دستگاه تناسلی زنان، شایع ترین مشکلات آن


دستگاه تناسلی زنان، شایع ترین مشکلات آن

ضرورت اهمیت دادن به سلامت دستگاه تناسلی فراتر از اهمیت آن برای زندگی جنسی شماست.

ضرورت اهمیت دادن به سلامت دستگاه تناسلی فراتر از اهمیت آن برای زندگی جنسی شماست. سلامت این ناحیه به سلامت عمومی زن گره خورده است. مشکلات ناحیه تناسلی می تواند بر باروری، تمایل برای برقراری رابطه جنسی و توانایی رسیدن به ارگاسم تاثیر بگذارد. تداوم مشکلات ناحیه تناسلی می تواند باعث استرس یا مشکلات در رابطه عاطفی و اعتماد به نفس زن شود.

چه چیزی سلامت دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
رابطه جنسی
رابطه جنسی محافظت نشده می تواند باعث انتقال بیماری های جنسی شود. برقراری رابطه به اجبار یا آسیب به ناحیه پرینه می تواند موجب آسیب به آلت تناسلی زن شود و او را دچار مشکلات ثانویه کند.
برخی بیماری ها یا درمان ها
بیماری هایی مانند اندومتریوز و بیماری التهابی لگن ممکن است باعث ایجاد درد در هنگام برقراری رابطه جنسی شوند و سلامتدستگاه تناسلی را تهدید کنند. زخم ناشی از جراحی لگن و برخی درمان های سرطانی نیز می تواند باعث درد شود. استفاده از بعضی از آنتی بیوتیک ها خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش می دهد.
داروهای کنترل باروری و محصولات بهداشتی زنانه
مصحولات پیشگیری از بارداری، مانند کاندوم، دیافراگم و اسپرم کش ها می توانند باعث تحریک واژن شوند. استفاده از اسپری ها و دئودورانت ها ممکن است سلامت دستگاه تناسلی را به خطر بیاندازند.
بارداری و زایمان
اگر باردار شوید، تا زمانی که نوزاد متولد شود، قاعدگی متوقف می شود. در طول بارداری، ترشحات واژن افزایش می یابد. در هنگام زایمان طبیعی نیز به برش ناحیه پرینه نیاز است. زایمان باعث کاهش سفتی عضلانی واژن می شود.
مسائل روانشناسی
اضطراب و افسردگی می تواند موجب کاهش سطح تحریک و ناراحتی یا درد در طول رابطه جنسی شود. تروما – مانند سوء استفاده جنسی و یا تجربه جنسی دردناک اولیه – نیز می تواند منجر به درد در رابطه شود.
سطح هورمونی
تغییرات در سطح هورمون می تواند واژن شما را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، تولید استروژن پس از یائسگی و شیردهی کاهش می یابد. از دست دادن استروژن می تواند موجب نازک شدن دیواره واژن (آتروفی واژن) و ایجاد درد شود.

