برای خانواده و دوستان به یادگار نیاورد. قزوین مانند سایر شهر‌های ترک نشین ایران به داشتن شیرینی و خوراکی‌های متنوع و بسیار خوشمزه معروف است و از بهترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بهترین سوغات و صنایع دستی قزوین
نان نازک قزوین
از بهترین شیرینی‌هایی که می‌توان در لیست سوغات قزوین قرار داد، نان نازک می‌باشد. این شیرینی در واقع نوعی نان رول شده می‌باشد که برای مواد وسط آن از پسته، گردو و بادام استفاده می‌کنند. این شیرینی خوشمزه را از اغلب شیرینی فروشی‌های قزوین می‌توانید بخرید، چون به شدت بین مردم این شهر و گردشگران طرفدار دارد.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزویننان چایی
اگر در روز‌های خاص سال مانند تعطیلات نوروز و سایر اعیاد به قزوین سفر کنید، شک نکنید که نوعی شیرینی نازک که با کنجد فراوان پوشیده شده است از شما پذیرایی خواهد شد. این شیرینی که اصلی‌ترین سوغاتی‌های قزوین به شمار می‌رود، نان چایی نام دارد و جالب است بدانید که اغلب زنان این شهر طرز تهیه آن را می‌دانند و خودشان نان نازک را درست می‌کنند. ترد بودن و نازکی این شیرینی باعث میشود تا تمام گروه‌های سنی عاشقش شوند.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزوینباقلوا قزوین
چیزی که در قزوین به نام باقلوا می‌بینید با باقلوایی که در سایر شهر‌ها خورده اید کاملا فرق دارد. تفاوت اصلی باقلوای قزوین رنگارنگ بودن آن است. علاوه براین، در این شهر می‌توانید نوع دیگری از باقلوا را امتحان کنید که به باقلوا رزپیج یا پرچمی معروف است. این شیرینی مخصوص عیر نوروز است. البته در بین سوغات قزوین این شیرینی خوشمزه و خوش عطر کمی گران‌تر از بقیه می‌باشد، اما کمی هزینه بیشتر مطمئن باشید که ارزش خوردن چنین باقلوای فوق العاده‌ای را خواهد داشت.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزوینشیرینی پادرازی
اگر در بین سوغات قزوین به دنبال گزینه‌ای مناسب برای تمام افراد خانواده هستید و نمیخواهید نگرانی بابت شیرینی زیاد آن داشته باشید، شیرینی پادرازی می‌توان انتخاب خوبی باشد. این شیرینی از معروف‌ترین خوراکی‌های این شهر است که به سه رنگ بودن و داشتن شیرینی کم معروف است. خوردن این شیرینی با یک لیوان چای ایرانی می‌تواند بهانه‌ای عالی برای دورهمی و عصرانه خوردن باشد.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزویننان چرخی قزوین
نان چرخی از آن دسته شیرینی‌های خوشمزه قزوین است که بخاطر روش تهیه آسان اغلب توسط خانم‌های خانه طبخ میشود و برای پذیرایی کاربرد دارد. خمیر این شیرینی را با چرخ دستی‌های مخصوص چرخ می‌کنند و با توجه به طعم هر خمیر از تخم خرفه یا پودر پسته برای تزئین روی شیرینی استفاده میشود.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزوینشیرینی اتابکی قزوین
از گذشته تا امروز در سفره نوروز قزوینی‌ها شیرینی اتابکی بوده و هست. تنها تغییری که در این شیرینی بر اساس گذر زمان می‌توان احساس کرد، اضافه شدن به رنگ‌ها و قالب‌های آن است. این شیرینی خوشمزه یکی دیگر از سوغاتی‌های قزوین است که کم شیرینی می‌باشد و برای پذیرایی انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزویننان آگردک قزوین
آگردک نوعی نان سنتی و بسیار قدیمی در قزوین می‌باشد که طعم شیرینی کمی دارد. این نان خوشمزه را علاوه بر قزوین می‌توان در همدان و زنجان نیز نوش جان کرد. برای تهیه این نان موادی مانند شیر، آرد، تخم مرغ، روغن، مایه خمیر و بکینگ پودر را با هم مخلوط می‌کنند و خمیر بدست آمده قالب زده و در روغن سرخ می‌کنند. سپس روی نان پودر شکر الک میشود و می‌توانید از طعم خوشمزه اش لذت ببرید.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزوینشیرینی شربتی قزوین
در بین سوغات قزوین می‌توان گفت یکی از شیرین‌ترین خوراکی ها، شیرینی شربتی می‌باشد که شباهت زیادی به کیک باقلوا دارد. تکه‌های برش خورده کیک که اغلب لوزی هستند را بعد از تزئین با پودر پسته در شربت غلیظ قرار میدهند. این شیرینی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که به شدت عاشق طعم شیرین هستند.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزوینپنیر کوزه‌ای
برای خرید متفاوت‌ترین سوغات قزوین شک نکنید که چاره‌ای جز انتخاب پنیر کوزه‌ای نخواهید داشت. شاید برایتان جالب باشد که این پنیر به مدت چهل روز در کوزه نگهداری میشود و بخاطر داشتن طرز تهیه منحصر به فرد و عطر زیره آن یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های این شهر شده است. پنیر محلی بعد از اینکه به طور کامل آبگیری میشود و فقط نم کمی در آن احساس میشود با زیره و سیاه دانه در کوزه قرار داده میشود. تمام فضای کوزه باید با پنیر فشرده شده پر شود تا هوا در آن وجود نداشته باشد و بعد از چهل روز می‌توان این پنیر خوشمزه را نوش جان کرد.

بهترین صنایع دستی قزوین

با قدم زدن در بازار‌های قزوین فرش و گلیم‌های خوش طرح و رنگ و صنایع دستی مختلف نگاهتان را به خودش جلب خواهد کرد و نمی‌توان براحتی از آن‌ها دل کند. صنایع دستی قزوین مانند خوراکی هایش از تنوع بالایی برخوردار است که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

بهترین سوغات و صنایع دستی قزوین

گلیم بافی
اغلب شهر‌های ایران هنر گلیم بافی را نسل به نسل آموخته اند و تفاوت در نوع گلیم‌های این شهر‌ها را می‌توان از طرح‌های آن‌ها تشخیص داد. هر شهر و خطه از رنگبندی و طرح‌های مخصوص به خود در گلیم بافی استفاده می‌کنند. گلیم‌های قزوین که اغلب حاصل دستان زنان و مردان هنرمند ضیاآباد، ارداق و رودبار الموت می‌باشند، از بهترین گزینه‌هایی است که در سفر به این شهر می‌توان خرید.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزوینگلابتون دوزی
در عروسی‌های سنتی قزوین زنان این شهر لباس‌هایی بسیار زیبا و پر از نقش و نگار میپوشند که نمایانگر هنر گلابتون دوزی می‌باشند. پارچه‌هایی با طرح‌های طلایی که همگی حاصل هنر دست هستند و در لیست صنایع دستی قزوین می‌درخشند.
از دیگر دست بافته‌ها و هنر بافندگی قزوین می‌توان به فرش بافی اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر هستند. موج بافی، نوار بافی و نم نم دوزی از دیگر صنایع دستی قزوین هستند که اغلب رو به فراموشی می‌باشند.
بهترین سوغات و صنایع دستی قزوینمشبک کاری روی فلز
یکی از بهترین و زیباترین صنایع دستی قزوین که به یادگار مانده از دوره سلجوقیان است، مشبک کاری روی فلز می‌باشد. گلدان‌های تزئینی فلزی که در پشت ویترین اغلب مغازه‌ها و خانه‌های مردم این شهر جلوه گری می‌کنند و با قلمزنی‌های خارق العاده غرق در زیبایی هستند، همان مشبک کاری است. از بهترین ویژگی‌های این هنر می‌توان به خالی شدن بخش‌های بدون طرح اشاره کرد که آن را از سایر نمونه‌های قلمزنی در شهر‌های دیگر کشورمان کاملا منحصر به فرد می‌کند.
مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم تنها گوشه‌ای از هنر و ذو ق و سلیقه مردم قزوین است. با قدم زدن در بازار‌های این شهر می‌توانید تنوع بیشتری از صنایع دستی را مشاهده کنید و خوراکی‌های خوشمزه زیادی را می‌توانید بخرید و از سفر لذت ببرید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در