شایع ترین مشکلات سلامت دستگاه تناسلی چیست؟
بیماری های زیر می توانند بر سلامت دستگاه تناسلی تاثیر منفی بگذارند و باید به آنها توجه ویژه بکنید:
مشکلات جنسی
این مشکل ممکن است شامل درد مداوم یا مکرر قبل از، در طول یا بعد از رابطه جنسی (dyspareunia) باشد. درد در هنگام دخول ممکن است ناشی از اسپاسم ناخواسته عضلات دیواره واژن (واژینیسموس) باشد. عضلات کف لگن می توانند در زمان مقاربت منقبض شوند که باعث درد مزمن می شوند. خشکی واژن، که اغلب پس از یائسگی اتفاق می افتد، نیز می تواند باعث درد در هنگام مقاربت شود.
عفونت های منتقله از راه جنسی
عفونت های جنسی متعددی می توانند بر سلامت دستگاه تناسلی تاثیر منفی بگذارند، از جمله کلامیدیا، گنوره، زگیل تناسلی، سیفلیس و تبخال تناسلی. علائم ممکن است شامل تخلیه غیر طبیعی واژن یا زخم های دستگاه تناسلی باشد.
واژینیت
عفونت و یا تغییر در تعادل طبیعی قارچی و باکتریایی واژن ممکن است موجب التهاب واژن (واژینیت) شود. علائم شامل ترشحات واژن، بو، خارش و درد است. انواع مختلف واژینیت عبارتند از: واژینوز باکتریایی، عفونت های قارچی و تریکومونیاز.
شل شدن عضلات لگن
اگر رباط ها و بافت های متصل که رحم و دیواره واژن در جای خود نگه می دارند ضعیف شوند، رحم، مثانه، رکتوم یا دیواره واژن ممکن است پایین بیوفتند (پرولاپس). این ممکن است نشت ادرار را در حین سرفه و عطسه یا انقباض در واژن ایجاد کند.
دیگر بیماری های نادر
کیست واژینال می تواند موجب درد در طول رابطه جنسی شود یا قرار دادن تامپون را برای زن دشوار کند. سرطان واژن – که ممکن است در ابتدا به صورت خونریزی واژینال پس از یائسگی یا رابطه جنسی ظاهر شود، نیز بیمای نادر دیگری است که سلامت دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم یا نشانه های مشکلات واژن چیست؟
در صورت مشاهده نشانه های زیر هر چه سریع تر با پزشک خود مشورت کنید:
- تغییر در رنگ، بو یا میزان تخلیه واژن
- قرمزی واژن یا خارش
- خونریزی واژینال بین دوره ها، پس از رابطه جنسی یا بعد از یائسگی
- وجود توده یا ضایعه در مهبل (واژن) شما
- درد در هنگام مقاربت
نیازی نیست هر بار که دچار سوزش واژن و تخلیه واژن می شوید، به پزشک خود مراجعه کنید، به خصوص اگر پیش از این بیماری عفونت قارچی برای شما تشخیص داده شده و در حال حاضر نیز علائم و نشانه های مشابهی را تجربه می کنید. با این حال، اگر تصمیم به استفاده از دارو بدون نسخه دارید یا نشانه های بیماری از بین نمی روند، برای مراقبت از سلامت دستگاه تناسلی خود با پزشک مشورت کنید.

برای سلامت دستگاه تناسلی چه می توان کرد؟
برای مراقبت از سلامت دستگاه تناسلی خود نکات زیر را رعایت کنید:
به لحاظ جنسی مسئول باشید
استفاده از کاندوم یا حفظ رابطه با یک نفر از راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های جنسی است. اگر دچار بیماری منتقله جنسی هستید، شریک زندگی خود را از آن باخبر سازید.
واکسیناسیون کنید
واکسیناسیون می تواند شما را از HPV و همچنین هپاتیت B محافظت کند.
تمرینات کگل انجام دهید
اگر دچار نشت ادرار یا ضعف کف لگن هستید، تمرینات کگل می توانند به بهبود توان عضلات کف لگن کمک کنند.
داروهای خود را بشناسید
در مورد استفاده از دارو و امکان عوارض جانبی واژنی با پزشک خود صحبت کنید. در صورتی که از عوارض دارو ناراحت هستید، شاید بتوان داروی شما را عوض کرد.
الکل ننوشید و سیگار نکشید
سوء مصرف مزمن الکل می تواند عملکرد جنسی را مختل کند. نیکوتین ممکن است مانع تحریک جنسی شود. سوء مصرف مواد مخدر نیز می تواند موجب ضعف جسمی و روانی شود که می تواند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد.
امکان پیشگیری از تمام بیماری ها و مشکلات واژن وجود ندارد. معاینات منظم به اطمینان از حفظ سلامت دستگاه تناسلی زنانه کمک می کند. در صورتی که هر یک از نشانه های فوق را در خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. از صحبت کردن با پزشک و معاینه شدن خجالت نکشید. سلامت شما از هر چیز دیگری بیشتر اهمیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش